Jakt och Fiske

Vad krävs för att få jaga vildsvin?

40 inlägg 26747 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

torpöbo  
#471438 Om man har en stor fälla kan det vara behändigt att fösa in grisarna en och en i en bur vid avlivning. Det lär bli lite lugnare då för alla parter.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

goni  
#471440
ocke skrev:Instämmer i föregående inlägg att vapenlicens och jaktkort ska finnas. Jag tror även eftersökninghund ska finnas att tillgå inom 2h?

Men att försöka mota vildsvin på 35h är inte lätt vad jag förstått. Tror du måste få med grannarna och att ni gemensamt försöka mota bort dem.

Användarvisningsbild

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

Torbjörn Johnsen  
#471450
ocke skrev:
D Brown skrev:Kom på att jag hade sparat mäklarannonsen som pdf, där stod "Jakten tillfaller köparen på tillträdesdagen"

En fara som någon nämnde hänt är att någon mindre aktiv jägare har någon form av gammalt "avtal" om jakt, och så blir en bonne "gristokig" och ber någon jaktvillig om snabb hjälp. Då aktuell kväll kanske även jägare nr ett fått för sig att gå till skogs....


Den nye markägaren har i 99 fall av 100 jakträtten på marken. Finns det något gammalt avtal så upphör dessa att gälla vid tillträdesdagen.


Håller med tidigare synpunkter att jakträtten följer med i köpet nästan oavsett vad som är skrivet eller överenskommet innan. Det lär vara näst intill juridiskt omöjligt att hävda något snnat om det dras till sin spets i rätten.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

jannee  
#471452 Om det står i köpekontraktet att jakten tillfaller köparen xx datum lär nog detta gälla även om datumet ligger både ett och två år framåt i tiden.
Detta är ju en överenskommelse mellan köparen och säljaren, likväl en belastning på fastigheten som dock köparen är införstådd med.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471455
jannee skrev:Om det står i köpekontraktet att jakten tillfaller köparen xx datum lär nog detta gälla även om datumet ligger både ett och två år framåt i tiden.
Detta är ju en överenskommelse mellan köparen och säljaren, likväl en belastning på fastigheten som dock köparen är införstådd med.


Ja jag tycker inte helt sällan att man ser i annonserna att jakträtten tillfaller köparen nästan fem år framåt i tiden. Känns inte som att just fem år är någon slump, utan att fem år är någon (gängse?) maxsiffra och att arrendet skrivits om i princip så sent som möjligt innan försäljning. T.ex Sveaskogs försäljningar har väl utarrenderad jakt flera år framåt i tiden? .....fler än 1/100 försäljningar tror jag i.a.f.

Är väl likadant med åkerarrende, det är väl giltigt till slutdatum om så ägaren skulle avlida?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471458
jannee skrev:Om det står i köpekontraktet att jakten tillfaller köparen xx datum lär nog detta gälla även om datumet ligger både ett och två år framåt i tiden.
Detta är ju en överenskommelse mellan köparen och säljaren, likväl en belastning på fastigheten som dock köparen är införstådd med.


Jag antar att i dessa fall har det som ett vilkor vilket i praktiken betyder att köparen måste skriva om befintliga avtal till honom om köpet ska gå igenom.
D.v.s det är fortfarande markägaren som har jakträtten. Men genom köpet har den nya ägaren lovat att skriva arrendet med nuvarande arrendatorer.

En belastning som finns inskrivet i lagfaren följer dock fastigheten inte ägaren.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

Trocadero  
#482055 @D Brown
Hur har det gått med decimeringen av vildsvinen?

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482181 Jag har väl mer eller mindre släppt det, jag får bygga stängsel istället.
Just när jag skrev detta så putsade jag ju omkull resterna av min havre-ärt odling, med insådd vall. Just då kryllade det av gris p.g.a att den kvarvarande havren hamnade på marken. Jag tyckte detta skulle vara en "enkel" skyddsjakt och kontaktade några jägare, men det var än den ena än den andra ursäkten, några var i norrland och jagade älg, någon hade annan jakt inplanerad, någon skulle ringa upp om en halvtimme, någon ansåg det svårt utan åtel.
Eftersom jag bara har 35 ha, så kan jag inte åtla "långt bort i skogen".
Någon vecka senare hade flocken hittat en annan (någon annans) åker att härja i, två veckor senare jagade några stycken på grannmarken och tittade till min åker utan att se någon gris.
Ytterligare någon vecka senare fyllde jag år och fick ett knippe stängselstolp av svärföräldrarna :lol:

Ett tips jag fick av en annan bonne som vart väldigt drabbad är att välja korn istället för havre, kornet med dess spröt är enligt honom väldigt otrevliga att få i halsen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

halvjämte79  
#484639 Hej, jag är säker på att du utan problem kan komma i kontakt med jakt-entusiaster som hjälper till med grisjakten.
Jag tog själv jägarexamen häromåret och vi är ett kompisgäng som besöker en gemensam bondekompis frekvent kring ärtsådden :grin:

Jaktarrenden är i regel kostsamma, så sätt ut en annons på en jaktarrendesida så kommer du säkert i kontakt med jägare som blir glada över att jaga gratis. Huvudsaken är att man kommer i kontakt med vettigt folk.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535144
1542978435_img_20181123_135309.jpg
Nu har jag ägnat ca 30.000 kr och rätt mycket tid och åt att hänga in resterande fyra hektar. Gjorde även två mindre fårhagar åt grannens får.
Tog nu en paus i stolpslagningen för att titta lite på träd istället. Hittade ett rätt viktigt, eller i.a.f resterna av ett rätt viktigt råröse mellan tre fastigheter. Total orespekt visas.
På ett annat ställe finns rester av en gammal hålväg, först illa tilltygad av Holmen skog vid en avverkning för sex år sedan, nu på den opåverkade delen har vildsvinen gått och vält ner torvor från sidorna mot botten. Hålväg är antagligen rätt fördelaktiga att böka då torvorna lätt kan vältas ner mot botten.
En bild på det isärbökade röset:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).