Skogsekonomi

Värdering, skifte ?

3 inlägg 5614 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Värdering, skifte ?

The Forrester  
#472070 Har ett skifte som jag funderar på att be ett proffs värdera. Ligger i södra sverige. Ca 10Ha stort med en bra skogsbilväg som går en bit in på området. Skogen ca 20årig, mest gran, hyfsat jämn ålder, inget akut gallringsbehov. Gissar någonstans medel till god bonitet. Innan jag ringer en konsult, kan man få ett par ideer på vad man kunna tänka sig att värdet på ett sådant skifte ligger på ungefär ?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Värdering, skifte ?

jannee  
#472076 Är det övervägande granbonitet på 32 eller 34 är säkert någon granne beredd att gå upp till en miljon, även ännu mer om det är en 36:a.
Är det däremot tallmark och nu en viss del löv insprängt ska du vara glad om du får 700 000 kr. Inte alls ovanligt att det nu tyvärr planterats gran på tallmark och resultatet kommer på sikt att bli mindre bra.
En del tycker att en bra bonitet är en G 30 medan andra tycker att minst en G 34 är något att ha.

Avatar Fallback

Re: Värdering, skifte ?

The Forrester  
#472079 OK, ja jag har fått indikationer om runt 900, så träffar väl där någonstans. Jo det är 34a om jag minns rätt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).