Verkstan

Två bilar - ett varmgarage

23 inlägg 6555 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Två bilar - ett varmgarage

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471412 Nu har jag två personbilar, och ett varmgarage. Bägge kanske kan få plats om man bökar ordentligt men tror att den ena får stå ute.

Bil A använder jag kanske 3-4 dagar/vecka medan bil B används mindre kanske 5 dagar/månad.

Vilken hade ni haft stående i garaget, och vilken utanför?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Två bilar - ett varmgarage

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471414 Den elektriska i garaget

Användarvisningsbild

Re: Två bilar - ett varmgarage

Vardon  
#471418 Den jag använder minst i garaget.

Jag är lat och tycker inte om att öppna portar (det försvinner även värme på vintern den vägen).
Jag har en så där känsla att rostande går fortare om man tar ut sin bil i på saltiga blöta vägar och sen ställer in den i värmen, och kanske även tar ut den innan den hunnit torka.

Sen hade jag nog skaffat en carport eller dylikt för att slippa isskavningen på morgonen, alternativt kupévärmare.

Avatar Fallback

Re: Två bilar - ett varmgarage

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471426 Bil A har värme med tids- eller fjärrstart. Bil B inte.

Fjärröppnare till porten. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Två bilar - ett varmgarage

jannee  
#471428 Finns bara ett alternativ - bil B :-bd
Om du INTE nyttjar värmaren på bil A kan du lika gärna sälja den bilen :mrgreen:
Frugan körde och hade sin Amason i varmgaraget i källaren, den bilen rostade upp på nolltid. Hon körde dagligen till Karlskrona och ville sätta sig i en varm bil.
Numera har vi bilarna på logen = kallgarage men frugan nyttjar ändå värmaren (vintertid)

Avatar Fallback

Re: Två bilar - ett varmgarage

tallen100  
#471429 Den du är minst rädd om i varmgaraget, det är som gjort för att rosta :d
Däremot är varmgarage det fina att förvara tex sommarbilen i under vintern.
Senast redigerad av tallen100 tor 07 sep 2017, 15:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Två bilar - ett varmgarage

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471430 Är inte den ena din hybrid? För i så fall är det väl självklart kan jag tycka. Eller?

Avatar Fallback

Re: Två bilar - ett varmgarage

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471431 Det är ju rätt mycket salt här på vägarna, menar ni att även om man kör bil B 1-2 ggr i veckan, så kommer den rosta mer inne?

Bil B är förresten äldre och mindre värd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Två bilar - ett varmgarage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471454 Skaffa dej en sommarbil som du ha o putsa i varmgaraget på vintern och carport tillse andra 2 :D

Avatar Fallback

Re: Två bilar - ett varmgarage

stefanm  
#471463
gnisten83 skrev:Skaffa dej en sommarbil som du ha o putsa i varmgaraget på vintern och carport tillse andra 2 :D

Eller gör som mig. Två bilar, ett varmgarage. Den ena bilen är för låg för att komma in i garaget då den skrapar i under och den andra bilen är för stor för att gå in genom garageporten [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]. Tur jag har carport och värmare

Användarvisningsbild

Re: Två bilar - ett varmgarage

Bax  
#471471 Enligt mig är ju garage inte till för bilar, utan för projekt. Ett projekt kan ju iofs vara en bil...

Är den ena en hybrid som skrivs så är väl valet givet. Rostprocessen har ju redan nämnts

Användarvisningsbild

Re: Två bilar - ett varmgarage

totte  
#471483 En bil som används lite hinner torka i varmgaraget och rostar följaktligen inte lika illa som en som körs ut och in nästan varje dag. Där hinner fukten aldrig torka och på vintern när det är minus ute så töar snön som sitter under och blir fukt.

Det är praktiskt att ha sällan-bilen i varmgarage, då finns det alltid en bil som är behagligt tempererad och körbar om det skulle uppstå ett hastigt behov.

Mina åsikter.

Användarvisningsbild

Re: Två bilar - ett varmgarage

Lx3  
#471485 Köper resonemanget ang. rost i samband med minusgrader och varmgarage. Men här i västsverige har vi ju knappt någon vinter längre, bara slask och temperaturer runt nollan. Är då varmgaraget fortfarande en nackdel eller vad tror ni? Borde väl snarare vara en fördel att bilstackarn får torka iaf lite grann över natten?

Avatar Fallback

Re: Två bilar - ett varmgarage

jannee  
#471488 INNAN bilen torkat ordentligt värms den upp och rosten jobbar på tills bilen är riktigt torr. Dessutom är omsättning (cirkulationen) på luft dålig i ett garage = påskyndar rostprocessen.
Dessutom tänk på detta: En kall bil in i ett varmt garage = just på den kalla ytan ansamlas fukt = bilen rostar ännu mer = bättre för bilomsättningen :mrgreen:
En carport med bra luftcirkulation och motorvärmare är nog det optimala.

Den som INTE tro mig kan ta ett par glasögon, lägg dem i kylskåpet 15 minuter ta därefter ut dem och lägg dem på bordet = imma på glasen = fukt och grogrund för rost på plåt

Användarvisningsbild

Re: Två bilar - ett varmgarage

JensSkoog  
#471491 Varmgaraget till verkstad, carport till fruntimmerets bil med motorvärmare och kupevärmare, och
senn får min stå under öppen himmel - är det inte så det ska vara :d :

Tog några år innan frun gick med på det :wink:

Varmgarage skulle jag aldrig ha mina bilar i als. Det har jag provat, och sett hur det gick.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar