Gallring

Erfarenhet av Sydved?

65 inlägg 39948 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Axl  
#472199 Den totala kostnaden verkar rimlig men fördelningen av kostnaden lite skev, 120 kr motsvarar ca 1500 m skotning.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472200 De körde med en Gremo 1050 vill jag minnas. Eller skördaren var det i alla fall.
Senast redigerad av Mangan tis 12 sep 2017, 21:47, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

alias  
#472201
bodaedet skrev:Ligger på 80-85 kr i Mangans exempel, kör med en 10tons skotare.


Ok, tack för svaret!

Då vet jag ungefär hur mycket av de egna maskinkostnaderna jag tvingas sätta på nöjeskontot vid vinterns planerade avverkningar. :-ss

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472202 Blandade bilder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

alias  
#472208
Mangan skrev:Blandade bilder.


Alltid svårt att bilda sig en uppfattning utifrån foton men nog känns det som att det är rätt lagom tätt mellan träden som är kvar. Sen är det ju aldrig trevligt med bleckade stammar och körskador.

Jag gissar att du har en del partier med dålig bärighet, som är svåra att klara utan skador om det är blött i backen, men hur upplever du att de har planerat stickvägsnätet om man jämför med t.ex. markfuktighetskartorna och topografiska kartor m.m. (ligger basvägarna/uppsamlingsvägarna förträdesvis på högsta punkten i terrängen där så varit möjligt?)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

isteskog  
#472224 Gallringen ser väl okey ut! Körskadorna får man nog räkna med när man gallrar denna tid på året! :geek:

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

jannee  
#472229 Det behöver alls inte se ut på detta vis. Gallra manuellt kör ut med en BM 400/430 eller Boxer. Gallrar du själv får du det precis som du vill ha det och samma när du kör bort virket. Tar du dessutom tjänstledigt från ditt lönearbete kommer du snart underfund med att äga och sköta skog INTE är någon guldgruva utan tvärtom :mrgreen:
M.a.o. vill jag bara säga att man får ta det onda med det goda. Dra över med en sladd/ringvält där det finns spårbildning så självläker det inom en tioårsperiod.
Bleckan i tallen kanske (om det vill sig väl) självläker, vem vet :?:

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Sydved?

halvproffs  
#472231 Inga trevliga bilder. Tänker man tillbaka 50 år när vi körde ut med häst eller bondtraktorer på oftast frusen mark då såg det inte ut såhär efteråt.
Kan ju inte vara bra för marken med spårbildning av detta slag. Jag vill inte ha det maskingallrat vid denna årstid.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472239 "Denna tiden på året"? Det gallrades i juni, och en torr sommar är bättre än en blöt vinter. Alla bor inte på permafrost... :roll:
Senast redigerad av Mangan ons 13 sep 2017, 09:14, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472240
jannee skrev:Det behöver alls inte se ut på detta vis. Gallra manuellt kör ut med en BM 400/430 eller Boxer. Gallrar du själv får du det precis som du vill ha det och samma när du kör bort virket.


Där har du fel. En traktor gör också stora spår när bärighteen är dålig, och man har mindre möjligheter med att risa och lägga broar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472244
alias skrev:Jag gissar att du har en del partier med dålig bärighet, som är svåra att klara utan skador om det är blött i backen, men hur upplever du att de har planerat stickvägsnätet om man jämför med t.ex. markfuktighetskartorna och topografiska kartor m.m. (ligger basvägarna/uppsamlingsvägarna förträdesvis på högsta punkten i terrängen där så varit möjligt?)?


Precis. När jag gick över det med inköparen menade han på att det inte var några porblem, det skulle risas på de dåliga partierna. Jag var själv lite skeptiskt till om det gick eftersom det inte fanns mycket ris att ta just där. Men om de sa de så...

Nog tyckte jag de körde där det var som bäst (minst sämst) ändå, det kan jag inte klaga på. Terrängen lutar ju en hel del, så man ser var det är blöttt och var det är fast.


Är det någon poäng med att lägga igen spåren med grävare tro? Antar att det inte håller något vidare till nästa gång. Och min traktor kommer aldrig ut dit ändå. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

alias  
#472255
Mangan skrev:
alias skrev:Jag gissar att du har en del partier med dålig bärighet, som är svåra att klara utan skador om det är blött i backen, men hur upplever du att de har planerat stickvägsnätet om man jämför med t.ex. markfuktighetskartorna och topografiska kartor m.m. (ligger basvägarna/uppsamlingsvägarna förträdesvis på högsta punkten i terrängen där så varit möjligt?)?


Precis. När jag gick över det med inköparen menade han på att det inte var några porblem, det skulle risas på de dåliga partierna. Jag var själv lite skeptiskt till om det gick eftersom det inte fanns mycket ris att ta just där. Men om de sa de så...

Nog tyckte jag de körde där det var som bäst (minst sämst) ändå, det kan jag inte klaga på. Terrängen lutar ju en hel del, så man ser var det är blöttt och var det är fast.


Är det någon poäng med att lägga igen spåren med grävare tro? Antar att det inte håller något vidare till nästa gång. Och min traktor kommer aldrig ut dit ändå. :)


Om det är lönt att lägga igen spåren eller ej vågar jag inte svar på så här bakom tangentbordet. Har själv funderat på om det eventuellt skulle vara lönt att återställa dylika körskador och sedan trycka ner t.ex. salixsticklingar i basvägarna på sådana ställen för att få det att växa ihop en rotmatta av annat än gräs/starr till nästa gallring.

Nu är ju det praktiska och ekonomiska resultatet efter den aktuella gallringen ett faktum, men hade jag varit i din situation så hade jag nog frågat Sydveds inköpare lite försynt om det aktuella avverkningslaget klarat certifieringen i "Spårlös avverkning", något som Sydved har haft rätt hög svansföring kring på sin hemsida och i sin tidning "Aktivt skogsbruk":

https://www.sydved.se/subweb-skogsbruk/ ... ring.aspx/

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

jannee  
#472261 De spår som blir efter en BM 430/Boxer/MF 135/165 är försumbara. Självbevarelsedriften gör att man INTE kör där det blir djupa spår - man kör ju fast :oops:
Dessutom försöker man alltid (jag i alla fall) köra där det är torrast och tar inte större lass än att jag kommer fram. Finns inget så retsamt (tidsödande) som som att först köra fast för att därefter lasta av huvudelen av lassat.
De körvägar och även basvägar jag har i skogen är perfekta gångvägar när man t.ex ska plocka svamp/bär.
Visserligen går de INTE rakt fram utan slingrar sig emellan stenar och blöthålen - så visst går det att gallra utan att det blir några körspår, även utan permafrost. :grin:
Men självklart blir det körspår när du kör ut med en 20 tons skotare (totalvikt) gallrat efter en H 14. Skördaren går på band och gör troligtvis inga större märken men skotaren som ska köra ut allt virke till absolut lägsta kostnad måste köra fulla las annars blir det inget över till skogsägaren. M.a.o. har skogsägaren bara att välja, inge spår = inget netto.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

isteskog  
#472271 Håller med Jannee! 8)

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Sydved?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472277
1505307388_img_1075.jpg
Så här ser det ut efter att 140 m3 fub körts ut med en 15 tons maskin i tomme! :wink: Så med bra planering behöver det inte bli spår även där bärigheten inte är på topp!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).