Trädfällning (arborist)

Hjelp: Vindfall

24 inlägg 16505 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjelp: Vindfall

sirkandal  
#468884 Ville nok prøvd med vendebånd og en liten stokk satt inn i den som brytearm. Så festet jekketalja til den og vridd den av. Kansje kuttet litt av ene siden på bruddet før du vrir :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjelp: Vindfall

MartinH  
#468951 Ett vändband och en slana för att få kraft kan nog gå, när det är så murket träd.

Hade ett friskt träd som blåst omkull i våras, det gick inte med vändband och slana, fick inte nog med kraft. Fick såga snett och ta kilar för att det skulle glida bakåt och fara ned.
Granen som var ganska stor satt fast mellan två träd och en stuga bakom. Var tvungen att styra trädet åt vänster genom att få roten åt höger. Det gick bra drygt en meters marginal till stugan. Fick jobba en del tog två timmar, då var det kvistat och kapat också.

Mvh!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Hjelp: Vindfall

MartinH  
#470970
Tretoppen skrev:Har et oppdrag hvor jeg skal rydde en skogstomt. Der står bl.a. dette treet.
Hvordan ville fått dette trygt ned i bakken? Jeg har ikke tilgang på traktor eller tilsvarende, men har en jekketalje som tar 1,5 tonn om den kan brukes til noe her.


Hallo Tretoppen!

Hur gick det? Vilken metod använde du för att få ned detta träd?

Med vänlig hälsning!
MArtinH

Avatar Fallback

Re: Hjelp: Vindfall

Tretoppen  
#471027
MartinH skrev:
Hallo Tretoppen!

Hur gick det? Vilken metod använde du för att få ned detta träd?


Hei!
Oppdraget er blitt utsatt på ubestemt tid, så jeg har foreløpig ikke gjort noe med trærne.
Jeg kommer tilbake med en oppdatering når/hvis jeg tar dem ned :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjelp: Vindfall

Tretoppen  
#473508 Fikk tatt ned dette i går :-bd
Festet tau over bruddstedet, strammet opp med jekketalje og brukte stangsag for å få det av. Det var mer feste i bruddet enn jeg trodde, men det gikk av til slutt. Men det ble hengende i trærne bak...
Måtte kubbe meg innover og etter å ha kappet av ca 12 meter, gikk treet rundt og falt bakover og ned i bakken.

Har video av endel av jobben, men batteriet gikk tomt mens jeg holdt på; skal se om jeg får lagt ut en liten film neste uke.

Takk for alle tips! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjelp: Vindfall

Blivande snickare  
#473550 Bra jobbat! Vi ser fram emot film! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hjelp: Vindfall

MartinH  
#473731 Bra jobbat, det är alltid ett pyssel och få ned sådana träd.

Vad bra att allt gick bra!

Mvh
MartinH

Avatar Fallback

Re: Hjelp: Vindfall

Tretoppen  
#474063 Jeg trodde at batteriet hadde gått tomt, men det var bare jeg som hadde glemt å starte kameraet... 8-} L-)
Så filmen viser bare at treet går av stubben. At treet til slutt går i bakken er altså ikke med her.


   TS
Avatar Fallback

Re: Hjelp: Vindfall

Blivande snickare  
#474066 Snyggt! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).