Motorsåg och handhållet

stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

100 inlägg 33191 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#471337 Grattis till köpet, @Gräsmark :-bd

Hoppas du finner att den gör jobbet som förväntat.

Just det med vikten betyder oerhörd mycket för mig, och att den här maskinen kan användas till så många andra saker :wink:

Bara en sak som jag inte gillar med "nya" 131'an, och det är att dom har satt 1,1 mm, 1/4" kedja på den :-o .
Det är för pyssligt, enligt vad jag har erfart. Går bra i trädgårdar och i beskärning, men i skogen och på
grövre saker, jobbar 1,3 mm, 3/8P kedja mycket bättre.

Nämnde det för en kille på Stihl igår, och han mente det samma. Han hade provat pysselkedjan i stamkvistning och fick uteslutande köra med skjutande kedja från undersidan av kvistarna om sågen skulle kapa. Från översidan, med dragande kedja, sågade kedjan inte als :roll:

Så var jag dig skulle jag byta till 3/8 drev, kedja och svärd strax, eller få ÅF'n till att göra det som goddwill-service.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Gräsmark  
#471353 Diskuterade detta med kedjebyte med ÅF, men där kände man inte till att det skulle vara problem med den smala kedjan. Kunde inte heller ge svar på om drevbyte behövdes vid val av annan kedja och svärd. Får ta en diskussion med dem. Går det inte att vända HT-KM 180 grader, som tidigare nämnts i tråden, och få skjutande kedja på undersidan?

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Tosca  
#471358 Annat drev svärd och kedja krävs vid byte från 1/4 till 3/8P.
Kedjefästet sitter med klämfäste längst fram på riggröret, går att vrida "steglöst".
En undran jag har bara, behövs ingen kedjefångartapp?

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#471360
Gräsmark skrev:Diskuterade detta med kedjebyte med ÅF, men där kände man inte till att det skulle vara problem med den smala kedjan. Kunde inte heller ge svar på om drevbyte behövdes vid val av annan kedja och svärd. Får ta en diskussion med dem. Går det inte att vända HT-KM 180 grader, som tidigare nämnts i tråden, och få skjutande kedja på undersidan?

Blir lite förvånad om dom inte visste att det behövs byte av drev om man går från 1/4" till 3/8" :-o

Senn är det bara att vända vilken väg man vil. Beror på vad man jobbar med.
1,1 mm 3/8 kedjan är klen i röjning, och 1,1mm 1/4" är klenare. 1,3mm holler sig bättre på svärdet.

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471371
Tosca skrev:Annat drev svärd och kedja krävs vid byte från 1/4 till 3/8P.
Kedjefästet sitter med klämfäste längst fram på riggröret, går att vrida "steglöst".
En undran jag har bara, behövs ingen kedjefångartapp?



Jämfört med motorsågar är motordrivna stångsågar i det närmaste oreglerade. De omfattas varken av reglerna för motorsåg eller röjsåg.
Men visst kan jag hålla med dig, både kedjefångartapp och quickstop hade ökat säkerheten. Det vi ska komma ihåg är att vi använder dessa sågar på ett sätt som konstruktörerna knappast tänkt sig.

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Tosca  
#472958 Nu har jag funnit en begränsning i maskinen, vinkelväxeln passar inte mellan förlängaren och häcksaxen.
Jag hade en häck på ca 3m som skulle toppas, tyvärr är häcken lite för bred för ett bra resultat, 2 - 2,5m.
Det är ju bara styrtappen för att montera rakt som är i vägen, men jag undrar om det finns en ändhylsa utan styrtapp att byta till vid behov?

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#472971
1505684775_p9160007.jpg


Är det den här du tänker på, @Tosca ?

Har aldrig användt den på häcksaxen, bara när jag har körd med svärd och kedja. Ska kolla i morron.

Oftast när häcken är så hög och bred, använder jag svärd och kedja på toppen.

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Tosca  
#472977 Ja, den har inget urtag för styrtappen, vilket ju är bra oftast.
Häcksaxen restad tills första delen av november, men min ÅF hittade en hos en annan ÅF, så nu är jag igång.

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#472978 Men du kan vinkla själva häcksaxen ochså???

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Tosca  
#472987 Ja, det är 145-modellen.

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#473114 Har kollat på mina prylar idag, och ser att det inte går med den vinklade växeln tillsamman med häcksaxen. Men, enligt Stihls hemsida är den växeln avsedd för häcksaxen ochså. :?: :?: :?:
Jag får titta inom Stihl här och fråga hur det ska vara.

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Tosca  
#473116 Det vore ju bra med stödlagret minus styrtappen.
Vinkeln kanske är till den fasta häcksaxen, det finns väl en sådan också tror jag?

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

axwell  
#473342 Samma pris nu som jag betalade flera år sedan. Inklusive moms men betr. frakten är det luddigare "Entreprenadbutiken betalar frakten, den slutliga kostnaden ser du i kassan".

En FXb för 8900 kr !


https://www.entreprenadbutiken.se/rojsa ... 5-fbx.html

Nej, jag har ingen kontakt med företaget, har aldrig köpt nåt där.

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Jckssn  
#540665
1546006698_c8d25245-e35c-4b20-9e08-f0bdf77b0e0f.jpeg


Blev att köpa stångsågen och selen idag.
Har länge varit intresserad av att skaffa kedjeröjsåg men har inte kommit till skott, har kikat på Husqvarnas och den är lite dyr.
Blev ganska glad när jag hittade den här tråden med stihls kombimaskin, en km131r har jag ju redan!
Blev betydligt billigare än att köpa renodlad kedjeröjsåg!

Mycket märkligt att inte Stihl marknadsför den här sågen mer!

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#540684 Där har du gjort ett bra köp, skulle jag säga.
Du får se genom tråden, Vet att det finns några tips om hur man bäst gör det med KM'n.
Själv har jag satt på 12", 1,3, 3/8 svärd och kedja på den. Är väl 1/4" på den du har köpt, så då får man byta drev ochså, men det är ingen stor sak. 1/4", 1,1 mm passar bäst i snyggjobbande i trädgårdar och sådant.

Har pratat med Stihlgubbarna om den många gånger, men dom ser inte
ut till att fatta vilket kinderägg den här prylen är :???: :???:

Du får komma tillbaka med recension när du körd lite.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).