Skogsekonomi

E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän väg

22 inlägg 10953 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

nilsszzon  
#471851 tror jag med men då är ju fråga fortfarande om jag har rätt att ha träden där från första början så att säga eller träden egentligen levt på lånad tid.
inte värre än att jag kapar ner dem och gör ved av dem men där är några träd som jag anser ligger "för långt ut" för att vara okej att varit nära och grävt...

   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

torpöbo  
#471887 Om det är alléträd så är det ju allvarligt. Anmäl skadorna till länstyrelsen så kan du vara säker på att eon får det hett om öronen.

Avatar Fallback

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

alias  
#471988
torpöbo skrev:Om det är alléträd så är det ju allvarligt. Anmäl skadorna till länstyrelsen så kan du vara säker på att eon får det hett om öronen.


Tänkte samma sak. Om det är alléträd så omfattas de av det allmänna biotopskyddet i miljöbalken och då kan Länstyrelsen bli minst sagt griniga om man sågar ner dem (eller gör annan åverkan på dem) utan att ha sökt dispens från biotopskyddet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

ÅsaNisse  
#472044 Vad jag förstår så är det en gammal grusväg som "alltid" funnits och då är det så att före 1972 fanns inget tillägg för kantremsa. Det som ingår i vägområdet är vägbana, vägslänt och bakslänt. Dock är det ju så att markägaren äger marken både där vägbanan och dikena är, men kan inte nyttja den på grund av att den är upplåten till vägrätt. Detta gäller såväl allmänna och enskilda vägar som är fastställda i någon form av lantmäteriförrättning. Sen kan man ju också konstatera att träden som växer precis på gränsen har inkräktat på vägområdet med sina rötter och även kronorna. Grenverket tuktas ju då och då av väghållaren och rötterna får stryk när det kommer ett kabeljobb.
För att i någon mån komma ifrån detta så infördes på vägar som byggts efter 1972 en kantremsa på 2m utanför släntfot/släntkrön som ingår i vägområdet.

Avatar Fallback

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

MDin  
#472535 Ponera att ett stort träd står vid släntfot, är det jag eller vägverket som ska ta ned det halvdöda trädet??

Avatar Fallback

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

jannee  
#472536 "Tror" att det är väghållaren som har skyldighet att ta ned/bort sådant som riskerar trafiken på vägen. Om det sedan är vägverket eller kommunen spelar mindre roll.
Jag har för övrigt själv en bygata som går rakt igenom min fastighet. På en vägsidan har telia en ledning och på andra har sydkraft (numera EON) en ledning.
INGEN av dessa har något servitut på sina ledningar dock står stolparna står ca 2 meter ut från vägbanas ytterkanter.
Jag har t.o.m. nästen mogna träd som står mellan teleledningen och vägbanan :mrgreen:
Troligtvis elektrifierades landsbygden på 30 - 40 talet, trådtelefonen kom nog några år senare - dock före min tid.

Avatar Fallback

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

MDin  
#473001 Tack, tar en koll med kommunen.
Vill inte gärna ta den själv. Det är en Ask som mäter minst en meter i diameter vid knähöjd.
Inget kul om det går snett.
Stora grenar måste ned först för att inte hamna på teleledning eller på huset.
En arborist ville ha fem tusen för att kapa toppen. Lite häftig betalt kan tyckas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).