Föryngring

Plötslig talldöd

7 inlägg 8312 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plötslig talldöd

barkborren  
#468192 Jag har ett mindre hygge intill en älv där jag för ca 7-8 år sedan planterade främst tall men även lite gran. Varje sommar hittar jag ett antal tallar som ser ut som på bilderna. Ifjol var dessa tallar fullt friska och levande, och så helt plötsligt ser dom ut så här. Nästa sommar kommer säkerligen ytterligare tallar gå samma öde till mötes, som i år växer så det knakar. Vad beror detta på? Tala om för mig den som vet.

1502818454_img_1663.jpg

1502818483_img_1662.jpg




   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plötslig talldöd

ÅsaNisse  
#468196 Kan var någon sorts svampangrepp. Jag hade liknande för många år sedan, men de kom igen året efter.

Avatar Fallback

Re: Plötslig talldöd

barkborren  
#468211 Vad gör man åt svampangrepp?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plötslig talldöd

Tosca  
#468241 @Tåndemåla kanske kan hjälpa, han är ganska påläst och ser mycket i sitt jobb?

Användarvisningsbild

Re: Plötslig talldöd

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468296 Det ser ut som törskate angrepp. Ju längre norr upp skogen finns desto mer troligt. Men den gula tallen på sista bilden men friska årsskott gör mig lite osäker för det är mer åt snöskate.

Användarvisningsbild

Re: Plötslig talldöd

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468297
barkborren skrev:Vad gör man åt svampangrepp?

Törskate plocka bort alla äldre skadade träd. Men det är svårt. Snöskate är ett överkommande problem i ungskogsfasen.

Avatar Fallback

Re: Plötslig talldöd

barkborren  
#468311
Tåndemåla skrev:Det ser ut som törskate angrepp. Ju längre norr upp skogen finns desto mer troligt. Men den gula tallen på sista bilden men friska årsskott gör mig lite osäker för det är mer åt snöskate.


Tack så mycket. Det verkar stämma bra med törskate. Hygget ligger i Ångermanland så ja det är en bit uppåt i Sverige. Jag får försöka rensa bort allt jag ser av detta och hoppas att jag slipper se mer av det kommande år.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).