Små skogsmaskiner och övriga maskiner

VIMEK Minimaster - körning och tips

107 inlägg 54203 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456700
Blivande snickare skrev:Hoppas det inte är nåt allvarligt fel. Men i mina ögon ser det galet ut! :)
Nu har jag kollat upp det hela. Det är inget fel, bara en synvilla pga dålig fotograf, se nya bildet!

   TS
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456702 Lägger upp en bild på virket vid väg efter två helgers huggning och körning av stormskadade tallar :)

   TS
Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Blivande snickare  
#456719 Härligt! Skönt att det inte va nåt fel :grin:

Fina vältor, skulle gärna lasta där :-BD

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456961 Har sträckt banden idag, kanske normalt att de går ut sig lite. Hur brukar ni göra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Highcoastmaster  
#461331 Hej! Är rätt ny minimaster ägare till en 95:a. Nu verkar det som batteriet gett upp för gott! Var rekommenderar ni att man vänder sig och vad ska man köpa!? Tips emottages tacksamt!

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461737 Man vill ju kunna lita på att det finns kräm i batteriet. Jag rekommenderar att du köper ett batteri som har större kapacitet än det som sitter original. På min 620 så satt det ett 20Ah batteri original som jag bytte till det största jag hittade, ett 45Ah Tudorbatteri. Samma som sitter i Nissan Micra, men det var nätt och jämt att det fick plats, jag fick karva lite i plasten på batteriet men till sist så satt det där. Har aldrig blivit strömlös efter det trots att jag har sex extralyktor på maskinen, kör ca 40 timmar per år och brukar ladda på batteriet en gång per år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Highcoastmaster  
#461993 Tack för svar! Jag ramlade över ett 24ah batteri så det fick bli ett sånt. Är ju lite större än det som satt innan men fick plats utan anpassningar. Har kört hela våren med halvkass batteri och nä det är inge skoj! :-)

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

HJUN  
#468051
mrvimek skrev:Jag har en extra grind till salu till en 620 och den står i Sundsvall

Pris?

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Tosca  
#487935 @mrvimek

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

mrvimek  
#488257 Du har PM

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Tosca  
#488258 @HJUN som frågade.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

apotekarnes  
#509701 Jag har precis köpt mig en vimek 101 från -94. Har tänkt använda den till vedhuggning och en del gallring där det är för mjukt för att köra med traktor och skogsvagn. Överlag är jag väldigt nöjd, men jag har några frågor:

Vid köpet fick jag endast med ett par snökedjor och jag märker att när det börjar bli tungt på vagnen hade nog ett par till kedjor gjort stor skillnad. Säljer vimek kedjor till sina maskiner och i så fall, hur är priset jämfört med andra tillverkare/återförsäljare? Jag skulle behöva lite hjälp här tror jag. Någon som kan rekommendera vad jag ska satsa på?Däcken är märkta 175 sr 14 (blir väl 7 tum brett) och jag behöver hitta en piggkedja som passar.

Jag har sett en del bilder på vagnar som utrustats med stålband. Hur stor förbättring av fästet ger det? Jag upplever att när det går riktigt tungt slirar ändå drivrullarna mot däcken.

Växelföraren på min minimaster kärvar en del. Det är svårt att nå de yttersta lägena (lågväxel samt back). Är detta vanligt? Jag får nog riva lite efter vårsäsongen och kolla igenom växellådan.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

apotekarnes  
#509768 Kan bara upplysa om att jag nyss varit i kontakt med vimek angående snökedjor. Ett par kostar 3600 plus moms!!! :-o
Jag frågade om däcken också 175 r14. De kostar 1495 plus moms styck! Jag vågar inte ens fråga vad boogiebanden kostar. Jag får nog hitta grejer någon annan stans...

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

ulfgustav  
#509800 Brodd kedjor kan du ju köpa lite varstans så det är väl inga problem. Att däcken kostar beror ju på att det är special däck.
Har du mycket besvärlig mark mycket brant eller sankmark är ju band mycket bra att ha. jag köpte band för några år sedan och de kostade någonstans på 10k, men för min del med mycket sankmark så har de varit ovärderliga

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

apotekarnes  
#509811 Jag undrar hur ”special” däcken är. De som sitter på nu köptes från vimek av förra ägaren och är regummerade 175r14, godkända för max 30 km/h. Motsvarande däck på nätet borde kosta under 1000-lappen. Det är inte de bredare däcken som sitter på nyare minimaster utan den smalare varianten som kostar 1500 plus moms

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).