Skogsmiljö och Trädlära

Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

34 inlägg 14831 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

Torbjörn Johnsen  
#469566 SLU och Skogforsk rapporterar från forskning om hur körning med tunga skogsmaskiner påverkar markens vattenledningsförmåga. Det syns en tydlig påverkan i hjulspåren och så mycket som 70% av vatteledningsförmågan kan försvinna efter att de större markporerna tryckts ihop. Det här kan påverka, mark, tillväxt och vattendrag negativt enligt forskarna som nu vill göra mer försök inom ämnesområdet.

Jag vet från mina kontakter med tyskt skogsfolk att man där har mycket större fokus på markpackningen och den negativa effekten den kan ha. De brukade t ex peka på veketåg (se bilden) som växte lite här och var på hyggen som egentligen inte var speciellt låglänta eller fuktiga och att detta var en tydlig indikator på att markens vattenledningsförmåga har störts.

1503643082_veketåg.jpg


Det här forskningsområdet kan ju ge upphov till många olika diskussioner:
-ska man låta bli och gallra för att inte köra sönder marken mer än nödvändigt?
-är det bättre eller sämre med lättare maskiner (som får göra fler överfarter)
-ska man ha så långt som möjligt mellan körstråken för att låta det vara så opåverkat som möjligt eller ska man sprida ut dem så att man kör så få gånger som möjligt på varje ställe?

Vad har ni för erfarenheter av markpackning i skogsbruket? I jordbruket är det ju en viktig fråga som ständigt diskuteras...

1503643183_skotare_jordprover.jpg


Läs hela pressreleasen från SLU här



   TS
Avatar Fallback

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469572 Hur länge har de nu hållit på och forska om markpackning? 20 år?

Och inga konkreta resultat. Kanske det är så att det efter några år inte spelar någon roll?

Användarvisningsbild

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

hlb  
#469577 Mangan.Skadorna en bit ner i marken, som bl. a. påverkar vattenföringen, finns kvar efter mer än 40 år. Oroande speciellt i södra Sverige där vi numera nästan aldrig får djup tjäle, som luckrar upp packningen. Anledningen att du inte ser skillnad efter några år är nog att du inte kommer ihåg hur det hade sett ut opåverkat. Ytan går att återställa någorlunda, men problemen är djupare än så.

Avatar Fallback

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

skogshasse  
#469579
hlb skrev:Mangan.Skadorna en bit ner i marken, som bl. a. påverkar vattenföringen, finns kvar efter mer än 40 år. Oroande speciellt i södra Sverige där vi numera nästan aldrig får djup tjäle, som luckrar upp packningen. Anledningen att du inte ser skillnad efter några år är nog att du inte kommer ihåg hur det hade sett ut opåverkat. Ytan går att återställa någorlunda, men problemen är djupare än så.


bra skrivit jag hoppas att många läser ditt inlägg och vaknar för det är detta problem vi lämnar över till våra barn och barnbarn. Men sen finns det personer som tänker det är inte mitt problem och det tycker jag är en skrämmande inställning.

Användarvisningsbild

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469580 Hur var markfuktigheten och bärigheten när försöket gjordes? Var det i samband med t.ex. tjällossning, eller när det var supergott eller... Det är ju direkt avgörande för resultatet.

Hur djupt i markprofilen mätte denna "röntgenmaskin"? Det ytliga markpackningsskadorma kan ju lätt återställas nästa gång det blir tjäle, men de djupare markpackningsskadorna är tuffare att återställa.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 25 aug 2017, 11:11, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

4bikes  
#469582 Jordpakking og kjøreskader påvirkes av mange faktorer, i landbruket som i skogbruket. Markens naturlige bærighet, vanninnhold når kjøringen pågår, maskinens marktrykk (påvirkes av luftrykk i dekk, eventuelle belter etc), maskinens totalvekt og ikke minst hvor mange ganger den kjører. Kort sagt; det er en grunn til at jeg vil skota selv. Jeg kan låta bli når forholdene er dårlige og på den måten begrense skadene. Trykk på "begrense".

Avatar Fallback

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469602 Om man inte ser skadorna, hur kan man vara säker på att de finns? Forskarna ovan verkar inte ha några definitiva belägg, och de verkar inte kommit längre än för 10 år sedan.

Avatar Fallback

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

80-90  
#469610 Ett väldigt enkelt sätt är att efter avverkning så kan du sätta en planta i hjulspåret å en lite brevid . Då ser man skillnad !! Väldigt ofta kanske inte alltid . Men jag tycker det växer väldigt mycket sämre i jord som varit klämd av skotare å skördare

Avatar Fallback

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469640 Jag skall gå och kolla på mitt hygge till hösten. Satte många plantor i spåren, eftersom det var mer mineraljord där. Det var iofs ganska stenigt bitvis.

Avatar Fallback

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

80-90  
#469641 Blir spännande å höra hur du upplever det !!! Hoppas du kommenterar det här !! Ta vara på dej så hörs vi :-BD

Användarvisningsbild

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

anersimyra  
#469656 http://www.hn.se/nyheter/varberg/pionjärarbete-på-klefs-ägor-när-skogsbruket-görs-om-i-grunden-1.3141152

Användarvisningsbild

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

anersimyra  
#469657 http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5713780 ..nu kanske det ska fungera.

Avatar Fallback

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469672 Jo, hon har ju jobbat med det där ett tag Lohmander. Men vad jag vet inga definitiva resultat, utan hypoteser.

Själv tycker jag det inte nödvändigtvis måste vara så att ettåriga gräs på finkorning jordbruksmarlk och 80-årgiga träd i skogen måste påverkas likadant. Mycket kan hända på 80 år.

Användarvisningsbild

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

rokon  
#469675 Jag tror själva begreppet markpackning är fel, något sådant kan aldrig maskinerna åstadkomma som den bestående enorma markpackning som inlandsisen har åstadkommit och den hindrar inte växtligheten.
Vad det nog mer beror på är fordonens olika förmåga att slita och mala ned växtligheten i hjulspåren till mindre partiklar som i sin tur täpper till marken så att den blir tät.

Användarvisningsbild

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

rokon  
#469677 Om man finner ett biologiskt medel som påskyndar nedbrytningen av de fina partiklarna av organiskt material så kunde maskinerna förses med behållare som droppar detta i hjulspåren varefter naturen får ha sin verkan och öppna upp porerna i marken. Kör på med era maskiner så länge forskarna har hamnat på ett sidospår med sin markpackning :geek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).