Logistik, Transport

Nya Scania XT som timmerbil

9 inlägg 15079 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya Scania XT som timmerbil

Fredrik Reuter  
#472149 Scania släppte förra veckan sin nya serie lastbilar XT. En lastbilsserie som ska vara gjord för tuffa tag med hög markfrigång och en ny drivlina som ska tåla tuffa vägar och till och med lite terräng. Scania själva verkar fokuserat på att sälja in den nya serien inom arbetssegmentet anläggning, men jag läste på lite och såg några videos där de faktiskt talar om att skogsåkarna kan komma att både gilla och anamma XT-serien.

Vad tror ni om Scania XT, är den med stålstötfångare med större angreppsvinkel och generellt sett anpassad för tuffa tag något för skogen?

Scania XT kan fås med många olika motoralternativ, från 9 liters motor med 280 hk och 1.400 NM till 16 liters motorn på maximalt 730 hk och 3.500 NM. Alla motorer är EURO6 och kan köras på HVO och biodiesel.

Scania XT kan fås med rangesplitväxellåda med 12+2 växlar där extra kraft vid krypkörning krävs.

Läs mer: https://www.scania.com/se/sv/home/produ ... ge/xt.html



Jag har säkert glömt något väsentligt, men eftersom detta är lite utanför mitt personliga område så förlitar jag mig på forumets timmerbilsgurus! :-bd



   TS
Avatar Fallback

Re: Nya Scania XT som timmerbil

Blivande snickare  
#472166 Kommer nog inte att bli timmerbil i sverige iallafall, kollar man på insta så kör ju dom svenska timmeråkarna med dom lägsta bilarna av alla :grin: :mrgreen:
Känns betydligt vanligare med "höga byggen" här.
Farsan hade varit å kollat på den nya modellen. Tyvärr hade han inte ens fått sätta nyckeln i strömlåset å ställa in säte och ratt.. Det tillsammans med nonchalans från försäljaren gjorde att det hela slutade där.. :sad:

Avatar Fallback

Re: Nya Scania XT som timmerbil

tallen100  
#472168
Blivande snickare skrev:Kommer nog inte att bli timmerbil i sverige iallafall, kollar man på insta så kör ju dom svenska timmeråkarna med dom lägsta bilarna av alla :grin: :mrgreen:

Jo här används ju skotare för transport ut till skogsbilvägen :mrgreen: :-bd

Avatar Fallback

Re: Nya Scania XT som timmerbil

Palakangas  
#472169
tallen100 skrev:
Blivande snickare skrev:Kommer nog inte att bli timmerbil i sverige iallafall, kollar man på insta så kör ju dom svenska timmeråkarna med dom lägsta bilarna av alla :grin: :mrgreen:

Jo här används ju skotare för transport ut till skogsbilvägen :mrgreen: :-bd

=)) \:d/

Avatar Fallback

Re: Nya Scania XT som timmerbil

jannee  
#472183 Bilen likväl som släpen måste vara så lätta som möjligt, självklart ska grejorna hålla men absolut inga mastodontbyggen, åkaren har bara betalt för lastad vara inte för en massa dödvikt.
En del åkare kör med V åttor men sexan blir mer och mer vanlig = lättare, samma gäller fälgar och INGA reservhjul.
Sedan finns det många som far illa av snyggt lackade bilar med många extraljus (som verkligen är till nytta) men denna extrautrustning väger knappt inget.

Avatar Fallback

Re: Nya Scania XT som timmerbil

Blivande snickare  
#472198 Reservhjul slutade vi med redan innan milennieskiftet :mrgreen:
Skymfar absolut inte extraljus å målning. Ska man sitta å vara i och med bilen så mycket som man är så ska det fan vara både kul och så lättsamt som möjligt!

Undrar varför dom inte har fullt lass på bilen i filmen? :/

Avatar Fallback

Re: Nya Scania XT som timmerbil

PPA  
#472207
Blivande snickare skrev:Undrar varför dom inte har fullt lass på bilen i filmen? :/


Blir för tungt för BK1 väg ;)

Avatar Fallback

Re: Nya Scania XT som timmerbil

ÅsaNisse  
#472301 Dagens virkesbilar kan inte ens köra på skogsbilvägar där det gick ut 1500 m² efter Gudrun. I förra veckan kom det gnäll på att ett backkrön var för högt så det skrapade i under????? Tror inte det har blivit högre för det är berg i dagen på toppen och grusbilen som grusade i sommar hade inga kommentarer att ge.

Avatar Fallback

Re: Nya Scania XT som timmerbil

jannee  
#472302 Tjälskjutning + lägre profil på lastbilens däck, kan vara det lilla som gör det.
Men visst bilarna ÄR lägre idag mot vad de var för 10 år sedan men framförallt mot vad de var för 30 år sedan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).