Gallring

hyggesrensning före slutavverkning

13 inlägg 6959 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hyggesrensning före slutavverkning

ymer  
#46922 Om jag skulle åta mig en hyggesrensning före en slutavverkning till en annan skogsägare, vid vilken
diametergräns i bhd kommer det att löna sig för skogägaren?
Avsikten för mig är att ta vara på veden och samtidigt ta ner sly och småträd för siktens (avverkningens) skull.
Vid en röjkurs jag var på för några år sedan så gällde 14 cm i bhd. Hur ser det ut idag?
Vad skulle gälla för lövträd?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: hyggesrensning före slutavverkning

masterchief  
#46950 Jag anser att enbitsträden är gränsfall om man ska se det ekonomiskt.
En del hävdar 2bitsträd, dvs som du lärt dig ca 14cm.
Mina förröjare röjer bort allt som inte är en klar fallande massabit i.

Avatar Fallback

Re: hyggesrensning före slutavverkning

ymer  
#46977 Förröjare? Det innebär att man skulle gå igenom skogen med 2 storlekar på maskiner?
Jag utgår från att skogen är rejält mogen och de största träden kräver den största modellen av maskin.
Jag tänker mig en gammelskog som ej gallrats på länge men som slutavverkas ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: hyggesrensning före slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46980 Går det inte att låta träden stå och ta dem i förstagallringen...

Användarvisningsbild

Re: hyggesrensning före slutavverkning

masterchief  
#46983
ymer skrev:Förröjare? Det innebär att man skulle gå igenom skogen med 2 storlekar på maskiner?
Jag utgår från att skogen är rejält mogen och de största träden kräver den största modellen av maskin.
Jag tänker mig en gammelskog som ej gallrats på länge men som slutavverkas ändå.

Med förröjare menar jag manuellarbetare med röjsåg.
De röjer bort de stammar som inte är gagnvirke men ivägen för avverkning/rishandering.

Användarvisningsbild

Re: hyggesrensning före slutavverkning

masterchief  
#46985
Mangan skrev:Går det inte att låta träden stå och ta dem i förstagallringen...

Jadu, jag skulle inte rekomendera det.
Dels så knäcker man ned en hel del vid avverkningen så ligger de dels som fällor med rotkontakt, dels knäckte med sletor kvar.
Hänger de med ut i riset med rotklump kvar så blir det inget bra i grothanteringen.
Skulle de överleva så blir det riktiga vargar till förstagallringen.
Har röjt en hel del bestånd genom tiderna som inte varit hyggesrensade, vid förstaröjningen har det varit riktiga busar som man knappt rått på med röjsågen.

Avatar Fallback

Re: hyggesrensning före slutavverkning

ymer  
#47104 hej igen
Som sammanfattning på min ursprungliga fråga angående rensning så verkar det som ingen
protesterar mot mitt första förslag.
Alltså jag tar ner allt växande upp till 14 cm bhd -kanske mer på lövträd.
Tar reda på vindfällen (utan barr) och skadade träd + torrträd och lämnar en och annan "miljöpinne"
Skogsägaren får eller betalar inget men får kortare körtid för skördaren.
Jag får motion och mat till vedpannan...verkar det ok?

   TS
Avatar Fallback

Re: hyggesrensning före slutavverkning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47148
ymer skrev:Om jag skulle åta mig en hyggesrensning före en slutavverkning till en annan skogsägare, vid vilken
diametergräns i bhd kommer det att löna sig för skogägaren?
Avsikten för mig är att ta vara på veden och samtidigt ta ner sly och småträd för siktens (avverkningens) skull.
Vid en röjkurs jag var på för några år sedan så gällde 14 cm i bhd. Hur ser det ut idag?
Vad skulle gälla för lövträd?



Hej Ymer, Så här funkar det där jag bor.
Alla säljer till fast pris.
Och sen erbjuder man sig att ta på sig underröjning tll
ett pris som man gjort upp med köparen.
Brukar vara ungefär 250- 300 kr timmen.
Man röjer ett ha per timme.
Jag brukar alltid göra det själv!
Om någon gör det åt bolaget så får man ändå gå där nästa år.

Och då ta bort allt annat typ små granar som inte var i vägen för skördaren.
Då de hindrar utveklingen av ny plantor.
Jag röjer alla stammar under 8 cm i brösthöjd.
Allt annat har köparen betalat för.
Så varför ska jag röja bort grövre?
Det kanske är annorlunda där du bor.

Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: hyggesrensning före slutavverkning

ymer  
#47166 Vitsen är väl den att man jobbar för 0,- /tim och kompenserar med grövre träd.
En fråga till er som kan ekonomin om skördare: Minutkostnaden lär väl bli ca 13,- hinner skördaren kompensera med att
köra minsta storlek på massaved, en stam i taget?

   TS
Användarvisningsbild

Re: hyggesrensning före slutavverkning

Pidden  
#60828 Röj bort allt sly som finns, Sen även enbitsträd, 8-12 cm i br.h. beroende på hur mycket det finns. ÄR det ett bestånd med bitvis GROVT så kan man röja ner det klena för att kanske spara några på den klena biten.


Förröjning i slutavverkning är ett plus, Det blir mer lönsamt för entreprenören om han slipper sitta och skära ner slyet istället för att bara klippa det riktiga gagnvirket. Blir enklare vid plantering också!

Avatar Fallback

Re: hyggesrensning före slutavverkning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60901
Pidden skrev:
Förröjning i slutavverkning är ett plus, Det blir mer lönsamt för entreprenören om han slipper sitta och skära ner slyet istället för att bara klippa det riktiga gagnvirket. Blir enklare vid plantering också!


Alltså borde entreprenören underröja för att slippa skära sly? Har man sålt en leveransrotpost finns ju inte mycket att tjäna på en underröjning?

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: hyggesrensning före slutavverkning

Golddigger  
#60957
nisse skrev:
Alltså borde entreprenören underröja för att slippa skära sly? Har man sålt en leveransrotpost finns ju inte mycket att tjäna på en underröjning?

/Nisse


Tror säkert att entreprenören kan ordna underröjning..bara han får betalt för det..

Användarvisningsbild

Re: hyggesrensning före slutavverkning

masterchief  
#60969 Ska det skotas ris som flisas är det ett måste med hyggesrensningen...
Ska det bli grot så fungerar det, men är jäkligt irriterande.
Frågan är om inte skillnaden grot/flisat betalar hyggesrensningen....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).