Skogsekonomi

Fastighet som saknar intäkter

63 inlägg 82006 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fastighet som saknar intäkter

Gärde  
#471117 Hej,

Mitt första inlägg på forumet.

Jag har sen 4 år tillbaka en jordbruksfastighet. Än har jag endast snickrat och målat.
Men det är för länge sen dags att röja en granplantering som finns på fastigheten.
Så nu börjar utgifterna!

Men då är frågan. Den här fastigheten består nästan uteslutande av ungskog och kommer troligen inte ha några intäkter under min tid.
Hur hanterar jag inköp av motorsåg, röjsåg, ev arbetskraft om jag inte hinner röja själv. Är det bara att handla som privatperson och ta det sura? Eller finns det smarta drag att göra vid deklaration?

Enligt skatteverket så spelar det ingen roll så länge jag inte har intäkter. Dock prata de om ackumulerat underskott som kan nyttjas i framtiden, men det är ju då om 50 år :???:

Finns det några smarta drag som sagt?

Jag har även lite åkermark som jag idag "lånar" ut till en bonde som brukar den så att jag slipper slå den i stort sett. Men det är ju samma där, antingen lägger man ner pengar i den eller så växer den igen.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

Seb macahan  
#471124 De flesta skogsfastigheter går med underskott. Det spelar ingen roll. Alla utgifter i verksamheten är fullt avdragsgilla (moms & skatt) så länge det rör näringsdelen i fastigheten, dvs även färg material etc till ekonomibyggnader mm. Dessutom ska du föra in "eget insatt kapital" (din förvärvslön) in i din näringsverksamhet. Dvs du handlar material, verktyg, tjänster för pengar som du redan har skattat för 1 gång (jag förutsätter att du har en förvärvsinkomst). Dessa insatta kapital ska du inte skatta för och ska således ha skatt tillbaka för de utgifter som finansieras på detta sätt. Hoppas det är till någon hjälp!

Avatar Fallback

Re: Fastighet som saknar intäkter

jannee  
#471185 M.a.o. spara ALLA kvitton som på NÅGOT sätt har med näringsfastigheten att göra, även bilkostnader i samband med näringens underhåll/skötsel.
Förr eller senare kommer du att nyttja detta underskott.
VIKTIGT att tänka på är MOMSEN, vilken du får tillbaka följande år, efter att du deklarerat och skickat in momsredovisningen.
Även eventuella räntekostnader som belöper på näringen är avdragsgilla.

Avatar Fallback

Re: Fastighet som saknar intäkter

Axl  
#471190 Har du köpt fastigheten och inte har något företag sen tidigare räknas du som nystartad de första 5 åren och då kan du dra av kostnader i företagen mot din inkomst av tjänst.

Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

Gärde  
#471267 Tackar för svar.

Men det är alltså så att jag för in allt och gör en förenklad bokföring varje år men kommer inte kunna nyttja detta förrän det kommer en intäkt?
Eller kan man bara spara kvitton i en låda och sköta papprena den dagen jag får intäkter?

Det känns drygt att göra bokföring varje år för något som kanske ger resultat om 50 år.
En annan aspekt kan väl iof vara att det kan löna sig när/om jag säljer genom beskattningen av försäljningen?

Det här är en djungel :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Fastighet som saknar intäkter

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471271 Om du gör bokföring varje år så slipper du betala en massa skatt när det väl blir intäkter. Samt att du direkt får tillbaka 20% av alla utgifter (moms).

Om du är säker på att det inte blir någon intäkt de närmaste 50 åren, så kan du fundera på att dra av mot din tjänsteinkomst (nystartad, första 5 åren).

Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

Gärde  
#471273 Aha, kan man göra så?

Jag har precis passerat år 4, så det skulle kunna gå att göra i kommande deklaration.

Kan ett alternativ vara att avverka 8 träd och sälja dem för att få in en intäkt och således sätta bollen i rullning och bli momsregistrerad?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fastighet som saknar intäkter

jannee  
#471278 Är inte det mest ekonomiska att göra en deklaration, ackumulera underskottet och och kräva tillbaka momspengar.
Göra ett avdrag på redan skattade pengar ger i mitt tycke för dålig lindring av skatten.
Borde finnas någon här som exakt VET vilka för och nackdelar det är med olika metoder.

Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

Seb macahan  
#471281 Gå en kurs på hos skatteverket, de brukar vara ganska bra. Varför har du snöat in på att du måste ha intäkter. Du kan driva en verksamhet med förlust, och göra avdrag för dina utgifter. Tycker du att skatt och moms är en djungel (vilket det mycket väl kan vara ibland) men prata med en revisor eller någon med erfarenhet av bokföring (gärna inom lantbruk och enskild firma). Du ska få ett exempel:
Vi förutsätter att du har en årsinkomst på 350tsk från din arbetsgivare, Detta betalar din arbetsgivare skatt och sociala avgifter på och du får din nettolön insatt på ditt konto ca 20000kr/ månad skattat o klart.
Du köper en röjsåg som kostar 10000kr inkl moms. Momsen på denna ska inte du betala (då den kan härledas till din verksamhet i skogen) momsen på sågen är 2000:- alltså 8000+moms. Detta momsutlägg ska du dra av i deklarationen (alltså 2000kr tillbaka). De skattade 8000kr som du har "tagit" från din lön har du ju använt till något i din gård, dvs detta ska inte beskattas (men det har redan din arbetsgivare gjort) så nu får du "kräva tillbaka" den skatten från skatteverket. Vilket betyder att de 8000kr var från början (innan din arbetgivare drog av skatten) ca 10800kr (bruttolön). Dessa 2800kr ska du också ha tillbaka från skatteverket. Så sågen du betalade 10000kr för ska du ha tillbaka 2800+2000kr för i din deklaration, dvs 4800kr.
Samma scenario oavsett vad det än gäller som har med gården att göra (inte gräsklippare och färg till huset) oavsett om du inte har dragit in en krona på gården hittills.
Men, om du säljer skog (leveransvirke) för 8000:- +moms och har köpt röjsågen för 8000:-+moms tar intäkten ut utgiften och summan blir noll. Hade du sålt skog för 50000:- +m och köpt förnödenheter till gården motsvarande 20000:- +m skulle du behöva deklarera en inkomst på gården på 30000:- +m. Men har du gjort avdrag tidigare år (dvs gården går med förlust) så kan du nyttja ditt ackumulerade avdrag mot den "vinst" du gjorde det året du sålde skog för då 50000:- +m.
Detta är ganska generellt beskrivet och det finns en massa trix o knep för att komma undan "billigare", men det ska du nog inte fokusera på just nu.
I själva verket handlar det om ganska enkla principer, du ska betala skatt eller få tillbaka beroende på om du går med vinst eller förlust. Och du ska betala moms eller få tillbaka moms beroende på om du gör positiv eller negativt resultat. Dina lönepengar är redan skattade så använder du dom räknas det som en privat insättning i verksamheten. Hoppas det inte blev allt för rörigt.

Avatar Fallback

Re: Fastighet som saknar intäkter

alias  
#471298
Gärde skrev:Aha, kan man göra så?

Jag har precis passerat år 4, så det skulle kunna gå att göra i kommande deklaration.

Kan ett alternativ vara att avverka 8 träd och sälja dem för att få in en intäkt och således sätta bollen i rullning och bli momsregistrerad?


Du kan på eget initiativ gå tillbaka och riva upp de senaste fem årens deklarationer.

Momsregistrerad blir du inte per automatik för att du säljer X antal träd, det blir du genom att du skickar in en anmälan om momsregistrering till Skatteverket (det borde du ha gjort direkt när du skaffade näringsfastigheten, har för mig att det är svårare att göra om moms långt tillbaka i tiden då momslagstiftningen är frikopplad från den vanliga inkomstskattelagstiftningen).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fastighet som saknar intäkter

alias  
#471302
Seb macahan skrev:Gå en kurs på hos skatteverket, de brukar vara ganska bra. Varför har du snöat in på att du måste ha intäkter. Du kan driva en verksamhet med förlust, och göra avdrag för dina utgifter. Tycker du att skatt och moms är en djungel (vilket det mycket väl kan vara ibland) men prata med en revisor eller någon med erfarenhet av bokföring (gärna inom lantbruk och enskild firma). Du ska få ett exempel:
Vi förutsätter att du har en årsinkomst på 350tsk från din arbetsgivare, Detta betalar din arbetsgivare skatt och sociala avgifter på och du får din nettolön insatt på ditt konto ca 20000kr/ månad skattat o klart.
Du köper en röjsåg som kostar 10000kr inkl moms. Momsen på denna ska inte du betala (då den kan härledas till din verksamhet i skogen) momsen på sågen är 2000:- alltså 8000+moms. Detta momsutlägg ska du dra av i deklarationen (alltså 2000kr tillbaka). De skattade 8000kr som du har "tagit" från din lön har du ju använt till något i din gård, dvs detta ska inte beskattas (men det har redan din arbetsgivare gjort) så nu får du "kräva tillbaka" den skatten från skatteverket. Vilket betyder att de 8000kr var från början (innan din arbetgivare drog av skatten) ca 10800kr (bruttolön). Dessa 2800kr ska du också ha tillbaka från skatteverket. Så sågen du betalade 10000kr för ska du ha tillbaka 2800+2000kr för i din deklaration, dvs 4800kr.
Samma scenario oavsett vad det än gäller som har med gården att göra (inte gräsklippare och färg till huset) oavsett om du inte har dragit in en krona på gården hittills.
Men, om du säljer skog (leveransvirke) för 8000:- +moms och har köpt röjsågen för 8000:-+moms tar intäkten ut utgiften och summan blir noll. Hade du sålt skog för 50000:- +m och köpt förnödenheter till gården motsvarande 20000:- +m skulle du behöva deklarera en inkomst på gården på 30000:- +m. Men har du gjort avdrag tidigare år (dvs gården går med förlust) så kan du nyttja ditt ackumulerade avdrag mot den "vinst" du gjorde det året du sålde skog för då 50000:- +m.
Detta är ganska generellt beskrivet och det finns en massa trix o knep för att komma undan "billigare", men det ska du nog inte fokusera på just nu.
I själva verket handlar det om ganska enkla principer, du ska betala skatt eller få tillbaka beroende på om du går med vinst eller förlust. Och du ska betala moms eller få tillbaka moms beroende på om du gör positiv eller negativt resultat. Dina lönepengar är redan skattade så använder du dom räknas det som en privat insättning i verksamheten. Hoppas det inte blev allt för rörigt.


Håller med i stora delar av det ovan skrivna. Viktigt att påpeka gällande avsnittet i fetstil är att det gäller under förutsättning att man har nystartad aktiv verksamhet (bara aktuellt de första fem åren, se därtill Skv:s definition av "aktiv näringsverksamhet"). Förtydligas bör också att ingående och utgående moms redovisas i separat momsdeklaration (års-, kvartals- eller månadsvis) och inte i inkomstskattedeklarationen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

Seb macahan  
#471312 Absolut Alias, bra att du förtydligar, men det är alltid viktigt att hålla reda på eget insatt kapital (lön) in i näringsverksamheten. Går "gården" med vinst någon gång ska detta insatta kapital avräknas på den totala skattebilden av "vinsten".
Jag vill starkt rekommendera @Gärde att sätta sig in lite mer i detta och eventuellt anlita någon som kan hjälpa till med nästa deklaration. Hör med grannar vem de använder till hjälp. Ringer du en redovisnings byrå blir det ofta ganska dyrt och det är inte alltid de är så duktiga på just lantbruk. Det är inte alltid de "så kallade" lantbruks redovisningskonsulterna heller.....typ L xx-konsult :wink:
Men framförallt måste Gärde lära sig hur momsen och skatten fungerar, finns en hel del o vinna på det när man driver en näringsverksamhet :wink: :surp: En duktig konsult vet hur skattelagen är skriven och hur man ska nyttja den maximalt utan att vara på fel sida lagen. Det finns en massa konsulter som är duktiga på skattelagen men har missat den viktiga biten :mrgreen:
Och framför allt skulle jag vilja få förklarat var Gärde har läst att det bara är när näringen går med vinst som man kan göra avdrag på moms? Det hade nog blivit svettigare för många av oss på forumet om så var fallet i skogsnäringen.

Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

Camaro1969  
#471342 om man köper en fastighet, tänk ett rent skogsskifte utan bostadshus.
för tex 1000000
man betalar ränta på lånet på tex 20000:- per år.

är det då lönsamt att ta räntekostnaderna i enskilda näringen och samtidigt kvitta dem mot inkomst av tjänst de första 5 åren?

Avatar Fallback

Re: Fastighet som saknar intäkter

alias  
#471345
Camaro1969 skrev:om man köper en fastighet, tänk ett rent skogsskifte utan bostadshus.
för tex 1000000
man betalar ränta på lånet på tex 20000:- per år.

är det då lönsamt att ta räntekostnaderna i enskilda näringen och samtidigt kvitta dem mot inkomst av tjänst de första 5 åren?


Det beror på hur du bedömer den framtida lönsamheten i verksamheten, t.ex. om du tror att du kommer att få ett överskott i verksamheten efter år fem som du kan kvitta ett rullande underskott mot, samt vilken marginalskatt du betalar (det är mer lönsamt att kvitta underskott av näringsverksamhet mot inkomst av tjänst om man ligger över brytgränsen för statlig skatt)?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

Camaro1969  
#471350
alias skrev:
Camaro1969 skrev:om man köper en fastighet, tänk ett rent skogsskifte utan bostadshus.
för tex 1000000
man betalar ränta på lånet på tex 20000:- per år.

är det då lönsamt att ta räntekostnaderna i enskilda näringen och samtidigt kvitta dem mot inkomst av tjänst de första 5 åren?


Det beror på hur du bedömer den framtida lönsamheten i verksamheten, t.ex. om du tror att du kommer att få ett överskott i verksamheten efter år fem som du kan kvitta ett rullande underskott mot, samt vilken marginalskatt du betalar (det är mer lönsamt att kvitta underskott av näringsverksamhet mot inkomst av tjänst om man ligger över brytgränsen för statlig skatt)?

MVH
Alias



jo pecis, det är hobbyverksamhet så troligen kan man få underskott även i framtiden om man köper på sig mycket roliga prylar och verktyg etc. (som man ändå skulle köpt privat)
om man vill skulle man kunna få en vinst i skogsbruket genom att hålla kostnaderna till endast det nödvändiga.

har annat jobb där man ligger strax under brytpunkten

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).