Motorsåg och handhållet

HVA 555 för klyvsågning?

38 inlägg 14314 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HVA 555 för klyvsågning?

Westra Aros  
#454711 Jag tycker min 395a tuggar på rätt bra, det gjorde den även med 404 kedja

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 555 för klyvsågning?

Lost themes  
#471442
Ferguson system skrev:Da hadde jeg ikke tvilt ett sekund. HVA 372 xpg med 1,5mm 3/8" fungerer perfekt til kløyving.



Kör du då med klyv eller kap kedja? Funderar på HVA 372 xpg själv.

Avatar Fallback

Re: HVA 555 för klyvsågning?

Ferguson system  
#471444
Lost themes skrev:
Ferguson system skrev:Da hadde jeg ikke tvilt ett sekund. HVA 372 xpg med 1,5mm 3/8" fungerer perfekt til kløyving.



Kör du då med klyv eller kap kedja? Funderar på HVA 372 xpg själv.


Jeg bruker vanlig kappkjede som jeg sliper på 10 grader. Det vil si det samme som en kløyvekjede.

Användarvisningsbild

Re: HVA 555 för klyvsågning?

Lost themes  
#471456 aha ok, finns det klyvkedja som passar 1,5mm 3/8 eller måste jag ha annat svärd?

Avatar Fallback

Re: HVA 555 för klyvsågning?

Ferguson system  
#471460 Nei, du må ikke ha et annet sverd for å bruke kløyvekjeder. Det som er viktig er at du har samme sporbredde og deling som på sverdet, samt at du har rett antall drivlenker (DL).

Jeg vil anbefale at du kjøper vanlige kjeder som du sliper på 10 grader selv. Kløyvekjeder er ofte dyrere i innkjøp, og den eneste forskjellen er som sagt at de er slipt på 10 eller 15 grader.

Användarvisningsbild

Re: HVA 555 för klyvsågning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471468 Det finns klyv kedja i 3/8 med 1,5 i spårvidd. Oregon 73RD

Användarvisningsbild

Re: HVA 555 för klyvsågning?

Lost themes  
#471472 Såg https://www.skogsutrustning.se/vara-mar ... 1-5mm.html hade men hur många länkar ska det vara för 20" svärd?

Avatar Fallback

Re: HVA 555 för klyvsågning?

Ferguson system  
#471475 72 DL er ganske vanlig på 20", men det kan variere med ei drivlenke fra eller til litt avhengig av utforming på sverdet, og størrelse på drivhjulet på saga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).