Inomgårdsmaskiner

Såga trä med spik.

25 inlägg 12140 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såga trä med spik.

JensSkoog  
#470685
sundelius skrev:
hlb skrev:När man är gammal och darrig är det nog värre för sågen.

=))

....och när sågen kör fast sig och man inte släpper får man skakat
loss led och musklar man inte anade fantes :mrgreen:

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Såga trä med spik.

hlb  
#470707 Sundelius. Med tillgång till all kunskap och erfarenhet kompisarna sitter inne med på SFO har man börjat bli lite mer ödmjuk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga trä med spik.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470708 Köpte mig en ny fin Makita på 1500w i somras när jag skulle kapa ner ett innertak och lite mellanväggar i ladugården. Kan bara tyvärr meddela att jag är betydligt mer känslig för domningar i händerna sedan dess, hoppas att det ska fortsätta bli bättre men märker av det ordentligt en månad efter att jag höll i den senast.

Användarvisningsbild

Re: Såga trä med spik.

hlb  
#470709 Busholle. Bra att jag får veta. Skall ta det försiktigt och inte slarva med mothållet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga trä med spik.

hlb  
#470710 Man kan köra med lägre varv. Det konstiga är att den, med pendeleffekten, skär väl så fort med lägre varvtal.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga trä med spik.

JensSkoog  
#470738
hlb skrev:Man kan köra med lägre varv. Det konstiga är att den, med pendeleffekten, skär väl så fort med lägre varvtal.
hlb skrev:Busholle. Bra att jag får veta. Skall ta det försiktigt och inte slarva med mothållet.

Använda mothollet när det går är viktigt och inte köra fullt om det inte behövs. Senn finns det olika blad som ger mera eller mindre vibration. Handlar dom bästa på Tools.

Användarvisningsbild

Re: Såga trä med spik.

hlb  
#470806 Är väl skyldig ett par bilder från projektet efter alla fina råd. 1880 litade man mer på träplugg än på spik, vilket var rätt ,för spiken är ofta avrostad medan pluggarna, troligen tätvuxna grangrenar, fortfarande håller fint. Byggkranar kan med fördel ersättas med griplastarvagn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga trä med spik.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470810 Och ytterligare en användning för gamla ibc containrar :wink:

Avatar Fallback

Re: Såga trä med spik.

mooos73  
#470951 Tänk på att gammal tjärpapp ofta innehåller stenkolstjära vilket är cancerframkallande. Avfallet är isf klassat som farligt avfall och ska då lämnas till godkänd mottagare.
Inte så nyttigt att stå och elda hemma eller damma med genom att såga i.

Användarvisningsbild

Re: Såga trä med spik.

hlb  
#470956 Vi skär loss pappen med kniv i förväg, så det dammar inte. Här i Småland användes hemmabränd trätjära, mestadels från stubbar som drogs upp med "jätte". Om man lägger pappen under gruset på skogsbilvägar har tjäran kommit hem igen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).