Öppna kategorin

Grusfrågor

27 inlägg 17416 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grusfrågor

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468992
Jole skrev:Då blir det nog 0-30.
Har en 3,5 tons minigrävare. Kan jag använda den till att packa med eller är paddan ofrånkommlig?



Ska du ha det hållbart så kör på med en 500kg padda, gärna vattna innan så blir det riktigt bra. Har bara jobbat med anläggning i tio år så kan ha fel? :???:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Grusfrågor

Elfving  
#468994
Jole skrev:Då blir det nog 0-30.
Har en 3,5 tons minigrävare. Kan jag använda den till att packa med eller är paddan ofrånkommlig?

Du behöver inte padda. Gör några överfarter med maskinen och kratta det jämnt. Eftersom du har nollfraktion i materialet kompakterar det sig självt över tid! Höstregnet räcker och det är trots allt bara en gårdsplan.

Avatar Fallback

Re: Grusfrågor

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468995 Klart det blir kompakt över tid, varför inte hyra en padda för några hundringar och slå det slätt på en gång??

Avatar Fallback

Re: Grusfrågor

Jole  
#469017 Visst har du rätt. Ska man vara petig så är padda självklart. Jag är dock inte petig och experimenterar gärna lite så jag gör ett försök med grävarn så får vi se hur det går.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grusfrågor

Elfving  
#469024
Flisaren skrev:Klart det blir kompakt över tid, varför inte hyra en padda för några hundringar och slå det slätt på en gång??

Hos mig kostar en 500 kilos padda 500 kr plus moms för en hyrdag, tillkommer tidsåtgång för att hämta och lämna.
Om man inte har någon kund att fakturera (dvs jobbar åt sig själv) tycker jag att det är en solklar besparing att ge tusan i att padda dylikt.
Annat vore om du skulle gjuta en husgrund två dagar efteråt, men detta handlar om en gårdsplan!

Avatar Fallback

Re: Grusfrågor

uffejohan  
#469045 Där jag ställer min bil varje dag har marken sjunkit ned så att det blir vattenpölar varje gång det regnar. Jag hade uppskattat om den som en gång gjorde parkeringsplatsen hade använt både rätt sorts grus och tryckt till massorna med en rejäl padda.

Avatar Fallback

Re: Grusfrågor

jannee  
#469048 Det spelar absolut ingen roll vilket grus du använder eller om du paddar dig fördärvad, på sikt kommer det ändå att bli gropar där du parkerat din bil, ännu värre blir det om du asfalterar. Det ENDA som löser problemet med gropar eller hål är att första armera därefter gjuta :grin:
Grusa nu i stället bara upp, därefter kan du varje vår/försommar släta ut de största hålen med en kratta :!:

Avatar Fallback

Re: Grusfrågor

uffejohan  
#469052 Jo du har rätt jannee, asfalt är mjukt som en gummiduk när det blir varmt. Jag kan jämföra min privata ojämna parkeringsplats med platsen på jobbet som är iordningställd efter konstens alla regler med paddat bärlager av bergkross, där är det fortfarande efter många år slätt som ett salsgolv!

Avatar Fallback

Re: Grusfrågor

Tosca  
#469171 Asfalt är i mitt tycke på flera sätt ett skitmaterial, ömtåligt, svårt att reparera själv och dessutom en miljöbelastning eftersom allt regnvatten måste rinna av den tillsammans med ev föroreningar.

Användarvisningsbild

Re: Grusfrågor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469187 Därför har jag betong över hela gården.

Användarvisningsbild

Re: Grusfrågor

Chemgineer  
#469348
Slurfi skrev:Därför har jag betong över hela gården.
Nackdelen med betong vs grus (oavsett fraktion / packning) är att betong suger åt sig vatten sämre, så då blir dränering vid regn viktigare. Eller?

Användarvisningsbild

Re: Grusfrågor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469393
@Chemgineer skrev:
Slurfi skrev:Därför har jag betong över hela gården.
Nackdelen med betong vs grus (oavsett fraktion / packning) är att betong suger åt sig vatten sämre, så då blir dränering vid regn viktigare. Eller?

Jag har lite lutning på allt så det ligger inte kvar särskilt mkt vatten efter det regnat. Nån timme sol så är det torrt.
Skulle jag göra om gårdsplan av nån anledning nu tio år senare så skulle jag gjort likadant.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).