Skogsvagn (Huggarvagnar)

Liten traktor stor vagn:-)

68 inlägg 36724 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

Scania50super  
#469943 8

FTG
Användarvisningsbild

Re: Liten traktor stor vagn:-)

JohannesG  
#469947 Tycker också detta argumentet med att Mowi kräver mindre olja inte riktigt håller i längden. Och jag kör själv Mowi. Visst så stämmer det säkert när man kör ut eller drar in kranen då bara en kolv behöver jobba. Men när man kört ett tag så är det mycket få som fortfarande kör en funktion åt gången. När man kör flera funktioner samtidigt går det plötsligt åt mycket mer olja. Och som Morgan skrev, lyftkolven är lika stor oavsett krantyp. Och där har vi en annan sak. I och med att Mowi inte har något långt utskjut så blir man tvunget att lyfta/sänka HELA kranen. Har man ett långt utskjut så kan detta göra en del av jobbet i stället, och då är det en mycket mindre kolv som arbetar. Rätt körd skulle jag faktiskt inte bli förvånad om en Vikarmskran med långt utskjut kräver mindre olja än en parallellförd kran i samma storlek utan utskjut.

En annan nackdel med Mowi är att det är svårare att få ner tyngdpunkten då den inte går att vika ihop på samma sätt som en vikarm. Ju mindre vagn desto större tror jag problemet kan bli.
Bild

Bild

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469970
JohannesG skrev:Tycker också detta argumentet med att Mowi kräver mindre olja inte riktigt håller i längden. Och jag kör själv Mowi. Visst så stämmer det säkert när man kör ut eller drar in kranen då bara en kolv behöver jobba. Men när man kört ett tag så är det mycket få som fortfarande kör en funktion åt gången. När man kör flera funktioner samtidigt går det plötsligt åt mycket mer olja. Och som Morgan skrev, lyftkolven är lika stor oavsett krantyp. Och där har vi en annan sak. I och med att Mowi inte har något långt utskjut så blir man tvunget att lyfta/sänka HELA kranen. Har man ett långt utskjut så kan detta göra en del av jobbet i stället, och då är det en mycket mindre kolv som arbetar. Rätt körd skulle jag faktiskt inte bli förvånad om en Vikarmskran med långt utskjut kräver mindre olja än en parallellförd kran i samma storlek utan utskjut.

En annan nackdel med Mowi är att det är svårare att få ner tyngdpunkten då den inte går att vika ihop på samma sätt som en vikarm. Ju mindre vagn desto större tror jag problemet kan bli.
Bild

Bild


Ja, vissa funktioner blir ju slöa även på Mowi med lågt flöde t.ex. stödben, grip och runtomsväng.

Håller med om att kranen ofta blir hög och där med även hög tyngdpunkt. Har inget riktigt att jämföra med utan är mer känslan av att den känns lättare att vippa med samt lättare att dra ner telefon- och elledningar då det är svårt att lägga kranen på ett bra och smidigt sätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

Hema  
#469973 Hur mycket förlorar man i lyftkraft om an väljer en vikarm med överliggande lyft cylinder jämfört vikarm med en stående cylinder? Förutsatt att storleken på cylindern är lika stor. Snackar vi bara några kilo eller tiotals eller nästan 100?

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469979
Hema skrev:Hur mycket förlorar man i lyftkraft om an väljer en vikarm med överliggande lyft cylinder jämfört vikarm med en stående cylinder? Förutsatt att storleken på cylindern är lika stor. Snackar vi bara några kilo eller tiotals eller nästan 100?


Jag tänker mig att det inte borde spela någon roll om man nu säger att cylindrarna ska var "lika".
Det jobbar ju t.ex.med olika sidor vid olika rörelser. Men även om man säger att arean som oljan verkar på så måste även förhållandet i infästningspunkterna vara samma.

En stående cylinder är som jag ser det det mest optimal om man bara ska se till lyft och hastighet(du har en stor yta när du ska lyft och liten när du ska sänka).
Men en överliggande är ju mer skyddad mot stockar och går att placera bättre så att den inte är ivägen på samma sätt som en stående skulle vara. Men även här borde det gå att lösa hastighetsproblematikem genom att vid nedåtgående trycka olja i båda ingångarna på cylindern?

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469987
ocke skrev:
Morgan Nordin skrev:
Anders_S skrev:Det där med att Mowikranarna (parallellföring) ska klara sig med mindre flöde har jag aldrig förstått. Som jag ser det så är det ett visst arbete som skall utföras och till det går det åt en viss mängd energi. Vad det står på kran spelar ingen roll. Tryck och liter ger energi. Tryck och flöde ger effekt.
Om det är så att den ena kranen har hydrauliskt utskjut så kan jag köpa att den behöver mer flöde men inte annars.
Är parallellföringskranen lättare ja då kan man vinna lite men jag tror inte den är lättare.


Mja. Tanken med "lägre flödesbehov" är ju just när man parallellför en last dvs drar den mot sig eller sträcker ut kranen. Inte när man faktiskt lyfter ngt för då går det ju år precis lika mycket tryck och flöde för samma arbete som med en vikarmskran. Tänk så här: När du sträcker ut en vikarmskran använder du 2 cylindrar varav en (bommen) inte behöver ngt tryck men väl flöde och en (stickan) som behöver både flöde och tryck. En parallellkran behöver ju bara en cylinder för denna rörelse.

MVH
Morgan, K.T.S


Nu kanske jag tänker helt galet men återförs inte flödet från bomcylindern till ventilpaketet så att det blir ett "plus"-flöde totalt för att sänka bommen?

En duktig förare skulle där med kunna köra lika snabbt med en vikarm som med en parallell?
Dock blir det mer förluster i vikarmen som gör att det krävs mer flöde/tryck.

Spontan känns viktfördelningen bättre på parallell än vikarm. På vikarmen känns det som vikten är placerad längre ut dvs sämre totalmoment vid lyft.

Skulle vara kul att se ett test med två kranar bredvid varandra och se hur mycket det skiljer dem emellan i verkligheten:-)


Precis.... Om jag kör båda funktionerna samtidigt så borde oljan kunna gå från den ena cylindern till den andra. Tryckfallet blir noll över stickan om man bara låter den falla mot kranpelaren. Om du istället inte klarar av att köra båda funktionerna samtidigt så måste du lyfta mer än nödvändigt.

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469992 Anders S: Beskriv flödet mellan cylindrarna via ventilpaketet i det läget? Med fulla spakutslag.

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469998
Morgan Nordin skrev:Anders S: Beskriv flödet mellan cylindrarna via ventilpaketet i det läget? Med fulla spakutslag.

Vem har sagt att man måste ha fulla utslag?
Finns nog en tankevurpa där. Flödet från den ej trycksatta sidan går väl till retur och inte till nästa cylinder.?
Blir kanske skillnad med lastkännande.

Sen tänker jag att om du sänker stickan samtidigt som du höjer bommen så kräver inte stickan något egentligt flöde.
Du borde kunna få samma rörelse som en parallellkran med en vikarm bara du spakar på rätt sätt. Gör du det så får du samma uträttat arbete och samma tid för en given rörelse.



MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469999 Anders S: Det var du själv som skrev: "Precis.... Om jag kör båda funktionerna samtidigt så borde oljan kunna gå från den ena cylindern till den andra"

Sänks stickan med hjälp av egenvikten så måste + sidan fyllas med olja. Med eller utan tryck. Varifrån får du denna olja?

Att jag skrev med fulla spakutslag var för att förenkla resonemanget (och skall det vara sprutt på körningen krävs det spakutslag).

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470003
Morgan Nordin skrev:Anders S:

Sänks stickan med hjälp av egenvikten så måste + sidan fyllas med olja. Med eller utan tryck. Varifrån får du denna olja?

MVH
Morgan


Nja måste den det?
Visst i princip så blir det väl vaccum till slut men det är ju bara 1 bar undertryck.

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

Hema  
#470044
ocke skrev:
Hema skrev:Hur mycket förlorar man i lyftkraft om an väljer en vikarm med överliggande lyft cylinder jämfört vikarm med en stående cylinder? Förutsatt att storleken på cylindern är lika stor. Snackar vi bara några kilo eller tiotals eller nästan 100?


Jag tänker mig att det inte borde spela någon roll om man nu säger att cylindrarna ska var "lika".
Det jobbar ju t.ex.med olika sidor vid olika rörelser. Men även om man säger att arean som oljan verkar på så måste även förhållandet i infästningspunkterna vara samma.

En stående cylinder är som jag ser det det mest optimal om man bara ska se till lyft och hastighet(du har en stor yta när du ska lyft och liten när du ska sänka).
Men en överliggande är ju mer skyddad mot stockar och går att placera bättre så att den inte är ivägen på samma sätt som en stående skulle vara. Men även här borde det gå att lösa hastighetsproblematikem genom att vid nedåtgående trycka olja i båda ingångarna på cylindern?

Jo, men en cylinder är starkare på att trycka, än att dra.

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470046
Hema skrev:
ocke skrev:
Hema skrev:Hur mycket förlorar man i lyftkraft om an väljer en vikarm med överliggande lyft cylinder jämfört vikarm med en stående cylinder? Förutsatt att storleken på cylindern är lika stor. Snackar vi bara några kilo eller tiotals eller nästan 100?


Jag tänker mig att det inte borde spela någon roll om man nu säger att cylindrarna ska var "lika".
Det jobbar ju t.ex.med olika sidor vid olika rörelser. Men även om man säger att arean som oljan verkar på så måste även förhållandet i infästningspunkterna vara samma.

En stående cylinder är som jag ser det det mest optimal om man bara ska se till lyft och hastighet(du har en stor yta när du ska lyft och liten när du ska sänka).
Men en överliggande är ju mer skyddad mot stockar och går att placera bättre så att den inte är ivägen på samma sätt som en stående skulle vara. Men även här borde det gå att lösa hastighetsproblematikem genom att vid nedåtgående trycka olja i båda ingångarna på cylindern?

Jo, men en cylinder är starkare på att trycka, än att dra.


Nja, det är areaförhållandet på tryck- resp. dragsida som avgör styrkan/hastighet.
Det borde gå att skapa en cylindern som är lika stark/snabb i tryck- resp. dragläge. Förutsatt att man i tryckläge trycker olja både på tillopp och retur på cylindern.

Men om man har samma cylinder och den är infäst med lika moment så vinner stående cylindern i styrka. Den blir x-gånger starkare med samma förhållandet arean på de olika cylindersidorna har.

Skulle tippa på att weimer har någon formel på sin sida för att beräkna detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Liten traktor stor vagn:-)

stegmaster  
#470108
ocke skrev:Skulle tippa på att weimer har någon formel på sin sida för att beräkna detta.

Japp det har dom.
Kolla inn helt nere på sidan om cylindrar, (fick inte til att länka direkt).
Ser att min Kesla bomkolv (110mm/50mm stång(om det nu var 50mm eller om det var 60mm stång??)), tryckar 19t och drar 15t (vid 200bar), så en viss skillad blir det, er det 60mm stång blir det ennu större skillnad.(minns inte stångdiam, rakt ur minnet, men minns att tuben er 110mm)


Annars: funkar inte tiltkolvar til lastare med samma styrka på båda sidor, då dom vel har igjenomgåande kolvstång???

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470127
stegmaster skrev:
ocke skrev:Skulle tippa på att weimer har någon formel på sin sida för att beräkna detta.

Japp det har dom.
Kolla inn helt nere på sidan om cylindrar, (fick inte til att länka direkt).
Ser att min Kesla bomkolv (110mm/50mm stång(om det nu var 50mm eller om det var 60mm stång??)), tryckar 19t och drar 15t (vid 200bar), så en viss skillad blir det, er det 60mm stång blir det ennu större skillnad.(minns inte stångdiam, rakt ur minnet, men minns att tuben er 110mm)


Annars: funkar inte tiltkolvar til lastare med samma styrka på båda sidor, då dom vel har igjenomgåande kolvstång???


Om man ska ha lika i båda rörelserna så borde man räkna såhär:
Låt A1 vara arean på undersidan av cylindern (ovan (110mm/2)^2 ).
A2 vara arean på kolvstången (ovan (50mm/2)^2 )
A3 vara arean vid dragande rörelse (A1-A2)

Normalfallet(vilket troligen är det som beräknas på Weimers hemsida) blir att A1 verkar i tryckande rörelse och A3 verkar i dragande. Det blir där med omöjligt att få A1=A3 då A1 alltid kommer vara större.

Om man istället i tryckande rörelse trycker olja i både tillopp och retur på cylindern så blir det A2 som verkar i tryckande rörelse. Med rätt förhållande borde det gå att få A1=A3 ==> styrkan blir samma.

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470145
Morgan Nordin skrev:Anders S: Det var du själv som skrev: "Precis.... Om jag kör båda funktionerna samtidigt så borde oljan kunna gå från den ena cylindern till den andra"

Sänks stickan med hjälp av egenvikten så måste + sidan fyllas med olja. Med eller utan tryck. Varifrån får du denna olja?

Att jag skrev med fulla spakutslag var för att förenkla resonemanget (och skall det vara sprutt på körningen krävs det spakutslag).

MVH
Morgan


Tänker mig att oljan går från pumpen => ventil på ventilpaketet => bomcylindern => tillbaka till ventilpaketet => ventil i ventilpaketet => cylindern sticka.=> tillbaka till ventilpaketet=> retur tank.

Kanske en tankevurpa men all olja som går till bomcylindern går vidare i returen från cylindern utan förändrat tryck vilket sedan används för att trycka cylindern i stickan.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).