ATV och UTV i skogen

Fetaste däcken till ATV?

64 inlägg 48971 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fetaste däcken till ATV?

johanhm  
#430113
Hema skrev:
johanhm skrev:Nån som har köpt såna här däck behöver 4 ny till ni 6 hjuling men e de här märket bra
IMG_1484308797.995225.jpg

Kan bara anta att du har en bigboss eller liknande och då kanske denna annons är intressant. https://www.blocket.se/skaraborg/Nya_Atv_dack_70567105.htm?aw=1


Hade köpt men på min sitter de 10 tums fälgar då dom där passar ej :( men tack endå

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Fetaste däcken till ATV?

Qkeeper  
#430259 Har ITP mud lite 27" te grizzlyn och dom har hållt bra. Vart med i 8 år men då åker jag bara på dom halva året typ. Men nu börjar dom bli hårda samt att ett smyg läcker lite. Men i det stora hela ett bra däck.

Avatar Fallback

Re: Fetaste däcken till ATV?

johanhm  
#430264
Qkeeper skrev:Har ITP mud lite 27" te grizzlyn och dom har hållt bra. Vart med i 8 år men då åker jag bara på dom halva året typ. Men nu börjar dom bli hårda samt att ett smyg läcker lite. Men i det stora hela ett bra däck.

Okej låter bra de :)

Avatar Fallback

Re: Fetaste däcken till ATV?

Hema  
#430268 Kan bara anta att utbudet på stora däck för 10"-fälg är minst sagt begränsat. Får man fråga vad för udda 6-hjuling du har? :)

Avatar Fallback

Re: Fetaste däcken till ATV?

johanhm  
#430295
Hema skrev:Kan bara anta att utbudet på stora däck för 10"-fälg är minst sagt begränsat. Får man fråga vad för udda 6-hjuling du har? :)



Är Magnum polaris 6x6 o dom körde me 10 tums fälgar dom ja de fins inte då många sorter o välja på o dyr är dom med.

Avatar Fallback

Re: Fetaste däcken till ATV?

Hema  
#430297 Om du inte har jättebråttom med nya sulor så kan du bevaka blocket och liknande sidor, så lär väl komplettera hjul dyka upp. Att uppgradera till 12"-fälgar kan väl inte vara någon nackdel? Om nu bultcirkel/mönstret är detsamma som de nyare modellerna.

Avatar Fallback

Re: Fetaste däcken till ATV?

johanhm  
#434609 Köpte däck i dag o vart riktigt nöjd av på dom beställde på atvdäck
IMG_1485893497.029657.jpg

Användarvisningsbild

Re: Fetaste däcken till ATV?

Canned Ham  
#438165 Det finns en del däck för 12" fälg som avser entreprenad maskiner & skogsmaskiner som är 12-PLY!! Jag tycker då 8-PLY räcker gott och väl. Typ kenda Bearclaw HTR 8-PLY som är suveräna!
https://www.gooffroad.se/atv-dack/dackpaket-12/25-paket/kenda-bearclaw-htr-k587-25-paket.html
Lite fjädrande effekt och däckets "formande" efter terrängen vill jag nog ha.
Förresten, "lager" på däck är ett gammalt gammalt sätt att ranka däck på, faktiskt från tiden man använde bomull i lager. Idag har nylon ersatt och hälften i antal lager kan vara starkare än bomull därav PLY Rating.
8PLY har alltså med dagens mått samma "load capacity" som dåtidens 8-lager =)

Användarvisningsbild

Re: Fetaste däcken till ATV?

hlb  
#471781 Så blev det dax att byta däck på min gamle Can Am outlander 800. Det satt Carlisle 26 x 10 x 12 resp 26 x 8 x 12. Samtliga däck har haft pyspunka i slitbanan (microsprickor) . Har lagt i slang på framdäcken och oftapumpat bak, men nu är alla blankslitna också. Blev chockad över prisbilden på så enkla däck, men bet i det sura äpplet. Ökade bredden två tum och den känns fortfarande bra på väg. Vad köpte då smålänningen? Jo Wanda Target. Framtiden får väl visa om det var klokt.

Användarvisningsbild

Re: Fetaste däcken till ATV?

Tokslut  
#472478 För att någorlunda hålla oss till ämnet, 28x12-12" runt om. Bilden är inte tagen i Sverige om någon tänkte börja varva över platsen :P

Användarvisningsbild

Re: Fetaste däcken till ATV?

Gunstein  
#473879 Her er det 28x12-12 på alle fire.

Användarvisningsbild

Re: Fetaste däcken till ATV?

halvproffs  
#597824 Är det något nytt på däckfronten? På min polaris 850xps börjar däcken bli slitna. Är det go off road och Bearclow som gäller fortfarande. Vill nog ha kompletta hjul.

Avatar Fallback

Re: Fetaste däcken till ATV?

Hema  
#597976 Finns flera aktörer. Atvhuset, atvdäck, tommysmotor osv.
vilka däck beror på underlaget och hur du kör.

Jag kör med kenda bearclaw gen2 sittandes på beadlockfälgar med minimalt däck tryck (för att få bättre grepp). Och det funkar rätt bra. Men slänga på kedjor på dessa är nog inte optimalt. Där kanske dina slitna kan bli kanon?

Användarvisningsbild

Re: Fetaste däcken till ATV?

halvproffs  
#597995
Hema skrev:Finns flera aktörer. Atvhuset, atvdäck, tommysmotor osv.
vilka däck beror på underlaget och hur du kör.

Jag kör med kenda bearclaw gen2 sittandes på beadlockfälgar med minimalt däck tryck (för att få bättre grepp). Och det funkar rätt bra. Men slänga på kedjor på dessa är nog inte optimalt. Där kanske dina slitna kan bli kanon?


Mina däck börjar bli så slitna att kedjorna är för långa och jag vill inte korta dom om jag köper nya däck. Lutar åt bearclaw från go off road. Kör mest i skogen. Om det blir som jag tänkt så kommer det att bli många lass över en 1,5km lång sjö med kätting på hjulen och då vill jag ha dem spända ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Fetaste däcken till ATV?

Hema  
#597999 Tanken att ha kedjorna på de gamla hjulen och de nya när du kör i skogen. Min tanke var att det skulle gå snabbare att byta hjul än dra av och på kedjorna. Risken vissa nämner med kedjor och nya grova däck, är att kedjorna hamnar mellan klackarna. Men det där känner du bäst själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).