Friluftsliv, Naturturism

Aftonbladet tipsar om svamp...i fel skog?

16 inlägg 15851 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Aftonbladet tipsar om svamp...i fel skog?

Torbjörn Johnsen  
#472310 Jag hittade en artikel i Aftonbladets nätversion: "Så hittar du svamp"
Förutom att det rullar igång en reklamfilm utan att jag klickat på nåt så reagerade jag på att svampexperten i fråga tipsade om att gå i gammal skog och plocka. Nu är inte jag någon svampexpert på något sätt men jag upplever att man ofta hittar mest svamp i relativt unga gallringsskogar där det varit röjt och kanske gallrat någon gång. I alla fall om man letar efter kantareller eller trattkantareller. Mark som inte är allt för bördig (inga högväxande örter) eller för karg och inte torvmark. Gärna inslag av björk. En tanke som slog mig är ju att det är ytterligare en fördel med skog som sköts (utöver att det ger kubikmeter) som man kan marknadsföra. Vad säger ni som plockar mycket svamp? Är det gammelskogen eller gallringsskogen som gäller?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Aftonbladet tipsar om svamp...i fel skog?

anersimyra  
#472311 Den rikaste förekomsten av gula kantareller som jag någonsin sett var i ett bestånd av lite äldre hassel. Annars tipsade nyligen en expert om tät granföryngring, och det är även min erfarenhet. Inte för att de gula kantarellerna på något sätt trivs bättre i just granföryngringar, men där är förstås riktigt besvärligt att gå, ibland får man faktiskt krypa fram, och det är inget som lockar gemene man. Vad gäller trattkantareller, gul och svart trumpetsvamp trivs de bäst i äldre lite låglänt tallskog / blandskog med gott om blåbärsris. I äldre tät granskog med en tät barrmatta växer knappt inget av någonting.

Avatar Fallback

Re: Aftonbladet tipsar om svamp...i fel skog?

jannee  
#472312 Jag vill säga både och men i gallringskogen är det oftast gott om. Redan när planteringarna är 15 år kan man hitta gott om kantareller - vid 2;a röjningen :grin:
Har alltid några ICA kassar med mig för man vet ju aldrig :mrgreen:
Välskött (välröjd) slutavverkningsbar granskog kan också innehålla bra med kantareller.

Avatar Fallback

Re: Aftonbladet tipsar om svamp...i fel skog?

ÅsaNisse  
#472316 Jag har ett bra ställe där det var timmervältor och massaved efter Gudrun. Behöver knappt gå ur bilen. Mycket gammal bark och barr med lite björk runt om.

Användarvisningsbild

Re: Aftonbladet tipsar om svamp...i fel skog?

anersimyra  
#472318 Normalt följer de flesta minsta motståndets lag och vistas helst i välröjda skogar ( detta bekräftas genom forskning ) man får då lätt uppfattningen att svampen växer rikligast i just välröjda skogar.

Avatar Fallback

Re: Aftonbladet tipsar om svamp...i fel skog?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472333 Jag är ingen storplockare men upplever att kantareller ofta gillar att växa i maskinspår efter skotaren men även i granskog med inslag av björk typ 1:a eller 2:a gallring brukar ge goda resultat.

En brasklapp kanske är att man som skogsägare vistas mer där än i gammelskog. Men tycker ändå att när man "bara" ska leta svamp så är det i ungskogen man hittar svampen.

Flr trattisar håller jag med anersimyras beskrivning.

Användarvisningsbild

Re: Aftonbladet tipsar om svamp...i fel skog?

anersimyra  
#472340 Den mest enorma förekomst av trattkantareller jag någonsin sett var på Mörtö i Stockholms skärgård, det var ett skogsparti med högväxt blandskog på gissningsvis 80-100 års ålder.

Användarvisningsbild

Re: Aftonbladet tipsar om svamp...i fel skog?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472350 Anser också att man hittar mest kantareller i yngre gallringsskogar på medelgod bonitet! gärna med inslag av björk!

Avatar Fallback

Re: Aftonbladet tipsar om svamp...i fel skog?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472360 Jag har aldrig sett något system.De dyker upp både här och där! :)

Användarvisningsbild

Re: Aftonbladet tipsar om svamp...i fel skog?

anersimyra  
#472408 http://www.viivilla.se/tradgard/knep-fo ... ntareller/ Kantarellmykorrhiza ska man leta efter.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Aftonbladet tipsar om svamp...i fel skog?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472412 Hmm, nog har jag hittat mycket trattkantareller i röjskog. Visst, det var inte så tätt och tall men ändå

Användarvisningsbild

Re: Aftonbladet tipsar om svamp...i fel skog?

sundelius  
#472415 Dom här plockade jag precis i en första gallring jag gjorde för ett par år sedan, 90 procent gran.
Enda negativa, träden stod redan för tätt :shock:
1505399076_img_20170914_134900.jpg

Användarvisningsbild

Re: Aftonbladet tipsar om svamp...i fel skog?

Torbjörn Johnsen  
#472416
sundelius skrev:Enda negativa, träden stod redan för tätt :shock:
1505399076_img_20170914_134900.jpg


Ja, det är ett elände vad skogen växer! Hört talas om Gallringsdagarna 2017 :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aftonbladet tipsar om svamp...i fel skog?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472418
sundelius skrev:Dom här plockade jag precis i en första gallring jag gjorde för ett par år sedan, 90 procent gran.
Enda negativa, träden stod redan för tätt :shock:
1505399076_img_20170914_134900.jpg

90% gran 10% kantareller? :d :shock:

Användarvisningsbild

Re: Aftonbladet tipsar om svamp...i fel skog?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472434 Frugan gick en timme i skogen! :-bd Plockar allt i en 30 årig granskog ej gallrad! :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).