Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829320 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#471619 Zalman propagerar för 2 ytterligheter.
Antingen ska det vara en Tesla för runt 1 000 000 eller en Nissan för ca 350 000.
Den ena bilen är snygg men skuffen för dålig, den andra är en plastig japanes.
Den dagen det kommer en tysk eller japansk premium bil storleksklass Audi A 6 eller BMW 520 som är eldriven och går 50 mil och INTE kostar mer än motsvarande bensin eller dieseldriven, då får dieseln svårt att hävda sig :mrgreen:
Men vi är inte där än - utan fortfarande långt ifrån :grin:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

källefall8  
#471627 Har inte kört tesla men tar för givet att teslamodellerna för närmare en miljon är tysta, å då menar jag vägljud för det är ju det som hörs i en moder bil idag, samt att de i övrigt är komfortabla, har bra väghållning och känns gedigna. Är självklart i den prisklassen. Att köpa bil för dom pengarna är inte aktuellt för dom allra flesta. Kom då inte å säg att Nissan leaf, Zoe å vad dom heter är ett alternativ som går att jämföra med en riktig bil som jannee så riktigt påpekar ovan. Dom är fula som stryk, små, plastiga utan varken väghållning eller komfort. Dom är ju alternativ till en småbil typ Toyota auris eller en polo och liknande. Alla elbilar jag sett hittills utom tesla är fruktansvärt fula, BMW i3 inkluderat, blev riktigt besviken på BMW när dom lanserade den.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471634 Bra fråga, Seb.

Min personliga gissning är att inom 5 år så finns det alternativ till dagens V70 som passar, och lika billig i totalkostnad. Skall du dra häst- eller husvagn långa sträckor, kanske du kan få vänta några år till.

Vi kan kolla om 5 år vem som fick rätt.:)

Snygga eller fula kvittar för mig, men det finns säkert se som tycker att elbilar låter töntigt också. Väghållning däremot är väl elbilar ändå inte efter motsvarande bensin/diesel? Mitt skåp ligger bra på vägen i alla fall. Men jag är verkligen ingen bilexpert. Däremot är det mer lättkört med elbil.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471658 Knepen att komma över en elbil blir allt mer desperata, man är beredd att byta med sin egen bil, man kan tänka sig att sänka priset rejält för att få en elbil istället!

"Jag la ut min bil på blocket för knappt en vecka sedan. Inte långt efter att annonsen hade publicerats så fick jag ett meddelande från en bilhandlare. Han erbjöd sig att byta rakt av trots att hans bil är dyrare. Detta är bilen han erbjöd mig:"
https://www.blocket.se/sodermanland/Lan ... w=3&last=1

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... e7a0d896d6

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471659
källefall8 skrev:Har inte kört tesla men tar för givet att teslamodellerna för närmare en miljon är tysta, å då menar jag vägljud för det är ju det som hörs i en moder bil idag, samt att de i övrigt är komfortabla, har bra väghållning och känns gedigna. Är självklart i den prisklassen. Att köpa bil för dom pengarna är inte aktuellt för dom allra flesta. Kom då inte å säg att Nissan leaf, Zoe å vad dom heter är ett alternativ som går att jämföra med en riktig bil som jannee så riktigt påpekar ovan. Dom är fula som stryk, små, plastiga utan varken väghållning eller komfort. Dom är ju alternativ till en småbil typ Toyota auris eller en polo och liknande. Alla elbilar jag sett hittills utom tesla är fruktansvärt fula, BMW i3 inkluderat, blev riktigt besviken på BMW när dom lanserade den.


Låter som BMW i5 kommer 2019.

"Video of what’s believed to be the i5:"
http://insideevs.com/bmws-surprise-at-f ... be-the-i5/

BMW i5 Patent Drawing
http://insideevs.com/wp-content/uploads ... 50x497.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#471669 Vet du varför bilhandlaren vill "skänka" dig bilen. Troligtvis för den sketadyra luftfjädringen när den pajar försvinner närmare 50 000 DIREKT + kanske lika mycket till om det vill sig väl :mrgreen:
Försök i stället byta bort din "gamla " jänkare mot en RIKTIG bil, en BMW 520 xdrive. Då får du nog allt ta till stora plånboken och skyffla in en rejäl slant emellan :grin:
För en 530 xdrive lär du aldrig få råd med :oops:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Seb macahan  
#471675 Då får jag nog köpa mig en rätt stor kombi med väldigt låga bränslebehov och fina mätresultat så länge. Om 4 år är den betald och då får vi se om den går o sälja eller får jag spara den som veteranobjekt.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471677 "Kom då inte å säg att Nissan leaf, Zoe å vad dom heter är ett alternativ som går att jämföra med en riktig bil som jannee så riktigt påpekar ovan. Dom är fula som stryk, små, plastiga utan varken väghållning eller komfort. "

Har du kört en Nissan Leaf?
Ful?
Visst gamla Nissan Leaf är ful, inget snack om saken, men nya Nissan Leaf 2 är väl varken bättre eller sämre
än många mindre medelklass bilar. Tycker tex inte att VW Golf är snyggare.
Små?
Om vi jämför Nissan Leaf 2 med en del andra bilar så anser jag att den är mera mellanklass än småbil.
Dels har man ju batterierna i golvet, vilket gör bilen lite högre, man får minisuv känsla när man kliver in i bilen.
Nissan Leaf 2, längd 448cm, bagage 435L
Nissan Qashqai 2017, längd 439cm, bagage 430L
Volvo V60 kombi, längd 462cm , bagage 430L
Volvo S60, längd 462cm, bagage 380L
Audi Q3, längd 438cm, bagage 460L

Plastiga?
Tycker inte att den ser värre ut än nån annan i klassen.

Väghållning?
Eftersom den har extremt låg tyngdpunkt har den bättre väghållning än motsvarande dieselbil.
Komfort, de första provkörningarna säger att de har jobbat mycket med ljudnivån.
Upp till ca 80kmh brukar elbilar vara löjligt tysta, sedan kommer väg och vindljud
allt mer, som upplevs mera eftersom det inte döljs av motor ljud.
Nya Nissan Leaf har därför dubbelvindruta, för att sänka ljudnivån ytterligare,
något som brukar finnas på dyra Mercedesbilar.

Dessutom är den pigg, 150 el hk med 320Nm vrid, känns rejält, 0-100 på ca 8 sekunder.

Så provkör en Nissan Qashqai, vilket är en något mindre bil, och provkör en BMW i3 som är en något piggare elbil.

EDIT:
Nissans raceavdelning Nismo, kanske lägger händerna på nästa års Nissan Leaf 2 60kwh, som ska ha ännu starkare motor. De vill göra en sportigare version som lever upp till prestandan.

"Nissan design chief Alfonso Albaisa told Autocar:
“The previous Leaf’s design wasn’t popular with the majority of people,
so its look couldn’t contribute to sales. The new car
 is lower, wider and sportier, with the point
 of this design being to
 get greater accessibility of the market.”

Bilder på varianter av gamla Leaf som Nismo rejsade till.
https://electrek.files.wordpress.com/20 ... =663&h=441
https://electrek.files.wordpress.com/20 ... =496&h=330

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

källefall8  
#471687 Vi pratar väl om bilar som finns nu? Jag är inte emot eldrift men jag vill ha en riktig bil å den enda som skulle kunna kandidera hittills är som sagt tesla dock för dyr. Zalman, du kan briljera med hur mycket data du vill men det övertygar aldrig mig till att köpa en Japan iaf, dom kan helt enkelt inte göra en bil med samma körglädje som ingenjörerna i München hur gärna dom än vill. Tyngdpunkt är en sak men väghållning handlar om mer än så.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471695
källefall8 skrev:Vi pratar väl om bilar som finns nu? Jag är inte emot eldrift men jag vill ha en riktig bil å den enda som skulle kunna kandidera hittills är som sagt tesla dock för dyr. Zalman, du kan briljera med hur mycket data du vill men det övertygar aldrig mig till att köpa en Japan iaf, dom kan helt enkelt inte göra en bil med samma körglädje som ingenjörerna i München hur gärna dom än vill. Tyngdpunkt är en sak men väghållning handlar om mer än så.


Vill du ha en rejäl elbil från Tyskland, då är det bara att boka en Audi här.
20.000kr vill de ha för att stå i kö.
Du får utrymmen, styrkan, räckvidden, rejäl dragbil, 4wd och bra frigångshöjd.
Frågan är bara vad priset blir.
Leverans om ca 1 år.

"Reservasjonsbeløpet på kr 20.000,- tilbakeføres dersom du trekker din reservasjon eller blir trukket fra kjøpesum ved inngått kjøpskontrakt. Se vilkår for fullstendig informasjon."

"Den kraftige quattro-driften spiller også en viktig rolle. Tre elmotorer, en for forakselen og to for bakakselen, sørger for all den kraften du trenger. Den totale effekten er 436 hk, som forbigående kan økes til 504 hk for. Takket være et dreiemoment på mer enn 800 Nm sprinter Audi e-tron quattro concept fra 0 til 100 km/t på kun 4,6 sekunder – og når raskt den elektronisk begrensede topphastigheten som er på 210 km/t."
https://www.audi.no/no/web/no/bilmodell ... ncept.html

Med et utpreget Audi-design, med en skarp utgave av single frame-grillen som et tydelig våpenskjold, og med en størrelse mellom Audi Q5 og Audi Q7, gir Audi e-tron quattro concept spennende hint om hva vi kan forvente oss av fremtidens elektriske SUV fra Audi.
Rekkevidden til konseptbilen er på mer enn 500 kilometer med batterikapasitet på 95 kWh. Ved hurtiglading på ladestasjoner med en effekt på 150 kW er ladetiden cirka 50 minutter.

EDIT:
Denna Audi är säkert en fin bil på många sätt, skulle själv kunna tänka mig en sådan.
Enda problemet är laddningen, idagsläget så finns nästan bara 50kw CCS laddning,
så laddtiden på sagda 50 minuter är snarare 150 minuter=2,5 timmar, vilket inte skulle
funka för mig som åker runt i Norrlands inland och laddar till 80% på 40 minuter.
Tror att det dröjer till 2020 innan täckningen med 150kw CCS är lika bra som dagens Teslatäckning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Deichenpoff  
#471705 Trodde inte mitt första inlägg här skulle handla om bilar men så kan det gå,!
Har snöat in på Kia Niro laddhybrid, med en sån klarar jag mig nästan in till affären och tillbaka på ren eldrift och bensinmotorn är minst sagt lättberusad på 0,2 Dl/mil när bägge motorerna jobbar ihop eller hur det nu funkar.

Nu med dagens bonussystem får man 20 000 tillbaka av staten och skatten blir 300 nåt per år i 5 år en besparing på 5000/ år bara det ....

Men när dom nya reglerna för bonus malus blabla så borde man kunna få uppemot 36000 tillbaka från staten om jag fattat det rätt, sen höjer man samtidigt skatten till 600/år om jag förstått det rätt, pudelns kärna är väl om jag fått allt rätt för mig?
Billigaste varianten idag ca 300000 och batteriet ingår i den 7 år långa nybilsgarantin.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471707 Men Kia Niro kommer ju också som ren elbil för runt 300.000kr. Med ca 32 mils räckvidd.
Efter 1 juli nästa år får du dessutom 60.000kr i miljöbilsstöd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

skogaliten  
#471708 Jag följer sporadiskt den här tråden, och tycker den är rätt dråpligt.

En entusiast för elbilar, som marknadsför dessa och ständigt berättar om hur dessa är fantastiska skapelser.

Jag råkade titta på Vetenskapens Värld häromdagen, det skulle handla om självkörande bilar, en företeelse som intresserar mig mycket. I synnerhet frågor om hur de algoritmer som ska ligga till grund för den självkörande bilens beteende ska utformas, alltså vilka etiska övervägande som ska göras (enkelt uttryckt: om bilen måste döda någon, vem ska den välja?), och hur vi ska komma överens om vilka regler som ska gälla.

Programinslaget var riktigt dåligt, ingen enda fråga ställdes egentligen alls om vem som ska besluta vilka regler som ska gälla för självkörande bilar, utan det hela verkade vara en reklamfilm, av Uber, Google Cars, Tesla med flera stake holders inom elektrifierad trafik.
Det är lite som så jag upplever den här tråden.

Jag har sagt det här för massor med sidor sedan i tråden, men nu tänker jag upprepa mig:


Förbränningsmotorer är inte lika med fossildrivna motorer. Förbränningsmotorerna kan drivas med biobränslen (t.ex. med ursprung i skogen) så att dessa är klimatneutrala.

Nox problemet är redan idag lösbart med SCR-katalysator och Adblue. Nox är inte en klimatgas (enligt nuvarande forskning), utan påverkar hälsan negativt och ventileras bort för långsamt i stadsmiljö. I miljöer med lägre trafikintensitet verkar det som om Nox är ointressant, den försvinner snabbt.

Både tillgängligheten till Litium och Kobolt till batterierna, och den nuvarande utvinningen är diskutabel i både miljösynpunkt och av sociala skäl. Hur sedan elbilen (alltså inte just en elbil, utan hela flottor av elbilar) ska laddas (elsystemen) och hur elen man laddar med uppstår kan man också diskutera. Kanske ett kolkraftverk en bit bort från stan ska fylla Kinas många elbilars batterier? Tja, Pekings luft lär bli bättre, men inte Jordens klimat.

Att Elon Musk tänker sätta upp gratisladdstationer med solel i t.ex. Kalifornien, innebär inte att alla elbilar laddas med grön el...Och gratis solel finns inte i vår del av världen under bra många månader per år.

Kvarstår också: ett flertal, kanske alla de stora bilföretagen, har satsat mycket pengar att ta fram på elbilar, deras aktieägare börjar få bråttom med att få utdelning. Det gäller alltså att börja sälja nu.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

källefall8  
#471718
Zalman skrev:
källefall8 skrev:Vi pratar väl om bilar som finns nu? Jag är inte emot eldrift men jag vill ha en riktig bil å den enda som skulle kunna kandidera hittills är som sagt tesla dock för dyr. Zalman, du kan briljera med hur mycket data du vill men det övertygar aldrig mig till att köpa en Japan iaf, dom kan helt enkelt inte göra en bil med samma körglädje som ingenjörerna i München hur gärna dom än vill. Tyngdpunkt är en sak men väghållning handlar om mer än så.


Vill du ha en rejäl elbil från Tyskland, då är det bara att boka en Audi här.
20.000kr vill de ha för att stå i kö.
Du får utrymmen, styrkan, räckvidden, rejäl dragbil, 4wd och bra frigångshöjd.
Frågan är bara vad priset blir.
Leverans om ca 1 år.

"Reservasjonsbeløpet på kr 20.000,- tilbakeføres dersom du trekker din reservasjon eller blir trukket fra kjøpesum ved inngått kjøpskontrakt. Se vilkår for fullstendig informasjon."

"Den kraftige quattro-driften spiller også en viktig rolle. Tre elmotorer, en for forakselen og to for bakakselen, sørger for all den kraften du trenger. Den totale effekten er 436 hk, som forbigående kan økes til 504 hk for. Takket være et dreiemoment på mer enn 800 Nm sprinter Audi e-tron quattro concept fra 0 til 100 km/t på kun 4,6 sekunder – og når raskt den elektronisk begrensede topphastigheten som er på 210 km/t."
https://www.audi.no/no/web/no/bilmodell ... ncept.html

Med et utpreget Audi-design, med en skarp utgave av single frame-grillen som et tydelig våpenskjold, og med en størrelse mellom Audi Q5 og Audi Q7, gir Audi e-tron quattro concept spennende hint om hva vi kan forvente oss av fremtidens elektriske SUV fra Audi.
Rekkevidden til konseptbilen er på mer enn 500 kilometer med batterikapasitet på 95 kWh. Ved hurtiglading på ladestasjoner med en effekt på 150 kW er ladetiden cirka 50 minutter.

EDIT:
Denna Audi är säkert en fin bil på många sätt, skulle själv kunna tänka mig en sådan.
Enda problemet är laddningen, idagsläget så finns nästan bara 50kw CCS laddning,
så laddtiden på sagda 50 minuter är snarare 150 minuter=2,5 timmar, vilket inte skulle
funka för mig som åker runt i Norrlands inland och laddar till 80% på 40 minuter.
Tror att det dröjer till 2020 innan täckningen med 150kw CCS är lika bra som dagens Teslatäckning.


1. I München utvecklas inga Audi
2. Den finns inte ännu
3. Priset kommer kommer med all sannolikhet vara i Teslanivå vilket vi redan konstaterat är för högt för de allra flesta

Hur kommer det sig att du är så odelat positiv till just elbilar och försvarar dom med näbbar å klor?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Deichenpoff  
#471719
Zalman skrev:Men Kia Niro kommer ju också som ren elbil för runt 300.000kr. Med ca 32 mils räckvidd.
Efter 1 juli nästa år får du dessutom 60.000kr i miljöbilsstöd.

Vet inte varför du skrev men i början av inlägget men om du menar att jag är dum som inte vill ha en ren elbil så har du fel, dock är dörren inte stängd för en ren elbil?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).