Skogsnyheter

Budgetpengar för ny laserscanning

26 inlägg 6764 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

isteskog  
#471581 Vattenkartorna som man kan se på Mina sidor är bra, det andra bör man väl ha koll på om man är en intresserad skogsägare ..... 8)

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

halvproffs  
#471583 Miljömupp är ett allmänt begrepp ej ett personligt påhopp.

Är väl bara att hoppas att användarna av scanningen får vara med och betala

Avatar Fallback

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471593 Surmupp är också ett allmänt begrepp i så fall! :D

17 miljoner är ca 70 öre per produktiv hektar skogsmark . Ta det ggr 2, så får du kanske 1:50 per hektar och år. Jag tycker det är värt det, om du är snäll kan jag betala din del också. 8)

Entreprenörer och inköpare är nog de som har störst nytta.

Användarvisningsbild

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471611 Mangan! Vi får väl se hur sur du blir nästa gång du får ett avverkningsförbud... :wink:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

isteskog  
#471632 Har du råkat ut för det, Niking? :surp:

Användarvisningsbild

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471684 Ja, jag har mindre skiften som inte får avverkas. Jag har också fått nej på att renovera en gammal väg till skogsbilväg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

Vardon  
#471699
halvproffs skrev:
Mangan skrev:Haha, men att kalla folk miljömupp är okej? :)

Vi små skogsägare får bättre koll på hur skogen växer, det är väl bra?


Vad jag kan komma ihåg är det ingen som kallat en forummedlem för miljömupp.



Forummedlem eller ej, personligen tycker jag att smädande uttryck om människor förstör skogsforums rykte. Vi ska även komma ihåg att det är , vi kan kalla dem muppar, kämpar, hjältar, medmänniskor, lokalbefolkning vad vi vill, som faktiskt stoppade användandet av hormoslyr, avslöjade BT kemi etc. Trots då, stora påkänningar för industrin.

Personligen tror jag laserscanningen är användbar även för små skogsägare. Alla har inte skogen så samlat etc. Dock tror jag det kräver mer och mer av användarna för att faktiskt kunna nyttja det vettigt.

Men har heller inget emot att man lägger man det som en betaltjänst så kan man välja själv.

Användarvisningsbild

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471716 Hur det än är så kommer insamling och bearbetning av
data att öka. Med det möjligheten till kontroll av oss som individer och grupper.
Som så mycket annat, det kan användas till något gott eller likaväl något ont. Jämför drönardiskussionen eller alla data som samlas in från bilarna idag.
En aktiv diskussion kring riskerna och möjligheterna är bästa skyddet mot missbruk.
För mig personligen så har exempelvis vattenkartorna varit till nytta.

Användarvisningsbild

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

DrW  
#471722 För mig som håller på att "lära känna" min mark har alla de data man kan få fram varit riktigt bra. Kombinationen av fysisk bedömning i skogen och teoretisk vid datorn har varit mycket lärorik.

Avatar Fallback

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471741
Vardon skrev:Forummedlem eller ej, personligen tycker jag att smädande uttryck om människor förstör skogsforums rykte. Vi ska även komma ihåg att det är , vi kan kalla dem muppar, kämpar, hjältar, medmänniskor, lokalbefolkning vad vi vill, som faktiskt stoppade användandet av hormoslyr, avslöjade BT kemi etc. Trots då, stora påkänningar för industrin.


Håller helt med dig, och ibland brukar jag anmäla de värsta inläggen, men de får stå kvar. Skogsforum har inga problem med att det skrivs miljömuppar, verkar det som. Tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

Bosse1  
#471858 Sverige blöder information,laserskanningen blir nog nästa IT-skandal efter polislöne registret och Transportstyrelsens register som nuvarande "administrationen" släppt ut.

"Den nya regleringen innebär, bland annat, att kravet på databastillstånd
slopats och att spridningstillstånd för landgeografisk information
begränsats till att enbart gälla information som inhämtats från
luftfartyg genom fotografering eller liknande registreringar. Med liknande
registreringar menas exempelvis LASERSKANNING, värmekameraregistrering,
radarmätning etc. Ansvaret för att besluta om dessa
tillstånd har övergått från Försvarsmakten till Lantmäteriet."

http://www.lantmateriet.se/globalassets ... n_2015.pdf

Surmupp :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).