Skogsvagn (Huggarvagnar)

Liten traktor stor vagn:-)

68 inlägg 36738 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

BörjeH  
#468757 Funderar också på en ny skogsvagn. använder därför denna gamla tråd istället för att skapa en ny. Min traktor är lite större, en Valmet 665 med 80 hk som jag tänkt använda till vagnen, men jag har också en BM430, tycker den känns klen. Hydraulflödet är inte så högt från min Valmet, bara 39 liter/min, om jag läst rätt i databladet. Funderar därför på en lite mindre vagn utan drivning.

Jag har varit i kontakt med en del försäljare och fått några förslag med snarlika priser:

Mowi 850 med P25 kran och 2-spak, når 5,2 m och lyfter 400 kg på max avstånd.
Farma CT 6,3-9 med 2-spak, når 6,3 m och lyfter 440 kg.
Moheda M91 med K35 kran och 2-spak, når 6,2 m och lyfter 280 kg.
Kesla 92 med 202T kran, når 6,15 m och lyfter 275 kg.

Jovisst, det hade varit trevligt med drivning på vagnen, men jag förstår att då krävs det mer oljekapacitet och en extra pump troligtvis. Priset blir då kanske för högt för min budget. Jag har tänkt använda vagnen till vedkörningar, vindfällen och lättare gallring i mindre skala. Vad rekommenderar ni?

Farmavagnen är cirka 30 till 40 tusen billigare, men de andra verkar vara mer kvalitetsvagnar. Stämmer det? Mohedavagnen har utskjut i kranen K35, om jag istället köper Mowivagnen med P30-kranen som lyfter 450 kg på 5,7 m blir priset faktisk lika. Men Mohedas kran K30 når ytterligare en halv meter.

Tacksam för synpunkter och råd. Jag är inte intresserad av att köpa en vagn som rasar snabbt. För bara några år sedan köpte jag fårgrindar från Kellfri, de är redan skrot. Svetsarna släpper snabbt och järnet böjer sig lätt. Mina gamla ogalvaniserade grindar från Siltbergs smide på Gotland som är 30 år gamla håller fortfarande. Jag förstår inte varför man tillverkar skit som går i sönder direkt.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Liten traktor stor vagn:-)

Mowi850  
#468763 Satsa på en mowi kräver lite hydralaflöde och är kvalité. Men du ska ha p 30 kranen med utskjut så är jag säker på att du blir nöjd. Men glöm inte vinschen ovärderlig.[emoji4]

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468779
BörjeH skrev:Funderar också på en ny skogsvagn. använder därför denna gamla tråd istället för att skapa en ny. Min traktor är lite större, en Valmet 665 med 80 hk som jag tänkt använda till vagnen, men jag har också en BM430, tycker den känns klen. Hydraulflödet är inte så högt från min Valmet, bara 39 liter/min, om jag läst rätt i databladet. Funderar därför på en lite mindre vagn utan drivning.

Jag har varit i kontakt med en del försäljare och fått några förslag med snarlika priser:

Mowi 850 med P25 kran och 2-spak, når 5,2 m och lyfter 400 kg på max avstånd.
Farma CT 6,3-9 med 2-spak, når 6,3 m och lyfter 440 kg.
Moheda M91 med K35 kran och 2-spak, når 6,2 m och lyfter 280 kg.
Kesla 92 med 202T kran, når 6,15 m och lyfter 275 kg.

Jovisst, det hade varit trevligt med drivning på vagnen, men jag förstår att då krävs det mer oljekapacitet och en extra pump troligtvis. Priset blir då kanske för högt för min budget. Jag har tänkt använda vagnen till vedkörningar, vindfällen och lättare gallring i mindre skala. Vad rekommenderar ni?

Farmavagnen är cirka 30 till 40 tusen billigare, men de andra verkar vara mer kvalitetsvagnar. Stämmer det? Mohedavagnen har utskjut i kranen K35, om jag istället köper Mowivagnen med P30-kranen som lyfter 450 kg på 5,7 m blir priset faktisk lika. Men Mohedas kran K30 når ytterligare en halv meter.

Tacksam för synpunkter och råd. Jag är inte intresserad av att köpa en vagn som rasar snabbt. För bara några år sedan köpte jag fårgrindar från Kellfri, de är redan skrot. Svetsarna släpper snabbt och järnet böjer sig lätt. Mina gamla ogalvaniserade grindar från Siltbergs smide på Gotland som är 30 år gamla håller fortfarande. Jag förstår inte varför man tillverkar skit som går i sönder direkt.


BM 650 tror jag har 36l/min och det går bra att köra p30-kranen med den. Kanske att man i vissa lägen hade önskat några droppar till men det är inte så man sitter och rullar tummarna. Vet inte om det blir skillnad på tvåspak vs flerspak(själv valde jag flerspak för att slippa elektronik)

Kvalitetsmässigt tror jag inte det är någon skillnad på Farma och Mowi. Det är parallellföringen som du får betalar extra för på Mowi-vagnen. Har inte hunnit köra gallring ännu men där ska Mowi-kranen gå riktigt bra säger "dom".

Ps glöm inte att kolla drifttrycket när du jämför lyftkraft då leverantörerna räknar på olika i sina datablad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

Hema  
#468790 På ATV-sidan så erbjuder iaf Kranman bromsventil på sina drivna vagnar. Hur ser det ut på traktorsidan? Med drift och broms på vagn krävs det betydligt mycket mindre av traktorn.

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

BörjeH  
#468972
ocke skrev:
BM 650 tror jag har 36l/min och det går bra att köra p30-kranen med den. Kanske att man i vissa lägen hade önskat några droppar till men det är inte så man sitter och rullar tummarna. Vet inte om det blir skillnad på tvåspak vs flerspak(själv valde jag flerspak för att slippa elektronik)

Kvalitetsmässigt tror jag inte det är någon skillnad på Farma och Mowi. Det är parallellföringen som du får betalar extra för på Mowi-vagnen. Har inte hunnit köra gallring ännu men där ska Mowi-kranen gå riktigt bra säger "dom".

Ps glöm inte att kolla drifttrycket när du jämför lyftkraft då leverantörerna räknar på olika i sina datablad.


Letade lite i bokföringen och hittade inköpspappren för min Valmet 665. Den köptes ny av oss i december 1997 och har F-hytt (vridbar stol och bakre gaspedal). Oljeflödet är högre, 55 liter per minut i den och motorn är 4-cylindrig med 80 hk.

Så oljeflödet klarar förmodligen Farmas vagn utan extra pump. Men är Mowi, Moheda eller Kesla motsvarande 30 till 40 tusen bättre för i stort sett samma prestanda? Eller betalar men för namnet? Jag funderar på om utskjutet är värt bekymmer med extra slangar som kan fastna? Mowis längre kran P30 utan utskjut kanske är bättre?

Har också funderat tidigare på en driven vagn till en fyrhjuling. Men jag har ingen fyrhjuling så det blir både en fyrhjuling och vagn att köpa. Totalt sett blir det dyrare än skogsvagn. Tycker också det verkar mycket pyssel med en extra hydraulpump och motor för att driva en kran och drivning. Genom att vi har en rätt bra traktor med skogshytt känns det bättre att använda den. Används fyrhjulingar med vagnar så mycket till virkestransporter? Eller blir vagnen stående då fyrhjulingen används till mycket annat?

För en timme sedan var bock framme på återväxten. Nu går jag ut igen ifall han dyker upp igen.

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469009
BörjeH skrev:
ocke skrev:
BM 650 tror jag har 36l/min och det går bra att köra p30-kranen med den. Kanske att man i vissa lägen hade önskat några droppar till men det är inte så man sitter och rullar tummarna. Vet inte om det blir skillnad på tvåspak vs flerspak(själv valde jag flerspak för att slippa elektronik)

Kvalitetsmässigt tror jag inte det är någon skillnad på Farma och Mowi. Det är parallellföringen som du får betalar extra för på Mowi-vagnen. Har inte hunnit köra gallring ännu men där ska Mowi-kranen gå riktigt bra säger "dom".

Ps glöm inte att kolla drifttrycket när du jämför lyftkraft då leverantörerna räknar på olika i sina datablad.


Letade lite i bokföringen och hittade inköpspappren för min Valmet 665. Den köptes ny av oss i december 1997 och har F-hytt (vridbar stol och bakre gaspedal). Oljeflödet är högre, 55 liter per minut i den och motorn är 4-cylindrig med 80 hk.

Så oljeflödet klarar förmodligen Farmas vagn utan extra pump. Men är Mowi, Moheda eller Kesla motsvarande 30 till 40 tusen bättre för i stort sett samma prestanda? Eller betalar men för namnet? Jag funderar på om utskjutet är värt bekymmer med extra slangar som kan fastna? Mowis längre kran P30 utan utskjut kanske är bättre?

Har också funderat tidigare på en driven vagn till en fyrhjuling. Men jag har ingen fyrhjuling så det blir både en fyrhjuling och vagn att köpa. Totalt sett blir det dyrare än skogsvagn. Tycker också det verkar mycket pyssel med en extra hydraulpump och motor för att driva en kran och drivning. Genom att vi har en rätt bra traktor med skogshytt känns det bättre att använda den. Används fyrhjulingar med vagnar så mycket till virkestransporter? Eller blir vagnen stående då fyrhjulingen används till mycket annat?

För en timme sedan var bock framme på återväxten. Nu går jag ut igen ifall han dyker upp igen.


Jag valde mellan Farma och Mowi i slutet. Kvalitetsmässigt kändes de lika.
Det som avgjorde att det blev Mowi var som sagt oljeflödet(glöm inte att detta även är till fördel om man har större pump då man kan ligga på lägre varv = mindre diesel) Det andra var rörelsemönster. Efter att betat igenom flertalet youtub-klipp inbilda jag mig att Mowi-förare hade lugnar kranrörelse med samma kapacitet vilket i längden borde förlänga livslängden på kran och vagn.

Som oerfaren kranförare och där inte priset var helt avgörande blev det mowi.

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469172 ja införskaffade i vintras en Mowi 850 med P 30 kran och stora vinschen,är kanon nöjd med kärran och gillar krans rörelse mönster,fast nu är boxern lite för liten att ha framför kärran, det är väl enda nackdelen, letar nu efter nått 4 hjuls drivet att ha framför i stället

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

BörjeH  
#469611
prodilass skrev:ja införskaffade i vintras en Mowi 850 med P 30 kran och stora vinschen,är kanon nöjd med kärran och gillar krans rörelse mönster,fast nu är boxern lite för liten att ha framför kärran, det är väl enda nackdelen, letar nu efter nått 4 hjuls drivet att ha framför i stället


Är P30-kranen värd den extra kostnaden jämfört med P25? Den når ju bara 0,5 m längre?

En annan sak jag funderar på är hur Mowi skiljer sig från Moheda, förutom parallell-föringen? Vad jag förstår är det samma tillverkare.

En Moheda-kran i samma storlek är K30, det finns även en kran med utskjut som heter K35. Är det värt pengarna att köpa en kran med utskjut? använder man det ofta? Fastnar inte de övre slangarna lätt och slits av?

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

BörjeH  
#469612 [/quote] Jag valde mellan Farma och Mowi i slutet. Kvalitetsmässigt kändes de lika.
Det som avgjorde att det blev Mowi var som sagt oljeflödet(glöm inte att detta även är till fördel om man har större pump då man kan ligga på lägre varv = mindre diesel) Det andra var rörelsemönster. Efter att betat igenom flertalet youtub-klipp inbilda jag mig att Mowi-förare hade lugnar kranrörelse med samma kapacitet vilket i längden borde förlänga livslängden på kran och vagn.

Som oerfaren kranförare och där inte priset var helt avgörande blev det mowi.[/quote]

Oj, är Mowi och Farma jämförbara i kvalitet? Då ligger ju Farma bättre till då de är betydligt billigare. Jag trodde det var en betydande skillnad.

En annan sak. Rådjursbocken kom igen. En fyrataggare som nu ligger styckad i frysen. :smile:

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469617
BörjeH skrev:


Oj, är Mowi och Farma jämförbara i kvalitet? Då ligger ju Farma bättre till då de är betydligt billigare. Jag trodde det var en betydande skillnad.

En annan sak. Rådjursbocken kom igen. En fyrataggare som nu ligger styckad i frysen. [emoji2][/quote]

Nu är inte jag någon expert men jag kände inte att det fanns några kvalitetsskillnader och fick det delvis bekräftat från säljarna(var ofta samma återförsäljare). Den ena är tillverkad i Sverige och den andra i Estland om jag minns rätt. Sedan känns det som det säljs mycket fler Farma vilket även bidrar till att de kan hålla ett lägre pris.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Liten traktor stor vagn:-)

JohannesG  
#469618 Kolla inte bara på kranens längd, Lyftkraft är minst lika viktigt, om inte viktigare. Skiljer 155kg i lyftkraft på 4m. En skillnad jag tror du tydligt kommer märka.

Användarvisningsbild

Re: Liten traktor stor vagn:-)

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469630
BörjeH skrev:
prodilass skrev:ja införskaffade i vintras en Mowi 850 med P 30 kran och stora vinschen,är kanon nöjd med kärran och gillar krans rörelse mönster,fast nu är boxern lite för liten att ha framför kärran, det är väl enda nackdelen, letar nu efter nått 4 hjuls drivet att ha framför i stället


Är P30-kranen värd den extra kostnaden jämfört med P25? Den når ju bara 0,5 m längre?

En annan sak jag funderar på är hur Mowi skiljer sig från Moheda, förutom parallell-föringen? Vad jag förstår är det samma tillverkare.

En Moheda-kran i samma storlek är K30, det finns även en kran med utskjut som heter K35. Är det värt pengarna att köpa en kran med utskjut? använder man det ofta? Fastnar inte de övre slangarna lätt och slits av?

Har en mowi 75 med 250 kran (föregångare till P25) och enda riktiga nackdelen är när man ska lägga långt timmer på vältan är den lite för kort, så jag skulle inte tveka på att lägga till på en P30... sen är väl som alla kranar 10 cm för kort ibland den också

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469930 Det där med att Mowikranarna (parallellföring) ska klara sig med mindre flöde har jag aldrig förstått. Som jag ser det så är det ett visst arbete som skall utföras och till det går det åt en viss mängd energi. Vad det står på kran spelar ingen roll. Tryck och liter ger energi. Tryck och flöde ger effekt.
Om det är så att den ena kranen har hydrauliskt utskjut så kan jag köpa att den behöver mer flöde men inte annars.
Är parallellföringskranen lättare ja då kan man vinna lite men jag tror inte den är lättare.

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469933
Anders_S skrev:Det där med att Mowikranarna (parallellföring) ska klara sig med mindre flöde har jag aldrig förstått. Som jag ser det så är det ett visst arbete som skall utföras och till det går det åt en viss mängd energi. Vad det står på kran spelar ingen roll. Tryck och liter ger energi. Tryck och flöde ger effekt.
Om det är så att den ena kranen har hydrauliskt utskjut så kan jag köpa att den behöver mer flöde men inte annars.
Är parallellföringskranen lättare ja då kan man vinna lite men jag tror inte den är lättare.


Mja. Tanken med "lägre flödesbehov" är ju just när man parallellför en last dvs drar den mot sig eller sträcker ut kranen. Inte när man faktiskt lyfter ngt för då går det ju år precis lika mycket tryck och flöde för samma arbete som med en vikarmskran. Tänk så här: När du sträcker ut en vikarmskran använder du 2 cylindrar varav en (bommen) inte behöver ngt tryck men väl flöde och en (stickan) som behöver både flöde och tryck. En parallellkran behöver ju bara en cylinder för denna rörelse.

MVH
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469939
Morgan Nordin skrev:
Anders_S skrev:Det där med att Mowikranarna (parallellföring) ska klara sig med mindre flöde har jag aldrig förstått. Som jag ser det så är det ett visst arbete som skall utföras och till det går det åt en viss mängd energi. Vad det står på kran spelar ingen roll. Tryck och liter ger energi. Tryck och flöde ger effekt.
Om det är så att den ena kranen har hydrauliskt utskjut så kan jag köpa att den behöver mer flöde men inte annars.
Är parallellföringskranen lättare ja då kan man vinna lite men jag tror inte den är lättare.


Mja. Tanken med "lägre flödesbehov" är ju just när man parallellför en last dvs drar den mot sig eller sträcker ut kranen. Inte när man faktiskt lyfter ngt för då går det ju år precis lika mycket tryck och flöde för samma arbete som med en vikarmskran. Tänk så här: När du sträcker ut en vikarmskran använder du 2 cylindrar varav en (bommen) inte behöver ngt tryck men väl flöde och en (stickan) som behöver både flöde och tryck. En parallellkran behöver ju bara en cylinder för denna rörelse.

MVH
Morgan, K.T.S


Nu kanske jag tänker helt galet men återförs inte flödet från bomcylindern till ventilpaketet så att det blir ett "plus"-flöde totalt för att sänka bommen?

En duktig förare skulle där med kunna köra lika snabbt med en vikarm som med en parallell?
Dock blir det mer förluster i vikarmen som gör att det krävs mer flöde/tryck.

Spontan känns viktfördelningen bättre på parallell än vikarm. På vikarmen känns det som vikten är placerad längre ut dvs sämre totalmoment vid lyft.

Skulle vara kul att se ett test med två kranar bredvid varandra och se hur mycket det skiljer dem emellan i verkligheten:-)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).