Friluftsliv, Naturturism

Mindre utflykter i naturen på grund av fästingar

10 inlägg 10630 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mindre utflykter i naturen på grund av fästingar

Fredrik Reuter  
#471609 Drygt 20% av de som tillfrågades i en undersökning svarade att de undviker skog och natur på grund av risken att bli biten av en fästing. Det är Daniel Slunge vid Handelshögskolan i Göteborg som gjort studien.

Det som skrämmer mest är risken för att smittad av TBE, något som kan ge svår hjärnhinneinflammation.
Tyvärr ökar TBE-fallen i Sverige, så också fästingbetten.

Idag drabbas upp till 2 människor av 100 av borrelia och risken för att drabbas av TBE är ännu mindre.

Många har i enkäten svarat att de numer väljer att gå enbart på vägar och inte vika av ut i naturen och skogen.

Trist eller vad tycker du?

http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuel ... cid1515231

Daniel Slunge intervjuas:



Mer info på skogsforum om fästingar:

Medel mot fästingar för människor

Fästingar

Vitlök Mot Fästingar

Hur är fästingplågan 2016?



   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre utflykter i naturen på grund av fästingar

bgl  
#471620 Här får vi ett klart bevis för forskningens och ytterst samhällets inställning till utvecklingen av vektorburna infektioner.
Att det finns avancerad medicinsk forskning, kanske främst vid Centrum för vektorburna infektioner i Uppsala är klart, men att denna beteendeforskning är primärt inriktad på fritidsvistelse i naturen i stället för vår närvaro i naturen i proffesionen visar en prioritering som är närmast skrämmande. Skulle vi som arbetar i skogen över huvud taget tänka på det sättet som är grund för denna doktorsavhandling lär inte mycket manuellt skogsarbete bli utfört.
Jag vet flera skogsägare som aktivt undviker röjningsarbete i egen skog och i stället köper tjänsten av utländska röjare pga av smittorisken. Detta är främst grundat på att någon i bekantskapskretsen eller släkten redan är drabbad och ej återställd. Kan inte ge detaljer men det finns forskare med central position i ämnesområdet som själva har drabbade personer i sin närhet och naturligtvis gjort sitt allra yttersta för att söka en lösning, då av såväl profressionella och personliga skäl. Denna lösning finns ännu inte.

Användarvisningsbild

Re: Mindre utflykter i naturen på grund av fästingar

sundelius  
#471654 Tänkte faktiskt på dig Fredrik när jag hörde nyheten på radion idag :smile:
Tyckte du verkade skraj för fästingarna med dina test med vitlök :lol:
Själv har jag plockat mer än tio senaste veckan, verkar som de ökat när regnet kom :-ss

Användarvisningsbild

Re: Mindre utflykter i naturen på grund av fästingar

Fredrik Reuter  
#471660 Och nu bekräftades det hela?
Känner mig hedrad på nåt sätt att du skänkte mig en tanke, men det värsta är att du har helt rätt.
Eller ja, rädd kanske är att ta i, men jag vidtar försiktighetsåtgärder numera innan jag äntrar naturen. :grin:

Är ju en fästigmagnet, får typ fästingar när jag vattnar blommorna ... inne!
Nu har jag, likt alla skogsnördar, spenderat många timmar i skogen, men jag har tappat räkningen för länge sedan hur många jag haft på mig.

Det som stör mig mest är att fästingar exploderat på ganska kort tid.
När man var grabbhalva så kunde man spendera en heldag på en äng och på knä trampa upp gångar och sedan vältra sig i diken och andra stollerier.
Gör det idag och du kommer hem med öron som ser ut som vindruveklasar.

Vad har hänt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre utflykter i naturen på grund av fästingar

jannee  
#471661 Själv har jag varit i skogen nästan alla dagar i sommar och höst (dock ej de varmaste) ännu inte en fästing dock massvis med älgflugor under den senaste månaden och fler och fler desto fuktigare väderlek.
Nu äter både jag och tanten lök, dock är det rökt korv med lök i men även många maträtter med lök :grin:

Användarvisningsbild

Re: Mindre utflykter i naturen på grund av fästingar

sundelius  
#471668
bgl skrev:Här får vi ett klart bevis för forskningens och ytterst samhällets inställning till utvecklingen av vektorburna infektioner.
Att det finns avancerad medicinsk forskning, kanske främst vid Centrum för vektorburna infektioner i Uppsala är klart, men att denna beteendeforskning är primärt inriktad på fritidsvistelse i naturen i stället för vår närvaro i naturen i proffesionen visar en prioritering som är närmast skrämmande. Skulle vi som arbetar i skogen över huvud taget tänka på det sättet som är grund för denna doktorsavhandling lär inte mycket manuellt skogsarbete bli utfört.
Jag vet flera skogsägare som aktivt undviker röjningsarbete i egen skog och i stället köper tjänsten av utländska röjare pga av smittorisken. Detta är främst grundat på att någon i bekantskapskretsen eller släkten redan är drabbad och ej återställd. Kan inte ge detaljer men det finns forskare med central position i ämnesområdet som själva har drabbade personer i sin närhet och naturligtvis gjort sitt allra yttersta för att söka en lösning, då av såväl profressionella och personliga skäl. Denna lösning finns ännu inte.

Är man vaccinerad kan jag tycka att skräcken är överdriven jämfört med vad man utsätter sig för dagligen.
Du är en mjukis Fredrik :wink:
jannee skrev:Själv har jag varit i skogen nästan alla dagar i sommar och höst (dock ej de varmaste) ännu inte en fästing dock massvis med älgflugor under den senaste månaden och fler och fler desto fuktigare väderlek.
Nu äter både jag och tanten lök, dock är det rökt korv med lök i men även många maträtter med lök :grin:

Lök tror jag inte på, äter själv av alla slag och har som sagt haft tio som suttit :shock: denna vecka

Användarvisningsbild

Re: Mindre utflykter i naturen på grund av fästingar

Älgfoderodlare  
#471676 När jag bodde i Norduppland så hade vi enormt mycket Fästingar. Hade 2 st ljusa hundar som man kunde plocka ett 50-tal på efter en skogspromenad. Men de fick även när de låg på gräsmattan hemma på gården. Det jag märkta var att de dog mycket lätt av eld. Så varje vår eldade jag så mycket av gräsmattan/ängar som man vågade o problemet minskade helt klart. Och för när jag växte upp så var just eldning mycket mer vanligare än nu. Vi var ju många som hjälptes åt att elda under vårarna. Man hade ruskor o vattenkannor med för att minska risken att elden spred sig. Så det skulle ju kunna vara en gemensam angelägenhet för fastighetsägare o bybor, att elda under tidig vår som ett sätt att minska förekomsten av dessa djur. Det skulle ju dessutom gynna flera olika växtarter som är i minskande idag också som en följd av detta minskade brukningssätt. För gräset som kom upp i diken o gårdstun, slogs ju o användes som foder det med. Eller så fick kalvar o får gå där på bete av det nyuppkomna gräset som kom tidigare på våren på de brända områdena. Men hur man bränner har ju blivit en kunskap i det glömda o förgångna. Jag bränner ju fortfarande stora delar av vår mark som är gräsbevuxen. Dels för att det är lättare när jag planterar på våren men också för att få bort kvävande gammelförna. Samt att det är ju lättare att hålla efter gräset allt eftersom så att de ej skymmer de växande plantorna.

Användarvisningsbild

Re: Mindre utflykter i naturen på grund av fästingar

Fredrik Reuter  
#471681
sundelius skrev:Du är en mjukis Fredrik :wink:


You know me! 🤗

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre utflykter i naturen på grund av fästingar

bgl  
#471717 Det är närmast beklämmande och framför allt förvillande att doktoranden Slunge använder ordet "risk" på ett slarvigt talspråksätt i stället för på det normala vetenskapliga sättet. Här kommer definition av ordet "risk" med en text kopierad från Wikipedia:

Innebörden av begreppet risk:
Det anses finnas ett behov av att närmare precisera betydelsen av begreppet risk. Begreppet risk kan ses som en funktion av:
sannolikheten för att en viss händelse inträffar och
konsekvensen av att denna händelse inträffar.
En sammanvägning av konsekvens och sannolikhet är alltså en vanligt förekommande beskrivning, men det finns dock i dagsläget ingen allmänt accepterad definition av risk.

För vistelse i naturen är sannolikheten för att drabbas av borrelia minst 30 ggr större än att drabbas av TBE. Däremot är konsekvensen av att drabbas av TBE långt värre utom i de ganska få fall där borreliadrabbade inte tillfrisknar av antibiotika utan får någon form av kvarstående problem.
TBE-vaccinationen är alltså ett skydd mot svår sjukdom med låg sannolikhet, mot borrelia finns ju för övrigt ingen vaccination.

Användarvisningsbild

Re: Mindre utflykter i naturen på grund av fästingar

JensSkoog  
#471724 Bara att se i ögat att I-pad generationen inte är vana med att använda skogen. Då blir det snabbt att man köper som sanning allt som finns på net och I tidningar om fästingar, vargattack, galna älgkor ock hoggorm. Varje år i april/maj körer dom rena krigsöverskrifter om att nu är fästingarna på hugget, och senn kommer intervju med borreliadrabbade som fått sina liv förstörda. Inte märkligt att många vägrar sig för att lämna asfalten då.

Får frågan varje gång jag har ungar i skogen: "Finns det fästingar här?"

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).