Skogshistoria

Skogsfinnar

8 inlägg 10690 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsfinnar

Torbjörn Johnsen  
#472144 Tidningen Skogsaktuellt har en intressant artikel om "Skogsfinnarna" som koloniserade delar av bl a Värmland med sitt svedjebruk och sin svedjeråg under Gustav Vasas tid. En speciell situation med dessa etableringar var att de oftast låg högt över havet. Anledningen till detta, har jag i alla fall hört, skulle vara att finnarna helst ville odla ovanför högsta kustlinjen. Där var inte jorden så "urtvättad" och grovkornig som nedanför HK. Några gamla finntorp och gårdar finns fortfarande kvar i trakterna runt Lekvattnet för den som är intresserad. Här hittar ni artikeln:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsfinnar

Peteflamingstar  
#472152 Brukar ibland jobba omkring samma typ av bosättningar i sydvästra Dalarnas finnmark. Förra veckan t.ex. gjorde jag skogsbruksplan på nästan 500 meter över havet, vid ett berg i närheten av Fredriksberg. Där ligger en gammal finngård som brukas än idag med skogsbete osv.

Användarvisningsbild

Re: Skogsfinnar

Göt  
#472154 Gallringsdagarna kommer att vara inte alltför långt från en av Dalarnas finnmarker http://www.lansstyrelsen.se/jamtland/Si ... r-webb.pdf

Användarvisningsbild

Re: Skogsfinnar

Fredrik Reuter  
#472156 Påminner mig om: skogsbilder/image_page.php?album_id=2&image_id=8559 som står i Nordtorp mellan Arvika och Säffle.

Samma med Granskog G40+ (Filmer) som också är i slänt på klassisk finnmark med odlingsrösen, jordkällare och ruiner.

Finnarna visste var de skulle odla för att maxa produktionen!

Finns också wikipediasida om Skogsfinnarna. https://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsfinnar

Avatar Fallback

Re: Skogsfinnar

Magnuc  
#472175 Det finns ett ordspråk bland oss Finlandssvenskar.

"Det är inte konstigt att finnarna är inåtvända och buttra efter hundratals år av svedjebruk"
Så brukar man få svar: " Ja, skulle det inte va för oss finlandssvenskar skulle dom fortfarande hålla på." :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skogsfinnar

anersimyra  
#472190 Kvarntorp fick tidigt bekvämligheter såsom egen elproduktion.. :mrgreen: de var sannerligen före sin tid de där svedjefinnarna.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Skogsfinnar

Kristian84  
#472203 Dom bosatte sig högt även för temperaturen. Bor själv 2 mil från finngårdarna i lekvatten och gick sjutorpsleden i sommras, man märker när man går den att torpen ligger gärna uppe på kullar och berg.

Användarvisningsbild

Re: Skogsfinnar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472205 Ja det finns mkt att lära från historien, jag bor ju i Naurispalo som lär ska betyda KålrotSvedja från den tiden när de pysslade med sånt här.
Bydelen närmast heter Palovaara som då betyder SvedjeBerg.
Spännande och intressant i dessa tider när en del andra försöker hävda att de är det enda ursprungsfolket här i trakten
trots att det vistats folk här åtm 10000 år

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).