Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Vad tror ni om Rennebu-Bjelken terrängbro?

5 inlägg 7395 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad tror ni om Rennebu-Bjelken terrängbro?

Fredrik Reuter  
#471586 Rennebu-Bjelken verkar vara en norsk terrängbro byggd i trä och avsedd för att köras ut och monteras av skotare. Hur tycker ni denna står sig mot andra broar, ex en bro byggd med virke, Hultdins terrängbro? eller Stockmattor,markskonare marknad & pris ?

Vet ej pris på dessa, någon som har mer info?





   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om Rennebu-Bjelken terrängbro?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471596 Fin krankörning, tycker jag som amatör. Och fin bro. Värt besväret jämfört med stockar?

Användarvisningsbild

Re: Vad tror ni om Rennebu-Bjelken terrängbro?

Fredrik Reuter  
#471606 Hej,
Ja, absolut.
Sedan är ju kärnfrågan detta vilket system som passar bäst, eller kanske är bäst?
Stockar är ju relativt billigt och kan tas från skogen, men det blir ju/ska ju bli liggande efter åt.
Stockmattorna är säkert lite billigare än bron ovan och de går också att använda som kavling men de klarar långa övergångar.

Bron ovan ser ganska dyr ut, det hade varit intressant att veta priset.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om Rennebu-Bjelken terrängbro?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471970 Innovativt och rolig idé . DOCK tror jag att det brister (ordvits) när det kommer till priset.

Vänliga stockmattor i kombination med virke och ris vill jag påstå är det bästa och mest ekonomiska.

Användarvisningsbild

Re: Vad tror ni om Rennebu-Bjelken terrängbro?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471984 Tycker inte det är någon bra idé. Jag vill gärna göra bron efter hur det ser ut där man ska över.
Ett smalt litet dike behöver ju inte allt det jobbet för att köra över. Finns ju ingen möjlighet att skördaren kan bygga den heller.
Bättre med hultdins bro då som är lätt att köra ut iallafall...

Håller med om virke å ris är bästa alternativet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).