Skördare

901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

34 inlägg 19481 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Pöllö  
#469546 Hej.

Ny skribent men tjuvläst har man gjort i många år på detta fantastiska forum.

Ber om ursäkt om det här kanske blir "ännu en 901 köpa skördare tråd" men hittade ingen vettig att hijacka.
Finns det får admin gärna leda mig rätt, nu till ämnet.

Har snubblat över en 901 II 1995 med 945 aggregat.
Ska enligt säljaren vara fullt fungerande dock att 945 aggregatet blöder lite hydraulolja (han visste inte varifrån).

Ska titta på denna på lördag och hoppas fånga upp lite tips härifrån före det.
Då jag aldrig suttit i en skördare har jag lusläst många trådar här på forumet men tänker att det kanske finns något modell eller års specifikt man bör vara extra uppmärksam på?

Har ni några tips på hur jag kontrollerar sådana saker, det jag tänker på rakt av är:

- Svängkrans, kan jag förvänta mig 0 glapp och att den klarar av att stanna och hålla sig stum även i lutning?
- hydraulpump, finns det något bra "styrketest" jag kan göra för att avgöra att pumpen är ok?
- aggregatets funktion mot datorn (testkörning av aggregat för dummies hade inte varit dum), ska lusläsa även manualen till den imorgon så det borde ordna upp sig.
- vars leta efter ev sprickor, finns det några extra utsatta ställen?
-Läckage från 945 aggregatet, är det mest troligt bara en slangkoppling eller bör jag oroa mig för något mycket dyrare?

Alla tips är enormt tacksamma!


Med Vänlig Hälsning //Pöllö



   TS
Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

skogsjan695xl  
#469549 Ett enkelt sätt att kolla länklager till hytten är att svänga kran från 90° vänster till 90° höger sakta. Då känner man om hytten säckar ner lite i vissa lägen. Ingen jätte kostnad med nya tappar och lager.
Lika ned midjan, sätt aggregatet på backen framför dig och lyft lite, behöver ej lyfta så det lättar från backen. Då känner du midjan.
Pumpen är ju bara ett läcktest som gäller för att ta pulsen på den.

Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Pöllö  
#469562 Jättebra tips, stort tack Skogsjan!

   TS
Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Pöllö  
#469732 Då har vi varit och tittat på maskinen, ingen pärla men den är intressant, tänkte vela över helgen iaf :)

Midja och krans verkade rätt bra, inget jag klarade av att anmärka på. Fick en funktions demonstration och ja det såg ut som på Youtube [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]


Blev lite nyfiken på IPS boxarna, många verkar ha haft problem med dessa, hur fungerar dom jämfört med nyare 2000 talare som inte har IPS boxar.
Ur hållbarhet och funktions perspektiv?:)

Finns en Webasto Dieselvärmare​ men visste inte hur man skulle starta den så ingen aning om den går, nån här som vet hur man startar den?

Hade vela lusläsa instruktionsboken för denna men hittade bara för tidigare modeller med Volvo motor på downloads, så sitter någon med en instruktionsbok i digitalt format till en likadan modell är jag riktigt tacksam om du kan dela med dig :)

   TS
Avatar Fallback

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469743 Finns flera instruktionsböcker till Valmet 901 på maskinisten.net, tror det är denna till din maskin: https://www.maskinisten.net/downloads.p ... df_id=2436
(Du får registrera dig för att kunna ladda ner)

Vad gäller IPS-boxarna så brukar dom kunna bli lite lynniga med åren, i synnerhet om maskinen står still långa perioder.
På min maskin brukar dom bli normala igen efter att maskinen är ordentligt varmkörd, men det är rätt irriterande när hastigheten på funktionerna plötsligt ändrar sig sådär bara, så jag funderar på att skaffa renoverade boxar.

Det är lite svårt att säga om nyare maskiner och system är bättre. Dom borde förvisso vara mer välutvecklade men å andra sidan har nyare maskiner väldigt mycket mer elektronik.

Generellt så är elektronik-relaterade fel det jobbigaste på gamla maskiner, så ju mer som funkar och ju vanligare komponenterna är som begagnade desto bättre.
Kolla gärna att mätning av längd och diameter funkar korrekt samt att datorn kan aptera ett träd på rätt sätt med automatik. Fel på dessa komponenter är nog det vanligaste och mest irriterande felet.

Oljeläckor är förstås också värt att kolla efter, men dom är ofta relativt enkla och billiga att åtgärda förutsatt att man inte är rädd för att bada i hydraulolja :-P

Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Pöllö  
#469752 Stort tack Anders! Kvällslektyren är räddad :)

Intressant gällande IPS, har många frågor gällande det men ska försöka räta ut det mests själv först.

Men renovering av ips boxar, handlar man utbytes boxar av Komatsu eller räcker det att lämna in dom för omlödning hos sakkunnig elektriker eller liknande?

Det är den där elektroniken som oroar mig, egentligen inte funktionerna för finner sånt rätt intressant och det mesta går att lära sig. Men tillgången på reservdelar, ett av valen att vi kollar på Valmet är just att det verkar finnas bra med kunskap och skapligt med reservdelar.

   TS
Avatar Fallback

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469773 Det finns flera företag som renoverar och säljer IPS-boxar.
Bland annat Alfta maskin: http://www.alfta-maskin.se och VMD http://www.vmd.se/ips-kort-ips-box-styrenheter/
Så är dom dåliga så är det ett lösbart problem.

Datorerna kan vara värre, men Valmet 901/911 har som du säger den stora fördelen att dom är relativt vanliga, så det brukar finnas begagnade grejer.
Vad är det för apteringsdator i maskinen förresten, VMM 1000/2000, MAXI eller nåt annat?

Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Pöllö  
#469776 Toppen gällande ips boxarna [THUMBS UP SIGN]

Var tvärsäker på att det var en Maxi sunni, för trodde dessa hörde till årsmodellen och det pratade även säljaren om, men han kanske missförstod mig så nu tvekar jag.
Det fanns iaf Ips boxar under stolen och någon typ av Valmet vcu bakom stolen, 945 aggregat och programmet kördes på en Windows XP dator. Säger det något?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Pöllö  
#469783 Fick bekräftat nu av sälj att det är en suni maxi dator, uppdaterad för några år sedan. Vad nu det betyder :)

Läste på något annat ställe annat Maxi datorn kommunicerar över en rs232 com port, och att det går relativt smidigt att byta ut den mot div hemmabygge/laptop. Och sånt är alltid plus i mina öron:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

lerbo  
#469784 Problem med ips-boxarna borde väl vara fuktrelarerat, går det inte bara å torka dom ordentligt å sen plast lacka dom ordentligt?

Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Pöllö  
#469925 Funderat färdigt och det blir affär :).

Past lacka ips kanske inte är en sådan dum idé om det håller, någon som provat? Tänker att det lan bli jobbigt å renovera med plast lack över om det ändå skulle behövas

   TS
Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

VMB  
#469935 Plast lacka boxarna skulle jag nog i te råda någon till att göra, känns som att bygga in fukten ännu mer, fukt är ju duktig på att komma in på dom konstigaste ställen.
Det här med apteringsdatorn, har en vmm 1000 i min som funkar hyggligt, men är ju lite hedenhös, är det möjligt att bygga ihop något windowsbaserat som passar ihop med den?

Annars kan jag bara säga rätt gjort att du gjorde affär! Problem kommer det bli men det löser sig alltid!

Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Pöllö  
#469938 Jag har riktigt dålig koll på dom olika datorerna, men vad jag förstår så ska det med Maxi datorn inte vara några problem att koppla in vad som helst som alternativ. Förutsatt att det är win XP samt en tillgänglig rs232 com port (finns konverter mellan USB och rs232, använder det själv i jobbet nästan dagligen), ringa Komatsu och få programmen. Har någon bättre info om mer specifika krav för att göra denna konvertering hade det varit kul att veta.
Sitter någon på programmen hade det varit än mer + :).

Jo det känns riktigt kul att det blev affär, plötsligt kom den där lilla pojken som väntar på tomten fram igen [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

   TS
Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

lerbo  
#469955 Man får ju se till å torka korten ordentligt, å det finns lack spec för kretskort som går å löda igenom i värsta fall, bara en tanke om fukt är problemet.

Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

VMB  
#469985
Pöllö skrev:Jag har riktigt dålig koll på dom olika datorerna, men vad jag förstår så ska det med Maxi datorn inte vara några problem att koppla in vad som helst som alternativ. Förutsatt att det är win XP samt en tillgänglig rs232 com port (finns konverter mellan USB och rs232, använder det själv i jobbet nästan dagligen), ringa Komatsu och få programmen. Har någon bättre info om mer specifika krav för att göra denna konvertering hade det varit kul att veta.
Sitter någon på programmen hade det varit än mer + :).

Jo det känns riktigt kul att det blev affär, plötsligt kom den där lilla pojken som väntar på tomten fram igen [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]


Hmmm så VMM1000 kanske inte går att få ihop med Maxi?
Jag ska ha någon form av program liggandes, ska försöka leta upp dom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).