Öppna kategorin

Ny på forumet med en fundering

4 inlägg 3684 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny på forumet med en fundering

Tacomixen  
#469946 Var i kontakt med ett sågverk och ville ha svar på hur de levererar sågat virke. Fick som svar: "Vi sorterar 16x75 i en SF + VI , LP"
Någon som vill hjälpa mig att översätta detta? :shock:

edit: Det pratades även om "Schaal kvalité" vad innebär det?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ny på forumet med en fundering

ÅsaNisse  
#469949 https://www.svenskttra.se/om-tra/att-va ... sortiment/
Var i världen har du fått de benämningarna? Finns inget liknande i Svenskt trä vad jag kan se, och har inte heller hört något liknande.

Användarvisningsbild

Re: Ny på forumet med en fundering

Fredrik Reuter  
#469950 Hej,
Välkommen!
Sågad vara kanske inte är vårt specialområde men vi får hoppas någon har korrekt.

Jag tror de menar att det sågad vara där 16x75 är dimensionen och att det kan vara varierande kvalitet. Schaal är sämsta kvaliteten. SF är en blandkvalitet som kan inkludera allt mellan högsta till näst sämsta kvalitet, doch ej Schaal som är sämst. LP är att det är samma längd på alla bitar i paketet.

Avatar Fallback

Re: Ny på forumet med en fundering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469952 VI är romerska siffran 6 vilket betyder sjätte sort. Betyder dåligt men brukbart. Har en känsla av att standarden för trävarusortering har luckrats upp iom att sågverken blir allt mer nischade på vissa sortiment till vissa länder.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).