Motorsåg och handhållet

Såg för att stycka upp träd?

5 inlägg 4781 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såg för att stycka upp träd?

Odde  
#469365 Jag är ute efter att så enkelt och billigt som möjligt stycka upp ett träd (redan nedsågat) till lagom stora bitar för att kunna sätta på kobben och hugga till ved att elda med sedan. Har två frågor:

1. Vilken såg rekommenderas om man använder en manuell? (Ej maskin, elektrisk eller bensin etc utan bara kroppskraft)

2. Vilken såg rekommenderas om man använder en maskinell? (Elektrisk, bensin etc)

Jag är ny inom detta så tar gärna emot tips från folk som är erfarna.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Såg för att stycka upp träd?

Peteflamingstar  
#469366 Beror väl på trädets storlek i första hand. Ett större träd hinner man nog tröttna på med en handdriven bågsåg. Ska du skaffa en motorsåg bara för ett träd kanske det är enklare att be någon som redan har såg och utrustning om hjälp? Finns bensinsågar på Jula o motsvarande för några hundringar som håller ihop för i alla fall ett träd, annars har Husqvarna en populär liten vedsåg för hemmasågare, den heter 435 och brukar kosta ett par tusen på kampanj. Men ska du såga säkert krävs skyddsbyxor, sågskydd på fötterna samt hörselskydd och visir. Blir mycket att köpa för ett enda träd.

Avatar Fallback

Re: Såg för att stycka upp träd?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469369 Farsan har sågat upp många vintervedar med en bågsåg som i länken nedan. Han tar det som träning, du får köra växelvis höger och vänster för att inte bli ojämnt stark. Det är bara att stänga av huvudet och såga!
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... ag-121024/

Avatar Fallback

Re: Såg för att stycka upp träd?

jannee  
#469372 Har du ingen såg och behöver endast en såg för att såga upp ETT träd, gå till grannen och låna en såg, sedan månde det vara vad som helst.
Annars kommer man väldigt långt med lms förslag, många framför allt äldre har nyttjat en sådan för HELA sitt vedbehov och då har de ändå haft ved som primär värmekälla.
Var för övrigt mer eller mindre det enda sågredskap vid vedhantering som användes innan 50 talets inträde (innan krigsslutet).

Avatar Fallback

Re: Såg för att stycka upp träd?

Westra Aros  
#469385 Timmersvans finns på höglandskompaniet

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).