Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1195175 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

80-90  
#456851
svenolof56 skrev:Vi kör ut veden lös i 4 kbm tippvagn spm vi fyller från notsäckar, Espegard. Jag noterar under senare tid att fler köpare skulle vilja istället ha veden i förpackning av något slag. Detta skulle ju kräva någon form av liten lastbil med kran eller motsvarande. Min ekonomi tål inte en dylik investering. Vad är er erfarenhet av detta och hur kör ni och lossar veden hos kunden?

Själv kör jag ut veden med en släpkärra m tipp efter bilen . Den tar 2,5 m så det e lite jobbigt om det är nån som ska ha pann ved . Säljer även Vedsäck 1,5 m då hämtar folk själva . Har faktiskt inte fått förfrågan om nått annat !!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svenolof56  
#470149 Verkar inte vara särskilt allmänt att köra ut ved på annat sätt än löst om jag får bedöma utgående från antalet svar!

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#470179
svenolof56 skrev:Verkar inte vara särskilt allmänt att köra ut ved på annat sätt än löst om jag får bedöma utgående från antalet svar!

Ja då skiljar det sig från mig här i Norge, för här uppskatter alla mina kunder att veden blir levert i säck på pall.
Trillar inn paller i garager eller andra platser i uppfarten var nu kunden vil ha den.
Måste veden stå ute några dager hos kunden och det blir rägn, så er det bara täcka toppen, då veden står på pall blir det inget problem där(i motsats til om jag tippat et lass direkt på backen).
Dessutan svårt att levera löst när kund vil ha leverans på bil och släp.
Så hos mig er det endast 1m3 säcker som gjelder. (Dock har jag olika lengder, 20cm, 25cm och 30cm ved)
Tycker even det er smidig för mig själv att hantera veden i säcker.
Det passer dessutan bra til alla kundtyper, för visst er det några kunder som legger upp sin ved , då setter jag bara igjen bilsläpet och kunden tömmer under kvällen, och jag hentar dagen efter. (efter riktiga jobbet).
Har forövrigt leverat 11m3 under eftermiddag, med traktor, lokalt.

Bilden under er från ifjol. (Svårt med löst här) :mrgreen:

1504111285_20161013_153937.jpg

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jannee  
#470180 Ett stiligt ekipage för rätt uppgift. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#470183 Ett elände bara att köra och producera dom där 1 kubikarna. En flisbil får på 46 säckar som jag annars kör 105 m3 med. Är det en bit att köra så blir det riktigt dyrt. Likadant att köra med ett bilsläp. Nu kör jag 10 m3 löst och med pall går det på 4 säckar. Bigbagen och notsäckarna tror jag ingen vill stå och plocka ved ur om man inte tömmer ur dom. Det är hopplöst att få ur veden när kanterna hela tiden viker in i säcken.

Ved levererat i säckar borde kosta minst 100 kr/m3 mer bara sett till merarbetet under lastning/avlastning och transport. Det är ytterst få som vill ha veden levererat på pall eller ens frågar efter det och då har jag småsäckar dom kan få köpa i stället eller hämta själv. Men hämtar dom i pall så är ju det första dom gör när dom kommer hem att skära sönder säcken för dom har inget att lasta av med. Sen ska dom stapla in det i kanten på garageväggen och inte ha flera pallar ståendes i garaget som tar upp all plats så bilen får stå ute. Så torka veden i säck och sen tömma ur vid leverans är det bästa och då slipper du även krånglet med att få pallar och säckar tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#470228 Nja, vi er alltid 2 stk i vedproduktionen, och tycker det går som tåget att köra rakt i säck. (men ser problemer här om man er ensam)
3 stk säckar i taget, så det brukar sluta med 18m3 eller 21m3 varje dag, lite beroandet på virket.

Det vi solgt som gått med lastbil med släp, så vore det köparen som betalt frakten, så våra utgifter vore att lasta detta, vilket gick på drygt 1 timme. (men givetvis inga säcker eller paller i retur blev det).

När det gjelder personbil med släp(så tar släpen 3stk säckar), men kör vi nästan aldrig ekstra, utan tar med släpet i samband med att jag kör til mitt ordinäre jobb i staden, och leverar efter jobbet (tar typ 15 min ekstra efter jobbet), sen hentar jag nästa dag efter jobbet.
Så vi har 2 sådana bilsläp som roteras på, så man kan ta med et släp til jobbet nästan varje dag om det passer så.
Det enda vi kör ekstra er når traktor med pallyft behovs, så då blir det traktorsläp med 12 säckar, så vi kan lyfta av paller och trilla dom på plats med jekketralle (vet inte va det heter på svenska??)

Det går snabbt tycker jag att lasta på 3 säckar på bilsläpet (en presenning över och en stropp rundt det hela som håller alt på plats, totalt ca 15min)
Fördelen för kunden er ju att jag backar inn släpet i garaget eller var han nu vil ha veden, sen kan han tömme den under kvällen innomhus til nästa dag, (så slipper jag att jag köpa mycket dyrare släp med tipp, och dessutan fått tippat veden på utsidan av garaget. Blir lengre för kund att släpa ved på plats samt risken för regn finns ju då)
Men givetvis kostar detta ekstra för kunden, men folk verkar inte bry sig så mycket hit eller dit om några 100 lapper ekstra, bara dom får det som dom vil ha det.
Men all frakt tar vi betalt förr oavsett metod, men givetvis mest med traktor och släp.
Lite av orsaken til att vi forfarandet kör med dessa "billiga" 1m3 säcker er ju att det gör inte så mycket til eller från om kunden kaper upp den med kniv för att lettare få ut veden. (vil minnas vi betalte 9,90kr+mva pr. säck senast vi köpte, men numera er det visstnok ca 12kr+mva).
Så om en kund kaper sina 3 stk säcker så er det ju " bara" 30kr, så det er ju inte hela världen, dessutan er det inte alla säcker som går att använda flera gånger hur som helst, då detta ju er 1.gångs säcker, ursprungligt.
Paller har vi gratis tillgånger til, fast dom går ju oftast att bruka flera gånger före dom er slut, så just det er lungt.

Det er alltid interessant att läsa dina åsikter, @vedproducent
Var och en får komma fram til va som passer en själv ut från dom förutsätningar man har. (vilken typ av kunder, tillgånger, finanser, m.m...................... man har.)
Och visst er det kul att höra hur andra gör, så man kan göra vurderingar på om det er saker som kan passa en själv.
Alla er ju interessert i att göra det så smidigt som möjligt, men vi har olika förutsätningar, så det er liksom ingen fasit som passer alla.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#471112 Leveranserna rullar på bra. 53 leveranser väntar på sin tur. Någon tror att dom kan vänta för att det regnar. Men det går jag aldrig med på och då är det väldigt fint att köra med heltäckt släp och sen tippa av så är det ju bara att rulla in vedhögen i en pressening. Många av dom gamla kunderna har alltid en pressening redo. Så då är det bara att backa upp och tippa och sen bara dra över. Det är nog hälften av kunderna som jag levererar till som inte är hemma vid leverans. Men vad gör det när veden ligger torrt och fint. Svårare att täcka in pallar ordentligt än lösved. En hätta visst men sidledes regn dränker ju ändå halva pallen.
Ett foto från ett av dagens 5 kubiksleverans.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#471118
stegmaster skrev:.... så vi kan lyfta av paller och trilla dom på plats med jekketralle (vet inte va det heter på svenska??)

Översättning här @stegmaster :
(Aldrig trott jag skulle lära dig något :-o )

Norsk: JEKKETRALLE = Svenska: HANDTRUCK

Fann den på Biltemas hemsida: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000032808/

När http://sok.saol.se/Saol13_Sidor2.pl?ord=a&grad=M inte ger något svar, så hittar man
saker där man annars aldrig hittar annat än mestadels skit :d

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#471120
JensSkoog skrev:
stegmaster skrev:.... så vi kan lyfta av paller och trilla dom på plats med jekketralle (vet inte va det heter på svenska??)

Översättning här @stegmaster :
(Aldrig trott jag skulle lära dig något :-o )

Norsk: JEKKETRALLE = Svenska: HANDTRUCK

Fann den på Biltemas hemsida: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000032808/

När http://sok.saol.se/Saol13_Sidor2.pl?ord=a&grad=M inte ger något svar, så hittar man
saker där man annars aldrig hittar annat än mestadels skit :d

Ja eller palldragare brukar vi säga härikring.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Tosca  
#471123 Palldragare är ett ganska vanligt namn på dem ja.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#471125
Vedproducent skrev:Ja eller palldragare brukar vi säga härikring.


Aha, så man kan inte lita på Biltema :mrgreen:

"Palldragare" verkar ju vara en mycket bättre beteckning än "handtruck".

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Nybörjare1  
#471127 Herregud, har läst igenom tråden nu i fyra dagar. Vilket nöje =)) =)) =))

"Svårare att täcka in pallar". Hur tänkte du nu vedproducent?
Måste ju bli större yta att täcka med tippat lass.
Dessutom blir ju veden väldigt blöt som är underst då regnet från backen rinner in. Den veden kommer ju även längst ut så då måste man elda den blöta veden först. På pall kommer ju det upp från backen och är torrt. Kan man även köra in veden till kunden under carporten eller garaget direkt så släpper man täcka med presenningen.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#471131
Nybörjare1 skrev:Herregud, har läst igenom tråden nu i fyra dagar. Vilket nöje =)) =)) =))

"Svårare att täcka in pallar". Hur tänkte du nu vedproducent?
Måste ju bli större yta att täcka med tippat lass.
Dessutom blir ju veden väldigt blöt som är underst då regnet från backen rinner in. Den veden kommer ju även längst ut så då måste man elda den blöta veden först. På pall kommer ju det upp från backen och är torrt. Kan man även köra in veden till kunden under carporten eller garaget direkt så släpper man täcka med presenningen.

Det rinner inte in något i den högen som du ser på bilden. Du backar upp och tippar veden på presseningen och så viker du bara över presseningen. Tog kanske en minut med stenarna på plats. Nästan alla garageuppfarter lutar från huset och då rinner inte vattnet in i högen. Täcka pallar går ju det med förstås men det tar mer tid.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Nybörjare1  
#471132 Fast så kan man ju inte resonera att alla infarter ser ut som den på bilden. Om alla ser ut som den så hade man ju inte behövt täcka över huvud taget om man kört på pall. Hade man ju bara ställt pallen direkt under taket.
Men det finns nackdelar och fördelar med allt.
Ditt sätt är nog lite billigare och stegmasterns är nog lite dyrare men mer flexibelt för kunden.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#471134
Nybörjare1 skrev:Fast så kan man ju inte resonera att alla infarter ser ut som den på bilden. Om alla ser ut som den så hade man ju inte behövt täcka över huvud taget om man kört på pall. Hade man ju bara ställt pallen direkt under taket.
Men det finns nackdelar och fördelar med allt.
Ditt sätt är nog lite billigare och stegmasterns är nog lite dyrare men mer flexibelt för kunden.

Ja det är ett elände i produktionen med dessa enkubikspallar och transporterna blir ju inte ens halva lass. Men det är väl en vanesak för kunden antar jag. Skulle jag sälja pallar med ved så skulle jag bara sälja en bråkdel av den veden jag gör nu för nästan ingen vill ha det.
Du får nog träna på att täcka in en vedhög för gör du rätt så kommer inget regn in oavsett hur garageuppfarten ser ut. Det är bara att vika in översta presseningen under den understa ett par dm så är det klart. Jo förresten det där taket tor du inte vattnet söker sig till vedsäckarna om du ställer dom där under? Jag såg det mer som ett altangolv och dom är ju inte speciellt täta.
Senast redigerad av Vedproducent tis 05 sep 2017, 21:51, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).