Traktorer och processorer

Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

983 inlägg 329534 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

stegmaster  
#470263
gnisten83 skrev:En Hypro hv14 eller Moheda 141 4wd med drift o belysning och broms men utan kran, ventiler och pump kostar strax under 300'

Vilken typ av drift menas då??? er det rulldrift?? för det det finns vel even navdrift til både dessa vagner numera??? :ugeek:
Åtminstone hos Kesla er vagner med 4wd navdrift rejält dyra motsvarandet en med 4wd rulldrift.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

d@nne  
#470270
JohannesG skrev:
d@nne skrev:Jag blev positivt överraskad nu i sommar när vi började prata vagn med moheda. Har kranen på traktorn så frågade om man kunde slippa kranpallen och fick svaret att vi bygger den som du vill ha den. :-D så nu ska det bara skrivas papper så kommer det en 15tons moheda med ca 40cm kortare chassi. Den är även anpassad för ett dumperflak från metsjö så visst är dom flexibla och hjälper till det är allt jag kan säga.

Och priset på det blir?

Moheda tog inget extra för att korta in vagnen och ta bort kranpallen.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470276
d@nne skrev:Jag blev positivt överraskad nu i sommar när vi började prata vagn med moheda. Har kranen på traktorn så frågade om man kunde slippa kranpallen och fick svaret att vi bygger den som du vill ha den. :-D så nu ska det bara skrivas papper så kommer det en 15tons moheda med ca 40cm kortare chassi. Den är även anpassad för ett dumperflak från metsjö så visst är dom flexibla och hjälper till det är allt jag kan säga.

Ja kranpallen är bara ivägen när kranen är på traktorn.
Den vagnen blir rätt speciell men väldigt användbar över hela året.
Själv har jag en tippflakkassett till min gamla vagn, passar säkert till nästa med, och styrbart med drift kostar endel om du ska köpa bara en tippvagn

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470362
stegmaster skrev:
gnisten83 skrev:En Hypro hv14 eller Moheda 141 4wd med drift o belysning och broms men utan kran, ventiler och pump kostar strax under 300'

Vilken typ av drift menas då??? er det rulldrift?? för det det finns vel even navdrift til både dessa vagner numera??? :ugeek:
Åtminstone hos Kesla er vagner med 4wd navdrift rejält dyra motsvarandet en med 4wd rulldrift.

Av mohedan här vet jag bara att 121nd finns med 2wd och i Hypros prislista på Hv14 ser jag bara navdriften som 2wd och bägge då dyrare än 4wd via rulldrift

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470368
d@nne skrev:
JohannesG skrev:
d@nne skrev:

Och priset på det blir?

Moheda tog inget extra för att korta in vagnen och ta bort kranpallen.

Även 151 är väl justerbar på längden eller minns jag fel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

d@nne  
#470378 Ja det är den. Det man ska göra på min är att dom tar bort kranpallen och flyttar fram grinden ända fram och då kapar man även av ramen motsvarande längd. Så med samma längd på lastutrymmet som en standard så kommer jag ha boggin 40cm närmare traktorn.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470387 Då görs de samma sak som gjorts på min gamla Moheda drivvagn från sent 80tal, och jag får göra detsamma på nästa när den dyker upp senare i höst.

Det har varit en väldigt smidig lösning i synnerhet innan när jag högg 3m massaved så vagnen kunde vara ihopkörd max, med fallande har jag den 40cm längre

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478605 Jaha då har optimisten varit o testat om de gick att rensa diken....
Gick jättebra utom de sista 5 metrarna....
Nåja de blev till att testa sina bärgnings skills med jeepens winch :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

Erre  
#478614 Snyggt gnisten.
Vad skulle du göra utan din jeep? :smile:

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478618 Tja kanske montera en bärgningsvinch på traktorn :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488304 Börjat med lite modifiering av Mohedan
Offrade lite vit text i häcken mot kamera o backlampa.
Kranpallen behöver jag hjälp av grabbar med bättre utrustning än vinkelslip för att demontera

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

ss0803  
#488341 Ser lovande ut!

Är det en M141/M151 med 600-hjul?

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488349 De hade varit bättre :lol:
Nej de blev en 121 4wd som de visat sig att @d@nne var ägare till innan som köpte en 151 med 700 hjul

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

aggesund  
#488354
gnisten83 skrev:De hade varit bättre :lol:
Nej de blev en 121 4wd som de visat sig att @d@nne var ägare till innan som köpte en 151 med 700 hjul



Vart i landet befinner sig d@nne? :smile:

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

d@nne  
#488363 Västra Småland. :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).