Bioenergi

Sverige i Europatopp, klarar resten av året på bioenergi

4 inlägg 7887 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sverige i Europatopp, klarar resten av året på bioenergi

Torbjörn Johnsen  
#469056
1503302743_national_bioenergy_days-svenska.jpg

Svebio utlyser årets "Bioenergy day" idag den 21 augusti. Det är den dagen då vi teoretiskt skulle klara resten av året på enbart bioenergi. Sverige ligger i Europatopp när det gäller hur stor andel av vår slutliga energianvändning som kommer från biomassa, det vi i dagligt tal kallar Bioenergi. För Sveriges del kommer 36% av alla den energi vi använder från bioenergi vilket motsvarar 132 dagar. resten av året fr o m idag med andra ord. Läs mer i Svebios [urlhttp://www.mynewsdesk.com/se/svebio/pressreleases/svenska-bioenergy-day-21-augusti-foerst-ut-i-eu-2114782]pressmeddelande här.[/url]



   TS
Avatar Fallback

Re: Sverige i Europatopp, klarar resten av året på bioenergi

Blivande snickare  
#469074 Vi (Finland) har tydligen lite att jobba på här för å komma ifatt er :-BD
Alla vet ju att en andra plats är första förlorare :D

Lite intressant dock att Tyskland ligger så långt ner, trodde jag inte.

Avatar Fallback

Re: Sverige i Europatopp, klarar resten av året på bioenergi

hallingland  
#469077 Intressant helt klart men jag skulle hellre vilja se hur långt det räcker "ovanpå" producerad sol och vindenergi på något sätt.

Användarvisningsbild

Re: Sverige i Europatopp, klarar resten av året på bioenergi

Torbjörn Johnsen  
#469129 Ja, det här är ju intressant och i tillägg till bioenergin finns ju andra förnybara energikällor. Jag kan inte de exakta nivåerna men det finns mycket fakta i den här filen från Energiföretagen för er som vill läsa mer. I Sverige är främst vattenkraften stor på elsidan och så har vi ju lite kärnkraft kvar. Vindenergin har vuxit snabbt och tillsammans med biokraften (elproduktion i större värmeverk och i industrier som t ex massabruk) gör det att vi i stort sett har en helt fossilfri elproduktion i Sverige. Mycket av bioenergin som används i Sverige används för att producera värme. Främst i fjärrvärmenäten i större orter men också för uppvärmning av enkilda hus och fastigheter. Vi använder också en hel del biodrivmedel. Mestadels som "låginblandning" i diesel och bensin men en stor del av dessa biobränslen är nog tyvärr importerade idag.

Tyvärr så finns en stark miljölobby som gör allt man kan för att bromsa användningen av bioenergi. Argumenten är många: "Det ska produceras mat på åkermark när jordens befolkning svälter (trots att vi har överskott på åkerareal i många delar av världen). Eller att "Skogen ska sparas för att rädda klimat och biologisk mångfald".
Tyvärr tror jag att det kan vara en av förklaringarna till att Tyskland har så låg nivå biobränslen. (I teorin skulle det ju gå att blanda in mycket flis i kolkraftverkens bränslemix.) De gröna har haft ett stort inflytande i den tyska miljöpolitiken och de vill hellre se sol- & vindkraft än bioenergi. Men i praktiken blir det mer fossilt när man stänger ner kärnkraften. "De görna - Fossilindustrins bästa lobby!"

Citat från Svebios pressmeddelande:
Bioenergin är EU:s största förnybara energikälla, och ger ensam mer energi än vattenkraft, vindkraft, solenergi och geotermisk energi tillsammans. Bioenergin kommer 2017 att svara för 11 procent av EU:s slutliga energiförsörjning, medan alla andra förnybara energikällor klarar 7 procent. Fortfarande kommer 82 procent av energin att komma från icke-förnybara energikällor, främst fossila energislag, som kol, olja och naturgas.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).