Bioenergi

Finska bioenergiklippar

6 inlägg 8959 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finska bioenergiklippar

Torbjörn Johnsen  
#470290 Jag hittade några sajter med olika tillverkare av "bioenergiklippar". Olika typer av gripare eller klippaggregat som kan användas för att skörda biomassa i form av växande träd. En del har säkert diskuterats här på forumet men jag lägger in några bilder och länkar här nedan. Finns det någon här som har erfarenhet av de här produkterna?

1504174841_tmktreeshear.jpg

TMK Treeshear
Länk till sajten
Länk till video

1504174840_axer.jpg

AXER
Länk till sajten
Länk till video

1504174840_jak250k_sivu.jpg

JAK
Länk till sajten
Länk till video



   TS
Avatar Fallback

Re: Finska bioenergiklippar

mrvimek  
#470682 Ja skulle inte vilja ha fast kniv så man kan ta en ved bit först :)

Avatar Fallback

Re: Finska bioenergiklippar

Elfving  
#470691 Har funderat fram och tillbaka på liknande lösningar men lade alltihopa på is ty det finns för tillfället ingen timpenning för den som jobbar med biobränsle.

I rätt körning är de nog ett rationellt hjälpmedel men det finns gott om filmer på Youtube som visar ett uselt arbetstempo. Skall man ändå bara lämna hela stammen ute vid växtplatsen okvistad så går det väldigt fort att göra samma sak manuellt! Det stora jobbet är att köra ihop biobränslet och det görs med helt annan utrustning.

Användarvisningsbild

Re: Finska bioenergiklippar

Ängagärdet  
#470742 Jag kör med en jak250 på min cat307b grävmaskin. Mycket effektivt och rationellt. Plockar ned och lägger i högar lätt åtkomligt för efterkommande skotning. Som själverksam så är det absolut ekonomi i ett sådant verktyg. Körde innan med en kesla g19 men den var för klen för min körning.
Det är större volymer än man tror utmed åkerkanter ochdikesslänter som inte går att använda till annat än flis. Är det finare kvalitet så har det hänt att jag kvistar fram massaved vid grotvältan.

Användarvisningsbild

Re: Finska bioenergiklippar

Ängagärdet  
#470753 Å här är den:

Avatar Fallback

Re: Finska bioenergiklippar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470782 Vill också ha en! Men min ska ha rörlig kniv och kunna låsas i nerfällt läge. Tanken är att manuellfälla det som ligger långt bort och dra till sig och kapa. Skulle en Biojack funka?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).