Grävmaskiner

Tiltmellandel eller hydraulisk planeringsskopa!

32 inlägg 24463 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tiltmellandel eller hydraulisk planeringsskopa!

källefall8  
#469351 Även om man använder släntskopan 75% av tiden så är de e ju inte dumt att kunna vinkla även andra skopor men jag skulle iaf inte vilja vara utan möjligheten att ställa av rotortilten, när man börjar bryta med tjälkrok å tandskopa så frestar det ganska hårt plus ökad brytkraft som nämnts tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Tiltmellandel eller hydraulisk planeringsskopa!

henrik_1  
#469507
källefall8 skrev:Även om man använder släntskopan 75% av tiden så är de e ju inte dumt att kunna vinkla även andra skopor men jag skulle iaf inte vilja vara utan möjligheten att ställa av rotortilten, när man börjar bryta med tjälkrok å tandskopa så frestar det ganska hårt plus ökad brytkraft som nämnts tidigare.

Jo de kan ju vara bra att kunna ställa av den då, o spara den, likaså vid trånga utrymmen.
Men frågan är om det inte blir lite långt ifrån motvikten, jag har långa stickan, o snabbfäste plus 89 kg tiltmellandel. De blir rätt mycket grejer där långt ute. Hmmm

   TS
Avatar Fallback

Re: Tiltmellandel eller hydraulisk planeringsskopa!

opekka  
#469516 I lätt framåtlutad sluttning när det ska krafsas i yttersta räckvidden är den extra vikten en nackdel. Det vill lätta i bakänden. Man får ta mindre i skopan och hålla den lågt för att minska risken för att tippa.

Som i allt är det kompromisser. Man får pruta på det ena för att vinna det andra.

Lösningen är kanske att köpa större grävare men då krävs annan kompromiss, som att det krävs större utrymmen för att komma fram o större manicker för att flytta grävaren.

Användarvisningsbild

Re: Tiltmellandel eller hydraulisk planeringsskopa!

henrik_1  
#469523
opekka skrev:I lätt framåtlutad sluttning när det ska krafsas i yttersta räckvidden är den extra vikten en nackdel. Det vill lätta i bakänden. Man får ta mindre i skopan och hålla den lågt för att minska risken för att tippa.

Som i allt är det kompromisser. Man får pruta på det ena för att vinna det andra.

Lösningen är kanske att köpa större grävare men då krävs annan kompromiss, som att det krävs större utrymmen för att komma fram o större manicker för att flytta grävaren.


Jo står man lite lätt framåtlutad behövs de inte mkt för att väga över!
Jo så är de ju, nja byta grävare gör jag inte, precis köpt denna! :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Tiltmellandel eller hydraulisk planeringsskopa!

Brorsan  
#469531 Skaffar du en direktmonterad tiltmellandel ökar den inte avståndet mycket i jämförelse med snabbfästet. Du får en vridled extra, den tål mycket på den maskinen, inte mycket mer vikt heller. Jag tycker inte att vridcylindrarna är i vägen heller det är en vanesak. Bara min åsikt (som någon brukar skriva här).
Olle

Användarvisningsbild

Re: Tiltmellandel eller hydraulisk planeringsskopa!

lerbo  
#469543 Det finns ju tiltar utan cylindrar som sticker ut, men jag vet inte hur mycket dom tål riktigt

Användarvisningsbild

Re: Tiltmellandel eller hydraulisk planeringsskopa!

henrik_1  
#469619
Brorsan skrev:Skaffar du en direktmonterad tiltmellandel ökar den inte avståndet mycket i jämförelse med snabbfästet. Du får en vridled extra, den tål mycket på den maskinen, inte mycket mer vikt heller. Jag tycker inte att vridcylindrarna är i vägen heller det är en vanesak. Bara min åsikt (som någon brukar skriva här).
Olle

Nja typ 20 cm skulle jag tippa på, o 89 kg vikt.
Ja de borde väl hålla även om man bryter upp en o annan stubbe o sten?
Man får väl vara lite försiktig i början! Fungerar det inte att bygga tilten med kolvarna upp o ner, borde ju vara bättre för kolven?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tiltmellandel eller hydraulisk planeringsskopa!

Kallkällene  
#469659 Vill inte stöta mig med någon i er diskussion, men. Nog för att den är dyrare men jag skulle ha skaffat mig en Power Tilt om jag skulle ha något liknande, tiltar 180 grader å tål jävligt mycke stryk. Själv kör jag med Indexator rt80, men tycker det är trevligt när tandskopan åker på.

Användarvisningsbild

Re: Tiltmellandel eller hydraulisk planeringsskopa!

henrik_1  
#469689
Kallkällene skrev:Vill inte stöta mig med någon i er diskussion, men. Nog för att den är dyrare men jag skulle ha skaffat mig en Power Tilt om jag skulle ha något liknande, tiltar 180 grader å tål jävligt mycke stryk. Själv kör jag med Indexator rt80, men tycker det är trevligt när tandskopan åker på.


Jag tar absolut inte illa upp, alla tips är välkomna!
De är ju ingen dum ide, de ska jag kolla upp!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tiltmellandel eller hydraulisk planeringsskopa!

Kallkällene  
#469691
henrik_1 skrev:
Kallkällene skrev:Vill inte stöta mig med någon i er diskussion, men. Nog för att den är dyrare men jag skulle ha skaffat mig en Power Tilt om jag skulle ha något liknande, tiltar 180 grader å tål jävligt mycke stryk. Själv kör jag med Indexator rt80, men tycker det är trevligt när tandskopan åker på.


Jag tar absolut inte illa upp, alla tips är välkomna!
De är ju ingen dum ide, de ska jag kolla upp!!
dom har ju ingen tiltkolv som kan skadas så dom är samtidigt smidiga.

Användarvisningsbild

Re: Tiltmellandel eller hydraulisk planeringsskopa!

lerbo  
#469693 Det var en sådan jag syftade på men jag glömde namnet[emoji106]

Användarvisningsbild

Re: Tiltmellandel eller hydraulisk planeringsskopa!

henrik_1  
#472096 Hej igen!
Har funderat ett tag på hur jag ska göra, inte kunnat bestämma mig, en tiltmellandel eller planeringsskopa tiltar 40 grader. Är det tillräckligt för ett dike. Känns som jag skulle vilja få lite skarpare kanter eller vad tycker ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tiltmellandel eller hydraulisk planeringsskopa!

Tosca  
#472217 Jag tror det finns ett märke som heter Steelwrist, den har inga utsatta kolvar och kan tilta längre.

Avatar Fallback

Re: Tiltmellandel eller hydraulisk planeringsskopa!

mrvimek  
#472368
Tosca skrev:Jag tror det finns ett märke som heter Steelwrist, den har inga utsatta kolvar och kan tilta längre.
köp för fan inge steelwrist !! Sämre skit har aldrig gjort

Avatar Fallback

Re: Tiltmellandel eller hydraulisk planeringsskopa!

opekka  
#472370 @MrVimek: Motivera!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).