Bilar

Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

43 inlägg 43133 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Seb macahan  
#469984 Hej hej.Jag undrar lite ni på forumet gör som driver AB eller enskild firma när ni ska byta bil "privat".
Vi avverkar ganska många mil på våra bilar och den som vi idag använder privat rullar mellan 2800-3500mil/år. Vilket gör att vi omsätter bilarna ganska snabbt.
Jag har alltid köpt bil innan. En rejäl handpenning och sen amotera av den på 3-4år. Ända tills nu.
Jag har nyligen förstått :roll: att det är helt lagligt och korrekt att leasa en bil i företaget utan att köra en enda mil åt firman så länge jag förmånsbeskattar bilen. Att jag får dra halva momsen på nybilspriset tillsammans med lite annat upplägg på leasing än avbetalningsköp gör att jag nu har räknat en del och kommit fram till att leasa bil och förmånsbeskatta måste vara det mest ekonomiska i mitt fall så länge jag inte tar ut bränsleförmån (dvs tankar bilen privat). Men hur gör ni andra? och varför?



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469991 Jo, det kan vara förmånligt. Jag som köpte elbil har det ännu förmånligare, så det var givet att ta det på firman. Beror mycket på förmånsvärde.

Avatar Fallback

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Beavern  
#469993 Följer denna när jag går i samma tankar själv och vet varken ut eller in.

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470090 Intressant fråga, jag kör dock endast i arbetet. Privat åker jag med frugan.

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Seb macahan  
#470094 Elbil hade varit intressant om det gick o få med dragkrok som klarar mer än en skottkärra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

haltaolof  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470095 Har både AB och enskild firma, har privatbilen leasad på den enskilda. Har man underskott i den enskilda firman, så äter den upp förmånsbeskattningen. Revisorerna brukar gilla leasingen bättre pga ingen kapitalbindning. Inga skulder på det heller, iofs äger man ju inte den heller. Brukar sätta lågt restvärde, så det blir till en ny insats eller så löser man ut den till en vettig peng efter tre år.

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Ingarhs  
#470096 Tesla model x kan trekke 2250kg, men det er kanskje ikke nok?

Avatar Fallback

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470101 Hurra, debatt diesel vs el i denna tråden med!!! :-BD

Jag har gjort ett första kalkylark, men jag är trött och det stämmer säkert inte. :) Ni får gärna rätta, så för jag in det.
Jag har lagt in exempel med min bil. De exakta värden är inte så noga, utan man kan se vad som påverkar månadskostnaden.

Firmabil.ods

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Seb macahan  
#470133 Både Tesla och volvo xc60 twin engine hade funkat men ligger långt över vad mitt förnuft vill investera i en bil.....1500kg finns det några men jag vill upp till 1700-1800kg. Då blir det värre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470223 Nån som har orkat med kalkylarket? :)

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

JörgenO  
#470243
Mangan skrev:Nån som har orkat med kalkylarket? :)

Vad är det för kalkylark? Jag försökte öppna det i Excel men det gick bara att öppna utan formler. Det kan ev ha berott på virusskyddet men resultatet blev tyvärr bara siffror och ingen formel.

Jag köpte en ny Navara i våras och tänkte nog ha den på enskilda firman men när jag kört "yrkesmässigt" har jag glömt att spara kvitton å skriva miltalen så jag är inte så bra på det här med att ha firmabil.

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Camaro1969  
#470250
haltaolof skrev:Har både AB och enskild firma, har privatbilen leasad på den enskilda. Har man underskott i den enskilda firman, så äter den upp förmånsbeskattningen. Revisorerna brukar gilla leasingen bättre pga ingen kapitalbindning. Inga skulder på det heller, iofs äger man ju inte den heller. Brukar sätta lågt restvärde, så det blir till en ny insats eller så löser man ut den till en vettig peng efter tre år.


detta har jag aldrig tänkt på...

men har du blivit granskad av detta från skatteverket eller säger "revisorn" att det är okej?

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Seb macahan  
#470252 Varför skulle det inte vara ok @camaro1969
Om du tar upp bilen som förmån är det 100% ok att göra vad du vill med bilen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Camaro1969  
#470254 Om man driver näringsverksamhet med underskott...
Man måste ha ett vinstsyfte, annars är det inte en näringsverksamhet

Användarvisningsbild

Re: Hur "köper" ni bil (AB, enskild firma)?

Camaro1969  
#470255 Isåfall skulle ju alla privatpersoner kunna ha en leasingbil och deklarera den kostnaden i ne-bilagan..

Men jättespännande, ska läsa på om det! Kan va nå för mig ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).