Gallring

Erfarenhet av Sydved?

65 inlägg 39958 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472279 Det blir rejäla spår där jag kör med min 135:a. Jag skulle behövt kört många fler vändor dessutom.

Så tror inte ett ögonblick på att jag eller janne skulle kunna skota detta med en traktor utan att göra rejäla spår. Om vi ens kommit fram.

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

jannee  
#472280 Kan man inte ta sig fram med en liten lätt bonnatraktor ja då får man allt räkna med spår och bara gilla läget :grin:
Jag har gallrat vattensjuka mossar där riset varit räddningen, fått köra med knappt halva lass. Nu när riset förmultnat syns ett spår efter körningarna.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Axl  
#472287
Tåndemåla skrev:
1505307388_img_1075.jpg
Så här ser det ut efter att 140 m3 fub körts ut med en 15 tons maskin i tomme! :wink: Så med bra planering behöver det inte bli spår även där bärigheten inte är på topp!

Bra planering i ditt fall är ju att det är 1a gallring gran. Spåren i mangans skog har ju blivit där det är tall eller inget att gallra, bra mycket svårare att lyckas där.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472291 Helt riktigt, Axl. Man måste köra ris eller lägga upp mer gagnvirke.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Sydved?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472293
Mangan skrev:Jahapp, då vart Sydved här på besök. Fyra timmar tog det, men så fick han med sig kontrakt på 8 ha förstagallring också. :) Det är mitt "utskifte" som måste köras ut via en grannes väg, och han hade en gallring på gång där i sommar, så han lovade att lösa det utan kostnad för mig.

Om ett halvår kan jag berätta om mina erfarenheter av Sydved. Nu är det dags att börja förröja... :-bd



Har det nu helt plötsligt blivit en andra gallring eller att det inte fanns något att ta! Kan man inte driva en gallring vid bra väder är kanske inte en gallring alternativet? Det är vid första gallring man har möjlighet att lägga vägarna rätt! Inte sedan.
Senast redigerad av Tåndemåla ons 13 sep 2017, 16:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Sydved?

bodaedet  
#472295
Tåndemåla skrev:
Mangan skrev:Jahapp, då vart Sydved här på besök. Fyra timmar tog det, men så fick han med sig kontrakt på 8 ha förstagallring också. :) Det är mitt "utskifte" som måste köras ut via en grannes väg, och han hade en gallring på gång där i sommar, så han lovade att lösa det utan kostnad för mig.

Om ett halvår kan jag berätta om mina erfarenheter av Sydved. Nu är det dags att börja förröja... :-bd



Har det nu helt plötsligt blivit en andra gallring? Det är vid första gallring man har möjlighet att lägga vägarna rätt! Inte sedan.


Det var väl basvägen som gick genom en andragallring?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Sydved?

Månskensbonne  
#472515 Verkar som att denna tråden "spårat" ur lite. Inte så mycket diskussion om Sydved.

Personligen anlitar jag bara Sydved, oavsett vad som skall göras. Hittills har jag inget negativt att säga, bara positvt.

Har en personlig kontakt med en virkesinköpare som är väldigt lyhörd på vad just jag vill, och hur jag vill ha det. Har anlitat dem till gallring, naturvårdsgallring, slutavverkning, markberedning, plantköp, besprutning. Allt har funkat kanon.

Min filosofi är att det viktigaste är att veta vad man vill, och ha bra kontakt med inköpare och entreprenörer så får man det som man vill.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472520 Jo, jag letar fortfarande efter en gallringsentreprenör som gör som utlovat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Kalleskog  
#472607 Vilket bolag du anlitar spelar nog inte så stor roll. Välj de bolag vars inköpare/entreprenör du får störst förtroende för. De som pratar minst brukar vara mest lyhörd för dina önskemål kring din fastighet.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Sydved?

mb-man  
#472617 Är det inte inköparen som gjort fel som sa att det inte skulle vara några problem med spårbildning! Virket flyger ju inte ut sig själv och dålig bärighet och inget ris att tillgå är inga bra förutsättningar.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Trocadero  
#472636 @Mangan
Som du skriver, viktigt att hitta en entreprenör för gallring som man kan lita på.
Har själv hittat en entreprenör som tänker ganska mycket som jag. När vi inte tänker lika så har han bättre lösning på gång. Det är mao inte aktuellt att byta. Bara att göra alla åtgärder så länge han är tillgänglig.
Lycka till med ditt letande.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472643 Så j-a ofta blir det ju inte gallring med entreprenör, detta är tredje gången på 13 år tror jag. Samt att två av gångerna (inklusive den senaste) har det varit i samband med grannarnas åtgärd, så det har inte gått att välja fritt.

Vi får se, de som skall slutavverka i vinter(?) kanske kan det här med gallring också. ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472644
mb-man skrev:Är det inte inköparen som gjort fel som sa att det inte skulle vara några problem med spårbildning! Virket flyger ju inte ut sig själv och dålig bärighet och inget ris att tillgå är inga bra förutsättningar.


Nej, som den amatör man är så vet man ju inte vad som går och vad som inte går att göra. Eller vad som är enkelt att ordna, och vad som är nästan omöjligt. Vad som knappt märks på nettot och vad som gör att hela företaget blir olönsamt.

Finns ett värde i att inte styra allt för mycket, så får man se vad proffsen själva tycker är rimligt med skador. Det bästa är ju att hitta någon som har samma syn "inbyggt" så att säga som en själv på vad som är rimligt.

Säger man att man vil helt undvika kärskador, så är jag rädd att man blir skyldig en stor summa pengar i slutändan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Sydved?

mb-man  
#472860 Ja helt undvika körskador går ju aldrig, eller blir iallafall orimligt dyrt. Men hur är det med tillrättning? Inköpare vi kör för brukar vara generös med att stå för den biten.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474435 Jag velade lite innan jag skrev om mina erfarenheter här. Normalt vill jag gärna höra vad utföraren har att säga först innan jag kommenterar. Men valde att gå ut med detta innan jag pratat med inköparen. Fick en del vettiga åsikter, så det var kanske bra.

Nåväl. Ringde för ett tag sedan, och frågade efter mätbesked och medelstam. Det skulle jag få, och samtidigt sa han att de redan fixat till basvägen över grannens mark och en bit in på mitt. Det var grannens krav mot dom. Stämde träff, och i dag så var vi och gick äver det jag var lite missnöjd med.

Som sagt, stora delen av basvägen var tillfixad.
1506537510_20170927_084505.jpg
1506537510_20170927_084738.jpg
1506537510_20170927_084711.jpg
1506537510_20170927_084638.jpg
1506537510_20170927_084629.jpg


Det som inte var åtgärdat var ytterligare 400m in i beståndet. De hade även missat att gallra en liten kulle, som eventuellt kunde vara ett bättre stråk för basvägen. Det sa an att det var en miss, men menade på att det är svårt att undvika körskador om det inte finns något rís i närheten. Jag tyclte inte det var rimligt att ta dit en grävare igen för dessa 20m.

Känns lite bättre nu, resultatet blev bra, men inte perfekt. Samlar på mig erfarenheter. Jag skulle kunna tänka img att anlita dessa igen.

Har fått mätbeskeden, men inte medelstammen per trädslag. Skulle få dom på mail. Kom även 2 tusne extra, för de hade hittat lite energived som kom in sent i redovisningen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).