Motorsåg och handhållet

Oregon stångsåg.

41 inlägg 18091 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Oregon stångsåg.

Robertberg  
#471780 Det var bra recensioner! Imponerande att det går att såga 17 cm.
Jag var inne på swedol och klämde på den idag. Tyckte den kändes bra.
Swedol sålde inte stångsågen i komplett kitt med såg, batteri och laddare, utan man får köpa de tre sakerna var för sig. Kostar ca 4000:- +m.
Batterimotorsågen komplett med laddare och batteri kostar ca 3000:-+m.
Säljaren trodde att om jag kommer in i veckan när butikschefen är på plats så kunde jag nog få ett bättre paketpris på komplett stångsåg.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Oregon stångsåg.

värmSkog  
#484506 Den är ytterligare lite billigare här. Står att det är komplett så laddare borde ju följa med.

Ska nog köpa en jag med då jag har lite skogsvägar där granriset börjar komma lite väl långt ut i vägen

https://www.skogsutrustning.se/skogsbruk/36-volts-maskiner/stangsag/oregon-stangsag-ps250-komplett-563458.html

Avatar Fallback

Re: Oregon stångsåg.

där nor  
#484523
värmSkog skrev:Den är ytterligare lite billigare här. Står att det är komplett så laddare borde ju följa med.

Ska nog köpa en jag med då jag har lite skogsvägar där granriset börjar komma lite väl långt ut i vägen

https://www.skogsutrustning.se/skogsbruk/36-volts-maskiner/stangsag/oregon-stangsag-ps250-komplett-563458.html

Avatar Fallback

Re: Oregon stångsåg.

där nor  
#484524 Jo det ingår laddare, batteri och sele + verktyg. Dom har också en hel del reservdelar till sågen, man tackar !

Användarvisningsbild

Re: Oregon stångsåg.

värmSkog  
#484585 Kanon. Får se om man kanske behöver köpa till det nya större batteriet sen med

Användarvisningsbild

Re: Oregon stångsåg.

värmSkog  
#485701 Fick min stångsåg igår men tyvärr så är antingen batteriet eller laddaren trasig, lagom kul när man har väntat nästan en vecka på leverans

Användarvisningsbild

Re: Oregon stångsåg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485727 Trist! Du får väl ta fram multimetern och mäta dig fram till var felet ligger.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Oregon stångsåg.

värmSkog  
#485730 Kan man ju prova, Batteriet är iaf stendött när man sätter det i stångsågen eller kollar strömindikatorn.
Jag ringde till stället där jag köpte sågen och som vanligt så har det aldrig hänt tidigare, Den har man hört rätt många gånger förut :wink:

Användarvisningsbild

Re: Oregon stångsåg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485737 Då måste du ju vara något av en expert på att råka ut för sällsynta fel! ;-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Oregon stångsåg.

värmSkog  
#485744 Ja men eller hur :smile:
Jag skulle iaf få ett nytt batteri och laddare skickat, Så med lite tur så kanske man får testa grejerna till helgen.

Användarvisningsbild

Re: Oregon stångsåg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485747 En sak som slog mig är temperaturen där du laddar. Jag vet att Husqvarnas batteriladdare inte funkar i minusgrader. Kan vara värt att pröva laddaren inne i stugvärmen först...

Sedan är ju alltid idiotfrågan om du verkligen har ström i uttaget, så att det inte gått någon säkring eller dylikt...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Oregon stångsåg.

värmSkog  
#485748 Alla tankar och idéer är ju bra. Laddaren har jag i köket och det blinkar i laddaren när jag stoppar den i uttaget och radion funkar i samma uttag.

En grej jag fundera på, Batteriet har legat urladdat i kartong i nästan 2 år. Kan detta skada batteriet tro?
Står även i boken att batteriet kan bli skadat av att ligga urladdat för länge

Användarvisningsbild

Re: Oregon stångsåg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485750 Ja, batterier som lagras urladdat under längre perioder brukar ta skada. Så det är kanske batteriet och inte laddaren som är boven i dramat.

Vissa gamla batterier går ju att skrämma upp genom att under kanske 5-15 sekunder utsätta dem gör högre spänningar än vad vad de är gjorda för. Jag har lyckats skrämma upp ett dött 7,4 Ah batteri genom att tillfälligt ansluta den till en batteriladdare avsedd för 12V batterier.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Oregon stångsåg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485765 Idiotfråga nr 2: Sitter det något polskydd på batteriet, laddaren och eller sågen, som hindrar att sågen/batteriet får kräm? Ta bort skyddet först i så fall...

Idiotfråga nr 3: Satt batteriet ordentligt fast i laddaren och eller sågen? Ofta hörs det ju ett klick när det batteriet hamnar rätt på sågen respektive laddaren.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Oregon stångsåg.

värmSkog  
#485788 Det märks att batteriet får kontakt med laddaren, Det är en orange lampa som lyser med fast sken i ett par sekunder när man stoppat i batteriet. Sedan börjar den orangea lampan att blicka igen och enligt boken så är det fel på batteri och/eller laddare om den orangea lampan blinkar (ska vara en grön lampa om allt fungerar under laddning)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).