Motorsåg och handhållet

Stihl 193 missfärgad kåpa

9 inlägg 3414 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 193 missfärgad kåpa

Skogen i boden  
#468332 Blev erbjuden att köpa en ms 193 av svågern då jag var på jakt efter en såg till klengallring . Så att jag testar den först och ser om det är rätt storlek gör mig innan köp . Gumman hämtade den häromdagen . Luftfilter så tätt att det måste varit ett under om sågen gick även hålen på magnapullsidam fulla i spån . Rengjorde sågen och såg att kåpan över ljuddämparen var gulbrun istället gör vit . Testade sågen i kväll , trevlig storlek så en sån ska jag ha. Men just denna svarade dåligt på gas i lågregisttet och när man belastade den lite vid fällning så luktar det lite bränd plast . Blir lite skeptisk om den går lite varm och utifrån skötselnivån gjort det ett tag . Köpa den eller gå på en ny på en gång vad tror alla experter



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 193 missfärgad kåpa

totte  
#468334 Att den svarar dåligt kan vara en justeringsfråga. Att den går varmt kan möjligen också vara det. Nu vet jag inte hur förgasaren på 193:an ser ut, men om den har de sedvanliga L o H-skruvarna så prova att öppna lite på L-skruven, då bör den svara bättre på gasen. Prova också att öppna 1/8 varv på H-skruven och testa sen om den går lika varmt.

Eftersom den tydligen gått ganska varmt så bör du skruva loss ljudämparen och se efter hur kolven ser ut genom utblåsporten. Är kolven repad och ful, så har den varit på gränsen att skära. Köp den bara om du får den att gå ordentligt och om kolven ser slät och fin ut.

Avatar Fallback

Re: Stihl 193 missfärgad kåpa

Skogen i boden  
#468336 Går lika på kolven så fort jag hinner. Jo är ju vanliga justerskruvar så gasen går nog få ordning på är mer att den gått varm som bekymrar mig

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 193 missfärgad kåpa

Skogen i boden  
#468337 Telefon stavar ju som en dyslektiker

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 193 missfärgad kåpa

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468378 Prova du o se om du får den o gå rätt. Då går den inte så varmt heller. Inte alltid det justeras bort, ibland behövs lite mer..

Avatar Fallback

Re: Stihl 193 missfärgad kåpa

Skogen i boden  
#468495 Tack ni som svarat . Plockade lös ljuddämparen nyss inte lätt att se så mycket i det lilla hålet. Ser 1 repa som börjar 5 mm ovanför kolvringen och går 6-7mm nedanför. Inte jättestor men finns ytterligare nån nedanför ringen . Har väl ingen större erfarenhet av motorsågskolvar men det jag reagerar på är att hela kolven har ränder runt om , väldigt fina och tätt. Kanske är så redan från fabrik . Vad tror ni är det värt att justera gasaren och se om den går bra och inte bry sig om märkena , eller köpa en annan så ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 193 missfärgad kåpa

totte  
#468503 Lite randig är kolven ofta, gör inte så mycket. Hade den överhettat så hade du knappast tvekat över att den var förstörd, då ser den ut som en plöjd åker i miniatyr.

Försök att justera in sågen ordentligt och provkör den rejält, Går den bra då och tål lite hårdkörning så kan du slå till, om du får ett bra pris.

Avatar Fallback

Re: Stihl 193 missfärgad kåpa

Skogen i boden  
#468510 Får väl testa att skruva lite och sen bryta sen med svågern

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 193 missfärgad kåpa

Skogen i boden  
#468511 Bryta arm

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).