Jakt och Fiske

Vad krävs för att få jaga vildsvin?

40 inlägg 26749 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

torpöbo  
#471335 Tror själv på storfälla http://www.vildsvinsfalla.se/vildsvinsf ... itrap.html.
Hur professionell en jägare än påstår sig att vara kommer han aldrig att kunna skjuta gris i den omfattning som gör ts nöjd, det är mest ett spel för gallerierna.

När det gäller det statliga jaktkortet, har inte pengar ur fonden betalats ut till gruppen sysslar med jaktfientlig verksamhet??
Jag anser att Naturvårdsverket och kammarkollegiet har förbrukar sin trovärdighet i och med detta handlande.
http://svenskjakt.se/start/nyhet/de-fic ... as-pengar/
Naturskyddsföreningen har ingenting konstruktivt med jakt att göra, enbart motstånd.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471349 Hur avlivar man djuren i en sån där multifälla? Gevär? Känns lite osäkert.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

torpöbo  
#471376 Ja, man sökte tillstånd för att koppla på en avlivnings men fick ej tillstånd. Så det är gevär som gäller. Man plasserar förslagsvis fällan på mjuk mark o har ett torn att stå i.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471395 Kom på att jag hade sparat mäklarannonsen som pdf, där stod "Jakten tillfaller köparen på tillträdesdagen"

En fara som någon nämnde hänt är att någon mindre aktiv jägare har någon form av gammalt "avtal" om jakt, och så blir en bonne "gristokig" och ber någon jaktvillig om snabb hjälp. Då aktuell kväll kanske även jägare nr ett fått för sig att gå till skogs....

mooos73 skrev:Är du inte intresserad av att jaga själv finns det säkert många som skulle vilja komma och hjälpa dig!!!

Jag har pratat med en väldigt insatt och intresserad jägare nu, det kortsiktiga problemet var att flera av grisjägarna på trakten åkt åt norrland på älgjakt. Men hjälp fanns att få, om än inte just ikväll.

Inatt har de t.o.m vart 10 meter från huset, precis på utsidan eltråd jag satt för att rädda gräsmattan.
När jag kom hem från jobbet kl 06:30 stod jag i köket och begrundade nattens bök, då smög sig hyresgästens katt fram till förödelsen och lade en bajskotte precis där, jag gillar den katten! 🤗

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471397
Mangan skrev:Hur avlivar man djuren i en sån där multifälla? Gevär? Känns lite osäkert.


Ja en bekant hade stora grisproblem samt en granne som matade....(precis som jag har det), han köpte en stor fälla och plockade lite gris då och då. Dessa gav han sedan bort i bekantskapskretsen. En dag så hade han lyckats få sju st i fällan samtidigt som han skjöt.....paus här..
För hur juste kan det egentligen vara att skjuta fler än en gris i fälla, hur bra mår t.ex nr 5, 6 och 7?
Hur som helst, bekantskapskretsen var "mättad" s.a.s, så han grävde en grop med grävmaskin och så var dom borta.

Konstig är den hela grisproblematiken, jag har också funderat på fälla, men då är problemet avlivning. Ska jag som är helt ointresserad av jakt behöva skaffa jägarexamen.......i.o.f.s, jag kan ju köpa en licensfri svartkrutsrevolver :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

torpöbo  
#471400 Har etbjudit jakt till vänner, det är bsra att sitta när de vill, ingen kommer. De som aktivt matar och som jag vet aktivt skulle spara grisar om stammen går ner blir inte aktuella för det erbjudandet.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471403
D Brown skrev:Kom på att jag hade sparat mäklarannonsen som pdf, där stod "Jakten tillfaller köparen på tillträdesdagen"

En fara som någon nämnde hänt är att någon mindre aktiv jägare har någon form av gammalt "avtal" om jakt, och så blir en bonne "gristokig" och ber någon jaktvillig om snabb hjälp. Då aktuell kväll kanske även jägare nr ett fått för sig att gå till skogs....


Den nye markägaren har i 99 fall av 100 jakträtten på marken. Finns det något gammalt avtal så upphör dessa att gälla vid tillträdesdagen.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471415
ocke skrev: Finns det något gammalt avtal så upphör dessa att gälla vid tillträdesdagen.


Om jakträtten antingen framgick av prospekt ELLER var inskriven i fastighetsregistret, så gäller den även mot nya ägaren.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471417
D Brown skrev:Konstig är den hela grisproblematiken, jag har också funderat på fälla, men då är problemet avlivning. Ska jag som är helt ointresserad av jakt behöva skaffa jägarexamen.......i.o.f.s, jag kan ju köpa en licensfri svartkrutsrevolver :lol:


Enkelfälla och slaktmask?

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471419
Mangan skrev:
D Brown skrev:Konstig är den hela grisproblematiken, jag har också funderat på fälla, men då är problemet avlivning. Ska jag som är helt ointresserad av jakt behöva skaffa jägarexamen.......i.o.f.s, jag kan ju köpa en licensfri svartkrutsrevolver :lol:


Enkelfälla och slaktmask?


Inte slaktmask på vilt. .22LR är betydligt säkrare och då får man någon halvmeters handlingsutrymme. Ska man hålla på med fällor så är det fortfarande en god idé med jägarexamen.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471420 Vad lär man sig på jägarexamen som är tillämpligt på fällfångst? Jag skulle kunna tänka mig att jobba med fällor för att få ner viltstammen, tror det är tidseffektivare än att valsa omkring i skogen.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471424
torpöbo skrev:Ja, man sökte tillstånd för att koppla på en avlivnings men fick ej tillstånd. Så det är gevär som gäller. Man plasserar förslagsvis fällan på mjuk mark o har ett torn att stå i.


avlivnings vadå?

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471425
Mangan skrev:
ocke skrev: Finns det något gammalt avtal så upphör dessa att gälla vid tillträdesdagen.


Om jakträtten antingen framgick av prospekt ELLER var inskriven i fastighetsregistret, så gäller den även mot nya ägaren.

Japp, de var fall 1 av 100:-).

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

torpöbo  
#471427
Mangan skrev:
torpöbo skrev:Ja, man sökte tillstånd för att koppla på en avlivnings men fick ej tillstånd. Så det är gevär som gäller. Man plasserar förslagsvis fällan på mjuk mark o har ett torn att stå i.


avlivnings vadå?

Avlivningsbur.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471437 Har en fastighet genom arv där det stod i testamentet att den som jagat där tidigare skulle behålla de så länge han orkade.

Vad är en avlivningsbur?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).