Sågverk (mindre)

Spånfläkt, spånsug

28 inlägg 21452 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spånfläkt, spånsug

botil  
#459513 Hej.
Vad ska man ha för utrustning till spånen på en SH230 solohyvel.
Både hyvel och sågspån blir det.
En spånsug, med påse, eller blir den full så fort att det är irriterande?
En spånfläkt som blåser rakt ut i nån större binge?
Ca effekt?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Spånfläkt, spånsug

halvproffs  
#459540 Jag har en 4kw fläkt och har byggt en spånficka till den. Frågan är ju hur mycket du kommer stt använda den? En säck fylls snabbt vid hyvling och det är lite tråkigt att ofta avbryta jobbet för att byta säck. Har du plats för en spånficka så bygg den.

Avatar Fallback

Re: Spånfläkt, spånsug

botil  
#459725 Har inte tänkt någon permanent ficka isf. Tänkte kanske bygga på en sj-pall. Du har en permanent spånficka, eller har du någon flyttbar anordning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spånfläkt, spånsug

halvproffs  
#459737 Jag har en stationär spånficka där allt spån behövs till hästarna. Har även en spånsug för säck i min lilla snickarverkstad och den blir fort full när man hyvlar.

Användarvisningsbild

Re: Spånfläkt, spånsug

Bax  
#459752 Jag använder en spånsug med dubbla säckar.
När man kör mycket regelvirke så fylls säckarna ganska fort.
Kör man smålister tar det längre tid att fylla dom.
Jag har även byggt ett eget utsug med dubbla slanganslutningar rakt uppåt, för när man hyvlar 45x95 och grövre så vill inte originalsuget ta undan nåt bra, tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Spånfläkt, spånsug

Pabene  
#459920 Jag har en Moreten 4-kutterhyvel och hyvlar en del på hobbynivå. Fläktmotorn är på 4 kW. Jag har sytt igen gamla påslakan så att de bildar en stor säck. Jag binder säck-öppningen om änden på spånslangen (200 mm slang-dia.). Den typen av hyvelspån som jag får vill hästägarna ha. En fylld påslakan-säck blir lagom stor och lätt för att lastas på en släpkärra. Med rätt kvalitet på lakansväv blir inte tryckfallet genom tyget så stort utan det hela fungerar bra. Jag vet inte hur bra ditt spån blir som strö för hästar men kanske du kan prova det här.

Avatar Fallback

Re: Spånfläkt, spånsug

Flax12  
#459922 Gammalt 200 liters fat och 1,5 m3 säckar funkar bra.
20140221_131413.jpg

Avatar Fallback

Re: Spånfläkt, spånsug

botil  
#461645
Flax12 skrev:Gammalt 200 liters fat och 1,5 m3 säckar funkar bra.
20140221_131413.jpg

Luften blåser rakt upp ur fatet eller? Genom filter?



Pabene skrev:Jag har en Moreten 4-kutterhyvel och hyvlar en del på hobbynivå. Fläktmotorn är på 4 kW. Jag har sytt igen gamla påslakan så att de bildar en stor säck. Jag binder säck-öppningen om änden på spånslangen (200 mm slang-dia.). Den typen av hyvelspån som jag får vill hästägarna ha. En fylld påslakan-säck blir lagom stor och lätt för att lastas på en släpkärra. Med rätt kvalitet på lakansväv blir inte tryckfallet genom tyget så stort utan det hela fungerar bra. Jag vet inte hur bra ditt spån blir som strö för hästar men kanske du kan prova det här.

Så uppsamlingssäcken är även filter? Luften går ut genom samma säck som samlar spånet?



Tänkte på en sak till. Hur är det med självantändning? Vad stora säckar eller högar kan man ha innan det blir farligt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Spånfläkt, spånsug

Pabene  
#461652 Hej,
Ja lakanets väv är samtidigt filter för all fläktluft. Ur brandsynpunkt så är ju alla sådana här ansamlingar av spån som dessutom är genomblåsta av luft, mycket farliga. En spik i det man hyvlar kan ge så heta metallspån att hyvelspånet antänds och då har du plötsligt en riktig "blåslampa".
Jag lägger därför lakans-säcken utanför porten , drar ut och ansluter slangen. Brandsläckare har jag inom armlängds avstånd. Jag glömde att skriva om just den här försiktighetsåtgärden i förra inlägget.

Avatar Fallback

Re: Spånfläkt, spånsug

botil  
#461653
Pabene skrev:Hej,
Ja lakanets väv är samtidigt filter för all fläktluft. Ur brandsynpunkt så är ju alla sådana här ansamlingar av spån som dessutom är genomblåsta av luft, mycket farliga. En spik i det man hyvlar kan ge så heta metallspån att hyvelspånet antänds och då har du plötsligt en riktig "blåslampa".
Jag lägger därför lakans-säcken utanför porten , drar ut och ansluter slangen. Brandsläckare har jag inom armlängds avstånd. Jag glömde att skriva om just den här försiktighetsåtgärden i förra inlägget.



Jo det kan nog bli både blåslampa å explosion.
Tänkte även på lagringen av spån. Självantändning i spånhögar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Spånfläkt, spånsug

Flax12  
#461659
botil skrev:
Flax12 skrev:Gammalt 200 liters fat och 1,5 m3 säckar funkar bra.
20140221_131413.jpg

Luften blåser rakt upp ur fatet eller? Genom filter?



Pabene skrev:Jag har en Moreten 4-kutterhyvel och hyvlar en del på hobbynivå. Fläktmotorn är på 4 kW. Jag har sytt igen gamla påslakan så att de bildar en stor säck. Jag binder säck-öppningen om änden på spånslangen (200 mm slang-dia.). Den typen av hyvelspån som jag får vill hästägarna ha. En fylld påslakan-säck blir lagom stor och lätt för att lastas på en släpkärra. Med rätt kvalitet på lakansväv blir inte tryckfallet genom tyget så stort utan det hela fungerar bra. Jag vet inte hur bra ditt spån blir som strö för hästar men kanske du kan prova det här.

Så uppsamlingssäcken är även filter? Luften går ut genom samma säck som samlar spånet?



Tänkte på en sak till. Hur är det med självantändning? Vad stora säckar eller högar kan man ha innan det blir farligt?

Nej, i stort sett all luft går genom säcken då den ju är väl ventilerad. Lämpar sig bara för kutterspån.

Avatar Fallback

Re: Spånfläkt, spånsug

Träförädlare  
#462372 Jag har en ficka idag men kommer o skaffa mej en silo med cycklon för kutter spånet med spjäll i botten som blir fjärrstyrt. kör råspånet i fickan.

Användarvisningsbild

Re: Spånfläkt, spånsug

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470998 Jag har en 4a 3-fas spånsug som haft en säckhållare och filtersäck uppåt.
Nu tänkte jag montera den 5m upp på väggen och låta den suga ca 6m från hyveln och blåsa ca 10m till spånhögen/spånhuset.
Blir den för svag när den ska suga så högt upp eller spelar inte höjden så stor roll?
Om den klarar av det så tänkte jag grena till Woodmizer och Palax, men det är en senare fundering.
Några tips om spjäll osv? Bilder vore kul.

Avatar Fallback

Re: Spånfläkt, spånsug

valtra a 72  
#471009 Du tappar nog halva sugeffekten om du sätter fläkten på fem meters höjd, kan du inte placera den lägre istället för det är mycket lättare att blåsa iväg spånet än att suga.Jula har fina utsugspjäll för 69,90 som jag rekommenderar.Såg att du skaffat en logosol dh410 hoppas du blir nöjd, har själv en sh410 och en ph260 och är nöjd med båda.Har märkt att man nog aldrig kan ha för stor spånsug för blir man ej av med spånen så påverkar det resultatet.Lycka till med hyvlingen.

Användarvisningsbild

Re: Spånfläkt, spånsug

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471013 Ok, kan man få bättre effekt om man monterar fläkten på lägre höjd närmare hyveln och gör utblåset högre istället?
Tanken är att få upp röret så högt så man kan passera under med timmerbil.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).