Skogsekonomi

Överlåten skattesituation?

6 inlägg 5660 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Överlåten skattesituation?

Grobian  
#471873 Har fyra skogsfastigheter och överväger nu att ge bort en av fastigheterna till barnen. Har läst mig till att man vid gåva övertar tidigare ägares skattesituation, avseende bl.a. Räntefördelning. Om jag bara hade ägt en fastighet hade barnen fått ta över hela mitt räntefördelningsunderlag, men när jag nu har kvar tre fastigheter känns det inte självklart. Finns det någon tumregel för hur stor andel av räntefördelningsunderlaget som ska överföras till gåvomottagaren?

/Grobian



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Överlåten skattesituation?

jannee  
#471893 Detta med räntefördelning men även skogskonto avgör du ALLDELES SJÄLV.
Vill du ge bort så gör det. Vill du inte så strunta i det.
Allt detta skrivs ned i samband med att gåvan överlåtes.
Samma med eventuella skulder om det nu finns några.
En överlåtelse av en fastighetsbeteckning kostar runt en tusenlapp + juristens arvode.

Användarvisningsbild

Re: Överlåten skattesituation?

hlb  
#471898 Alldeles korrekt Jannee. Det finns en blankett som ska skickas till skattemyndigheten också.

Användarvisningsbild

Re: Överlåten skattesituation?

Grobian  
#471921 Tack för svar. En liten följdfråga. Hur blir det i det fall jag nyttjat skogsavdrag på den fastighet jag ger bort? Här handlar det ju om en latent skatteskuld som på något vis hänger med gåvan och utlöses då gåvotagaren i sin tur säljer fastigheten.

Tack på förhand,

   TS
Avatar Fallback

Re: Överlåten skattesituation?

jannee  
#471930 Ja tyvärr följer skogsavdraget med fastighetsbeteckningen och det löses ut när fastigheten säljs. Se dock det positiva i det hela vilket är att kronans värde hela tiden försämras. När din arvtagare kanske säljer om låt oss säga 40 år är skatteskulden en spottstyver om nu inte någon regering hittar på något fanstyg :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Överlåten skattesituation?

Grobian  
#471940 Åter tack!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).