Uppvärmning

Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

60 inlägg 59458 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

qvintus4  
#465691 Jag handlar en del på Ebay såg att det finns mycket yxor där , någon som vet några fina märken från usa kanada ??

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465697 Vilka klyvkilar tycker ni är bra? Är det skillnad på att klyva från änden eller på tvären?

Avatar Fallback

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465700 Hultafors.
Har igår gjort klart det sista med björkvedsklyvningen igår och travade det sista idag innan regnet. Sönderdelar det grova med Björnklyven sen manuellt med en Hultafors släggyxa från mitten av sjuttitalet som jag ärvt av far.
Tänkte igår kväll hur bra den är i stålet, vass och inte spröd. Håller skärpan. Perfekta kompromisser i smedjan den gången.

Det epoxilimmade skaften sitter än. Har dock MIG:at på en plåtskoning som skyddar skaftet. Annars hade det inte funkat än.
Det blir några kubik vart och varannat år till kamineldning. Alltså ingen yxklyvning i stor mängd.

Avatar Fallback

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

odysses79  
#466028 Rekommenderar fiskars x 46 för dom grövsta väger 4.6 kilo. upp till ca 50 cm husqvarna s 2800. Mellan klabbar fiskars x 21 mina favoriter :d

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466934 Min favorit är LEVERAXE CLASSIC med en Fiskars X25 som komplement. Min favoritkil är Husqvarnas vridna.
En Fiskars IsoCore™ 8 lb Maul är på gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Amundrr  
#467482 Hultafors KLY 7-1,5 SV veier 1,5kg bruker jeg til kløyving. Buen på skaftet gjør det mer behagelig å svinge øksa. På turer bruker jeg Fiskars X11.
I arbeidsbeltet bruker jeg Hultafors H 008 med en vekt på 600gr.

Fiskars sin øks er lett og fin, men vær forsiktig ved bruk i minusgrader. Den blir porøs og knekker lett. Jeg har knekt en, men fikk byttet den. :)

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468145 Nu har jag använt Fiskars IsoCore™ 8 lb Maul till några kubik vresiga kubbar.
Den är är bra. Kan rekommenderas.

Avatar Fallback

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Niklas persson  
#468149 Denna e bra! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489558 Införskaffade en Hultafors klyvyxa med rakt skaft idag. Provhögg ett 10-tal vedklabbar med den i kvällens supermånsken (+ skenet från pannlampan) och det går att hugga med denna klyvyxa också. Men jag borde nog beställt hem en klyvyxa med böjt skaft.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Hema  
#489571 Vissa Hultaforsyxor återfinnes fortfarande i Husqvarnas sortiment. Om inte på husqvarna hemsida kolla Gårdsmans. De brukar även vara lite billigare än Hultafors.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489574 Är du säker på att det är Hultafors och inte Wetterlings som gör dem? Vet att Wetterlings tidigare har tillverkat en del av Husqvarnas handverktyg.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Hema  
#489580 Wetterlings yxor tillverkas inte längre, men smedjan går nu under Gränsfors.

Har en snickaryxa hva, men med Hultafors blästrade yta och de yxor som finnes hos Hultafors återfinns delvis i Husqvarnas utbud.

Kan va en tillfällighet, men jag skulle nog satsa en tusing eller två på det. Tyvärr verkar det som om Husqvarna kommer gå över helt till komposityxor. Tycker inte skaften är sköna att hålla 180grader fel, när man ska slå i kilar eller dyligt.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

rokon  
#489585 Jag köpte år 1974 tror jag det var, en Agdor Hultafors klyvyxa gjord av på Hults Bruk med den klöv jag årsveden hela 70-talet ut och även till och från på 80 talet.
Agdor klyvyxa skiljer sig från Agdors övriga yxor med att den är rakare formad samt med en vinklad kilform på sidorna, även skaftet är rakare och långt, då på 70 talet var den lackad blå och med slätslipad yta. Av någon anledning så använder de tydligen inte namnet Agdor längre, men den motsvaras närmast av klyvyxan Bjork idag från Hults bruk
Jag var då riktigt nöjd med Agdor, och med avseende på inflationen så verkar Bjork inte vara dyrare idag, drygt 1000 kr idag är väl helt ok.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489594 Jag kom underfund med en liten nackdel med Fiskars klyvyxa för några veckor sedan när jag bara skulle hugga upp några få bitar, inte hade handskar på mig och det för en gångs skull var minusgrader. Jag blev väldigt fort kall om fingrarna med plastskaftet, bytte till klyvyxan med träskaft och där fick jag faktiskt upp värmen i fingrarna igen efter någon minuts huggande.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Davvi  
#489596 Har Gränsfors stora klyvyxa och kan väl inte direkt säga om den är bättre än Fiskars men betydligt trevligare för ögat :) Blir bara någon kubik om året så den lär nog överleva min livstid.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).