Avverkning (slutavverkning)

Rotpost i Skaraborg

6 inlägg 6580 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rotpost i Skaraborg

Håkan Westlund  
#470955 Söker efter erfarenheter och tips inför den stämpling av en post (på uppemot 3000 m3sk) som jag har på gång. Jag har endast sålt pyttesmå kvantiteter av leveransvirke tidigare. Vad ska jag tänka på och vilka är de största fallgroparna? Fördelar - nackdelar? Hur ser rotpostmarknaden i Skaraborg ut nu?
Tacksam för tips.
/håkan



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Rotpost i Skaraborg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470981 Du skall stämpla? I så fall är det bara att ringa runt till alla inköpare. Det erbjudna priset kommer variera mycket.

Avatar Fallback

Re: Rotpost i Skaraborg

jannee  
#471016 i kontrakten ska stå när betalningen senast ska erläggas (innan avverkningen).
Dessutom senaste avverkningsdag. därefter återgår skogen till säljaren.
Hur mark och körskador ska åtgärdas + vem som står för åtgärden och kostnaden.
Även vad som sker med eventuella diken.
Ska riset bort?, vem sköter detta.

Användarvisningsbild

Re: Rotpost i Skaraborg

Fredrik Reuter  
#471018 Hej,

Troligtvis är det ett uppsving i rotpostmarknaden nu när det är högkonjunktur i skogen och industrin behöver råvara.
Det känns som att du kan vara rätt ute för en sådan försäljning.

Annars är det bra hållpunkter från jannee ovan.

Avatar Fallback

Re: Rotpost i Skaraborg

kungsis  
#471319 Jag hakat på med en fråga. Måste man ta det företaget som bjuder högst? Om inte, måste man då skriva/nämna det redan vid förfrågan?
Sedan kan jag bidraga med ett tips om att man även bör ställa frågan/krav på när ev. körskador ska vara åtgärdade.

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Rotpost i Skaraborg

donky-kong  
#471343 Nepp, det råder avtalsfrihet i Sverige, du får välja vilken aktör du vill. Såvida du inte är en kommun, och omfattas av lagen om offentlig upphandling

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).