Motorsåg och handhållet

Vilket alternativ är bäst som Klyvkedja?

5 inlägg 16705 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilket alternativ är bäst som Klyvkedja?

traktorz  
#469548 Behöver klyva några granstockar, denna gång med standardsågen föresedd med 15" svärd, en Husqvarna 550XP / Jonsered CS2253.
Eftersom vi inte har någon klyvkedja i .325", vilken av följande tre olika kedjor ska vi istället välja:
  • Oregon 21 BPX 064E
  • Oregon 21 LPX 064E
  • Oregon 21 MLPX 064E

BPX-kedjan är en halvmejselkedja, medan LPX & MLPX är helmejselkedjor, den senare med ett tjockare kromlager. Har för mig att 63PMX klyv-kedjan från Stihl är en semi-chisel.

Ref:
HVA 555 för klyvsågning?
Stihl MS 362
Hållbar kedja för att såga ner stubbarna



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilket alternativ är bäst som Klyvkedja?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469552 Klyvkedjor man köper, typ Stihl PMX och Oregon 91R, är halvmejselkedjor. Jag tror, baserat på hur BPX och LPX uppträder när man sågar längs fibrerna med motorsåg i en vanlig stock, att en klyvfilad helmejsel skulle ge en väldigt ojämn skäryta.

Användarvisningsbild

Re: Vilket alternativ är bäst som Klyvkedja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469563 Det är inte lätt att få mejseltandade att gå rakt. De följer fiber ibland och det får konsekvenser.
Ta du din 21BPX o kör på. Vill du den ska bli klyvkedja så finns det vinklar och anvisningar o följa.
Några av de jag filar till kör bättre med 15 grader istället för 10.

Avatar Fallback

Re: Vilket alternativ är bäst som Klyvkedja?

axwell  
#469569 Testade Oregons kapkedja SuperCut som klyvkedja utan att ändra några vinklar.

Först i ek, mycket snabbare än Stihls lågprofilklyvkedja, minst lika fint snitt, nästan lika grova spån som vid kapning.
Spånet flög någon meter, ingenting fastnade runt svärdsfästet/sågen.

Senare i torr(4-5 år som fyrskäring) gran, där blev det slut på framgången.
Samma mjöliga typ av sågspån som normalt, bara något snabbare än Stihlkedjan, fint snitt.

Användarvisningsbild

Använde halvmejsel-kedja till klyvning

traktorz  
#469765 Det blev som många föreslog, klyvning av granstockar på fri hand med en halvmejselkedja. (Vindfällen som blir brovirke för ATVn.)

Provade först med en gammal Husqvarna H25 (Oregon 21BP ekvivalent) kedja som jag inte riktigt fått till vass.

Bytet till en sprillans ny 21BPX kedja var dock ett lyft. Fungerade utmärkt att klyva med 15" på Jonsered-sågen. Saknade inte denna gång 18" svärdet med PMX-kedjan på stor-Stihlen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).