Föryngring

Skydda tallplantor mot viltskador

58 inlägg 51826 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

saekb  
#417297 Jag har framfört klagomål från flera håll till leverantören Organox i Växjö.

Flera med mig undrar varför Trico verkar ha ojämn kvalitet. Verka fästa dåligt på plantan liksom att färgen syns dåligt. I år har jag mfl sprutat två gånger och det syns dåligt ändå. Förra året syntes det jättebra och luktade. I år är det sämre. Varför?
Med vänlig hälsning Sam

Hej Sam!
Tack för ditt mail! Det var tråkigt att läsa att du uppfattar Trico på det sättet. Trico är en biologiskt produkt som består av nedsmält fårfett, och färgen är en markör. Vi upplever att det brukar vara förutsättningarna vid behandlingen som varierar, exempelvis temperatur, luftfuktighet mm. Hur många dunkar har ni använt? Har ni några kvar kan vi såklart byta dem, mot en annan batch? Har ni några kvar vi kan testa?

Med vänlig hälsning
Agneta Färlin
http://www.organox.se

8 november 2016 17:43:08 +01:00, skrev Sam Ekberg <sam.ekberg@outlook.com>:
Från: Sam Ekberg <sam.ekberg@outlook.com>

Arevo
Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

marcus1  
#452126 Har använt trico på lärk med gott resultat.
Obehandlat första året men (troligen rådjur) gick och sökte efter plantorna fast det fanns rikligt med asp och rönnsly att tillgå.
Fick kompletteringsplantera rejält, sprutade i slutet av augusti endast på toppskottet. Använde en liten handspruta och så hade jag en plasthandske på vänstra handen som jag höll bakom när jag sprutade och drog sedan med handen längs med toppskottet så blev medel åtgången mindre.

Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

saekb  
#455319 Jag har använt Trico ett par år. Det har haft effekt. Jag har sprutat i oktober. I höstas såg jag att Tricon inte fäste som året innan och jag vet fler som klagade på preparatet i höstas. På en skogsdag norr om Kalmar (i fredags) fick jag reda på att preparatet inte ska appliceras senare än i september eftersom det sedan ofta är för fuktigt och preparatet rinner av. Det kanske var fuktigt i luften i höstas även om jag tyckte att plantorna var torra.
Att spruta Trico flera år i sträck blir dyrt. Eftersom älgen är mer kräsen än vad rådjuren verkar vara, så kanske man kan använda enklare och billigare medel att spruta när plantorna kommer upp i älghöjd. Under många år har jag klarat mig med blodmjöl (1kg blodmjöl utrört i 5 liter vatten) och jag har minimalt med skador. Jag sprutade så högt upp jag nådde med ryggsprutan. En bidragande orsak kan säkert ha varit att jag sprutade men inte grannarna? Hos grannarna ser det bedrövligt ut.

Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

uffejohan  
#455358 Jag har använt Trico några år nu med utomordentligt bra resultat. Sprutar i augusti/september och passar på när det är torrt väder under några dagar. Helst under förmiddagen så medlet hinner torka till lite innan kvällsfukten kommer. Det jag sprutade förra året sitter fortfarande kvar på plantorna, nästan lika vita som i höstas. Inga betesskador överhuvudtaget har jag kunnat notera, däremot är RAS helt uppätet. Men som du skriver saekb så är det rött dyrt..... Kanske ska testa blodmjöl nu när plantorna börjar växa till sej. Å andra sidan skulle det vara förargligt med betesskador nu när jag redan lagt så mycket pengar på Trico....

Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

saekb  
#470140 Nu börjar det dra ihop sig till behandling av tallplantor. Trico verkar vara känsligt för lite för hög luftfuktighet då det verkar rinna av och behöver därför sprutas redan i augusti? Själv brukar jag normalt behandla tallplantor i oktober i samband med älgjakten. I höstas fäste inte Trico så bra så jag sprutade två gånger. Har använt Trico ett par år. Min erfarenhet är att det har funkat bra. För säkerhets skull la jag på fårull på försommaren för att skydda de nya årsskotten på de ca 1,5 m höga plantorna.
Noterat att Trico Garden finns i mindre förpackningar (1 liter) på Granngården. Kostar 349 kr. Detta ska man späda med vatten 1:4. Kostnad 700 kr för 10 liter. 10 liter färdigblandad Trico kostar 1600 kr.
Gyllebo plantskydd finns också på Granngården och kostar 69 kr/kg. Detta ska röras ut i vatten. 1 kg blodmjöl=5 liter flytande räcker till 1000 plantor enl vad som framgår av förpackningen. Undrar om vildsvinen attraheras av blodmjölsblandningen?

Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470157 Vet dom som provat med blodmjölet och det jag hört är att det rinner av.

Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

jannee  
#470158 Hjorthornsolja är bra, får återigen säljas i Sverige.
Gå till barberaren för att få en full plastsäck med hårrester + parfymerat papper.
Hur länge det sedan har effekt är en helt annan sak :?:

Användarvisningsbild

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470199 Såg tips ovan på trico garden för 349:- spädes med vatten 1:4. Någon som provat? Finns färgmedel i? Samma verkan som färdigblandad? Går att spruta med ryggspruta ( samma som man använder till färdigblandad trico) ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470200 Varför sätter ni inte Viltnät? 10 tkr för 1Ha håller i 10 år. Sätts av 2 p på 1, 5 dag i befintliga träd. Med stolpar längre förstås, men ändå.

Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470235 För min del finns flera skäl att slippa nät. När jag har räknat har jag landat på en betydligt högre kostnad, dessutom ska det ner också. Att splittra mina 30 ha skog med 12ha hägn fördelat på 6 områden tycker jag blir för stort ingrepp i rörligheten. Sedan har jag fått rådet av en erfaren jägmästare att bara ha hägn där de blir regelbundet inspekterade. Han har erfarit att kunder till honom fått nedblåsta träd på och inte märkt det i tid och därför fått allt ödelagt.

Användarvisningsbild

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470245 Jo det blir ju ett hinder förstås men i och med att syntetnätet är mjukt så går det väldigt enkelt att krypa under. Men nu vill inte jag sälja nät. Bara berätta att det var både mycket enklare att sätta ut och billigare i inköp än vad jag trodde. Så för någon mer kanske det är ett alternativ till typ Trico. Stålnät hade aldrig gått hos mig då det hade krävt maskiner för att sätta upp. Då hade kostnaden stuckit iväg alldeles. Plus besväret med nedmontage. Det här syntetnätet kan jag ju skära ner med en kniv och rulla ihop alldeles själv.
Nå som sagt, ett alternativ att överväga i varje fall. Sen får jag väl se om några år hur väl det håller.

Användarvisningsbild

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470258 Ingen som köpt Trico garden som blandas med vatten? 🙏

   TS
Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

saekb  
#470262 Har ställt några frågor till leverantören Organox. Redovisar svaren när de svarat. De har en bra hemsida. Trico garden kan användas både på träd, blommor och örter.

Användarvisningsbild

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470265 Men det kan inte användas till tallplantor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

halvproffs  
#470271 Blodmjöl var min jämthund som tokig i när vi preparerade rosenbuskar. Hon hade nog ätit upp varenda tallplanta;-).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).