Bilar

Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

43 inlägg 43130 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Seb macahan  
#470402 https://www.foretagande.se/foretagsekonomi-rad/fordelar-med-att-betala-bort-formansvardet/

Här finns lite att läsa ang. förmånerna med att "betala bort" förmånerna. Om jag förstår korrekt gäller det nog endast AB då en enskild firma inte tar ut lön på samma sätt som ett AB. Möjligtvis om man ger någon anställd i den enskilda firman en förmånsbil och på så sätt tillämpa metoden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Kristian84  
#470407 Är de någon som skulle vilja förklara så att en fyra åring förstår vad som skrivs? Har själv en ganska nystartad e-f och försöker förstå vad ni skriver, de är inte lätt när de är svårt när man är liten å kåt;)

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Camaro1969  
#470411
haltaolof skrev:
Camaro1969 skrev:
haltaolof skrev:Har både AB och enskild firma, har privatbilen leasad på den enskilda. Har man underskott i den enskilda firman, så äter den upp förmånsbeskattningen. Revisorerna brukar gilla leasingen bättre pga ingen kapitalbindning. Inga skulder på det heller, iofs äger man ju inte den heller. Brukar sätta lågt restvärde, så det blir till en ny insats eller så löser man ut den till en vettig peng efter tre år.


detta har jag aldrig tänkt på...

men har du blivit granskad av detta från skatteverket eller säger "revisorn" att det är okej?


Kanske lite otydlig där, men plockar ut lön från AB. Förmånen tas upp som: Intäkt som inte bokförts men som ska tas upp.
Har du inte något löneuttag annat än den enskilda så sväljer dom nog inte det.
Revisorn håller bara på med skog och är stor markägare själv.
Bra kombination för då har dom stort egenintresse av att hitta alla kryphål.

hänger inte riktigt med...

jag är inte riktigt med på vad du menar...
du tar lön från ditt aktiebolag.
du har förmånen i din enskilda firma - och där har du även bilförmånen.
men bilförmånen ska väl bokföras som en intäkt mot eget uttag?
vad man har utöver enskilda firman torde inte skatteverket kunna ha någon åsikt om. anställning/lön ur eget AB

Användarvisningsbild

Re: Hur

Camaro1969  
#470412
Kristian84 skrev:Är de någon som skulle vilja förklara så att en fyra åring förstår vad som skrivs? Har själv en ganska nystartad e-f och försöker förstå vad ni skriver, de är inte lätt när de är svårt när man är liten å kåt;)



vi försöker lista ut hur man kan ha en bil på företaget och använda den privat.
vanligtvis betalar man ett förmånsvärde, ett värde fastställt av skatteverket på respektive modell.
en fiat kanske 2000:- en mercedes kanske 7000:- i månaden..

i AB betalar man då med sin lön, antingen brutto eller netto.

i EF har man inte lön på samma sätt och tar då upp förmånen som en intäkt varje månad.
har man då under året mer utgifterså blir resultatet kankse 0:- och förmånen är då kvittad mot kostnader.

sedan ska ju en leasingbil betalas varje månad ändå, med pengar som kanske skjuts till privat.

allt detta borde även öka möjligheten för räntefördelning, eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

svampbob  
#470414 Jag tror att det är svårt att hitta någon gratisväg till en bil och hittar man den kommer nog ändå skattemyndigheterna och börjar jag en för än det ena och än det andra. Jag tittade på ny bil för en månad sedan och funderade på att ta den som tjänstebil på ett AB. När jag frågade bilförsäljaren och det var bättre ekonomiskt att ha den som tjänstebil än att köpa den privat av sparpengar så fick jag till svar att det var ungefär lika. Det avgjorde saken och det blev en till bil privat.

Avatar Fallback

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Kristian84  
#470415
Camaro1969 skrev:
Kristian84 skrev:Är de någon som skulle vilja förklara så att en fyra åring förstår vad som skrivs? Har själv en ganska nystartad e-f och försöker förstå vad ni skriver, de är inte lätt när de är svårt när man är liten å kåt;)



vi försöker lista ut hur man kan ha en bil på företaget och använda den privat.
vanligtvis betalar man ett förmånsvärde, ett värde fastställt av skatteverket på respektive modell.
en fiat kanske 2000:- en mercedes kanske 7000:- i månaden..

i AB betalar man då med sin lön, antingen brutto eller netto.

i EF har man inte lön på samma sätt och tar då upp förmånen som en intäkt varje månad.
har man då under året mer utgifterså blir resultatet kankse 0:- och förmånen är då kvittad mot kostnader.

sedan ska ju en leasingbil betalas varje månad ändå, med pengar som kanske skjuts till privat.

allt detta borde även öka möjligheten för räntefördelning, eller tänker jag fel?


Så förmånsvärdet ska betalas för att man använder bilen privat?
Leasingen som ska betalas varje månad, kan man dra momsen på den? Eller är den moms fri som bank kostnader

Användarvisningsbild

Re: Hur

Camaro1969  
#470417
Kristian84 skrev:
Camaro1969 skrev:
Kristian84 skrev:Är de någon som skulle vilja förklara så att en fyra åring förstår vad som skrivs? Har själv en ganska nystartad e-f och försöker förstå vad ni skriver, de är inte lätt när de är svårt när man är liten å kåt;)



vi försöker lista ut hur man kan ha en bil på företaget och använda den privat.
vanligtvis betalar man ett förmånsvärde, ett värde fastställt av skatteverket på respektive modell.
en fiat kanske 2000:- en mercedes kanske 7000:- i månaden..

i AB betalar man då med sin lön, antingen brutto eller netto.

i EF har man inte lön på samma sätt och tar då upp förmånen som en intäkt varje månad.
har man då under året mer utgifterså blir resultatet kankse 0:- och förmånen är då kvittad mot kostnader.

sedan ska ju en leasingbil betalas varje månad ändå, med pengar som kanske skjuts till privat.

allt detta borde även öka möjligheten för räntefördelning, eller tänker jag fel?


Så förmånsvärdet ska betalas för att man använder bilen privat?
Leasingen som ska betalas varje månad, kan man dra momsen på den? Eller är den moms fri som bank kostnader


ja det ska tas upp som en inkomst typ, det likställs med lön.
och i EF är ju din lön baserat på resultatet.

en personbil på leasing får man dra halv moms på (lastbil hel moms) det är därför det är vanligare med leasing hos företag, för köper man en bil får man inte dra någon moms

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

svampbob  
#470418
svampbob skrev:
totte skrev:Har Mangan redan gjort: Mangan - Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?


Såg det längre fram i tråden.


Helt off topic.

Jag är med i ett komplicerat byggprojekt och vi är fortfarande. Konstruktionskedet för vissa delar. De svenska konstruktörerna fixade inte jobbet så istället klev Tjecker och Polacker fram och tog över. Då har jag upptäckt att dom alla verkar köra öppen programvara så långt det bara är möjligt. Så det är fler än jag och Mangan som är snåla på den punkten :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470424 Trodde excel kunde öppna ods, men der kanske bara är nyare.

@Seb machan, lägg gärna upp dina siffror så det går att kolla om mitt kalkylblad stämmer lite bättre.

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470438
Mangan skrev:Trodde excel kunde öppna ods, men der kanske bara är nyare.

@Seb machan, lägg gärna upp dina siffror så det går att kolla om mitt kalkylblad stämmer lite bättre.

Tror det krävs ett särskilt (men gratis) tillägg för att .ods-filer ska kunna läsas i Excel.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Seb macahan  
#470952
Mangan skrev:Trodde excel kunde öppna ods, men der kanske bara är nyare.

@Seb machan, lägg gärna upp dina siffror så det går att kolla om mitt kalkylblad stämmer lite bättre.


@Mangan så, det tog lite tid men nu har jag lyckats hitta lite tid till SFO igen :grin: . Jag ska kolla nu hur du har satt upp excel arket.
Men kostnaden privat: 10354:- Leasing 7476:-
Nu kommer jag inte att lägga upp leasingen enl. kalkyl men det är nog en ganska typisk leasing upplägg. Jag vill nog putta in mer pengar i 1:a insats samt kanske skriva ner 2:a handsvärdet för att ha något att komma med när och om man vill byta om några år. Samtidigt tycker jag att 3år är för kort tid. Lägger den nog på 4.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470985 Kul att du kollar på det. Är inte 100 att allt stämmer, så inga garantier. Skall du köpa elbil, eller har du glömt ändra skatten? :)

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Seb macahan  
#470987 Nej dieselbil. Det är årsskatten enl. Åf och allt jag kollat. 102mg/km

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).