Bilar

Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

43 inlägg 43144 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Seb macahan  
#470260 Ett syfte att gå med vinnst kan man alltid ha men jag lovar, det finns företag som du antar drar in miljoner men som har nolltaxerat i flera år. Troll troll, hos revisorn. Inger jag förodar då man vill ha nån pension och föräldrapenning men det går. Driver man ab verkar det som det finns en "manöver" så att förmånen försvinner helt. Jag åk med detta hur det går till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Camaro1969  
#470261 Jo jag är skapligt insatt. Men man kan ju ha en vanlig anställning med, och nolltaxera EF med förmånsbil...
Nja svårt att få bort förmånen i AB
Du kan höja din lön och ta förmånen på nettolönen och därmed tillgodoräkna dig ett högre lönebaserat utdelningsutrymme:)

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Seb macahan  
#470266 Jag ska skicka en länk men, om du gör en insättning från privat lönekonto 1mån i leasing perioden o frammåt motsvarande förmånskostnaden /månad så tar den privata insättningen ut förmånskostnaden. Dvs 0summe spel. Sen kan aldrig någon hindra en att höja sitt löneuttag i ab't motsvarande det insatta kapitalet för förmån. Är det samma manöver som du var inne på camaro1969?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Camaro1969  
#470268 tror vi är inne på samma sak:

och det verkar som du har rätt med förmånsbil blir 0:- i förmån om man nolltaxerar enskilda firman.
pratade precis med en skattekonsult här på kontoret, har jag aldrig tänkt på! men nog finns det väl någon fallgrop man inte tänkt på...

Avatar Fallback

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470269
JörgenO skrev:
Mangan skrev:Nån som har orkat med kalkylarket? :)

Vad är det för kalkylark? Jag försökte öppna det i Excel men det gick bara att öppna utan formler. Det kan ev ha berott på virusskyddet men resultatet blev tyvärr bara siffror och ingen formel.


Det är OpenDocument. Lägger till det som Excel 97 också!
Firmabil.xls

Avatar Fallback

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

axwell  
#470273
Camaro1969 skrev:Om man driver näringsverksamhet med underskott...
Man måste ha ett vinstsyfte, annars är det inte en näringsverksamhet


Syftet med näringsverksamhet är att göra en vinst men skogsbruk är långsiktigt. Därför är det undantaget från kravet på vinst, underskottet får ackumuleras år för år.

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Camaro1969  
#470275
axwell skrev:
Camaro1969 skrev:Om man driver näringsverksamhet med underskott...
Man måste ha ett vinstsyfte, annars är det inte en näringsverksamhet


Syftet med näringsverksamhet är att göra en vinst men skogsbruk är långsiktigt. Därför är det undantaget från kravet på vinst, underskottet får ackumuleras år för år.


vart kan jag läsa det hos skatteverket eller liknande?

Avatar Fallback

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

teinarsson  
#470277 Juridiskt sett finns det inget krav att näringsverksamheter faktiskt ska gå med vinst och underskottet får alltid ackumuleras år för år. Vad som däremot är ett krav är att det ska finnas ett vinstsyfte och när Skatteverket börjar muttra måste man kunna övertyga dem om att så är fallet. Fallet skogsbruk är som sagt enkelt att motivera att det finns ett vinstsyfte även om man kommer ha långa perioder med underskott. Om man har en annan verksamhet, och särskilt en verksamhet som skulle kunna ses som en skojig hobby, så kan det vara svårare att övertyga Skatteverket.

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Camaro1969  
#470279 jo så äre ju. håller helt med

Avatar Fallback

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

haltaolof  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470348
Camaro1969 skrev:
haltaolof skrev:Har både AB och enskild firma, har privatbilen leasad på den enskilda. Har man underskott i den enskilda firman, så äter den upp förmånsbeskattningen. Revisorerna brukar gilla leasingen bättre pga ingen kapitalbindning. Inga skulder på det heller, iofs äger man ju inte den heller. Brukar sätta lågt restvärde, så det blir till en ny insats eller så löser man ut den till en vettig peng efter tre år.


detta har jag aldrig tänkt på...

men har du blivit granskad av detta från skatteverket eller säger "revisorn" att det är okej?


Kanske lite otydlig där, men plockar ut lön från AB. Förmånen tas upp som: Intäkt som inte bokförts men som ska tas upp.
Har du inte något löneuttag annat än den enskilda så sväljer dom nog inte det.
Revisorn håller bara på med skog och är stor markägare själv.
Bra kombination för då har dom stort egenintresse av att hitta alla kryphål.

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

svampbob  
#470353
Mangan skrev:Nån som har orkat med kalkylarket? :)


Spara om kalkylen i .xls det är nog inte så många fler än jag som kan öppna .ods

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

totte  
#470354 Har Mangan redan gjort: Mangan - Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

svampbob  
#470356
totte skrev:Har Mangan redan gjort: Mangan - Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?


Såg det längre fram i tråden.

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Seb macahan  
#470391 Enl. Mangans excel snurra ska det blir ca 1800kr/månad till förmånsbilens fördel när jag matar in mina siffror. Ungefär vad jag kom fram till när jag räknade på det. Ska bara sätta mig in lite på hur Mangans fil räknar, men han brukar ha huvudet på skaft :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Chuck Norris  
#470396 Enligt mina beräkningar så är det billigare att ha bilen på firman. Många verkar dock glömma vad som händer när leasingen går ut: om bilen då avyttras till ett värde överstigande restvärdet så blir mellanskillnaden beskattad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).