Skogsvagn (Huggarvagnar)

Blocket....stegmatare

15 inlägg 9002 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Blocket....stegmatare

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46279 Såg detta på blocket http://www.blocket.se/vi/19039425.htm?ca=2_s&last=1

Undrar hur han laddar träden?. Måste ju nästan för in stammen "från sidan". Stegmataren ser ut att sitta uppåned.

Hadde själv funderationer på att göra nåt liknande, nån som har erfarenhet av liknande lösningar?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Blocket....stegmatare

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46309 Grannen hade för länge sedan en rottne blondin byggd enligt samma konsept,jag vill minnas att det satt ett sp aggregat på den

Användarvisningsbild

Re: Blocket....stegmatare

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46316 jag tycker inte det verkar vara någon höjdare... visserligen får du med dig virket direkt.. men tycker det borde vara ganska känsligt ställe att sätta de... plus att sätta en stegmatare där ... nja.. tror mer på denna principen då... (bild) då kan du ju ta det från 2 hållen oxå...

Avatar Fallback

Re: Blocket....stegmatare

Robertberg  
#46334 Tips till er som lägger in blocketannonser - lägg in en bild på det hela, så kan nyfikna se vad som det pratats om även efter att annonsen är borta :wink:

Edit: La till en bild till.
Senast redigerad av Robertberg lör 03 jan 2009, 22:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Blocket....stegmatare

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46355
970D skrev:jag tycker inte det verkar vara någon höjdare... visserligen får du med dig virket direkt.. men tycker det borde vara ganska känsligt ställe att sätta de... plus att sätta en stegmatare där ... nja.. tror mer på denna principen då... (bild) då kan du ju ta det från 2 hållen oxå...


Jo den där lösningen verkar 100 ggr bättre......undrar om det går att köpa ett "gammal" skördaraggregat och vända det uppåner. Svärdet kommer ju då att kapa uppåt. Men det kanske man kan bygga om och vända på.

Man skulle ju komma mycket billigare undan då, e väl hydrauliken som man måste bygga om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blocket....stegmatare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46357
obantteg skrev:Tips till er som lägger in blocketannonser - lägg in en bild på det hela, så kan nyfikna se vad som det pratats om även efter att annonsen är borta :wink:

Vad föreställer bilderna?

Avatar Fallback

Re: Blocket....stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46371 De föreställer en Arbro Stroke monterad framför kranpelaren

Användarvisningsbild

Re: Blocket....stegmatare

mattias  
#46415 Jag har läst i någon gammal skogstidning om en som hade ett skördaraggregat hängande i en arm i trepunktslyften. Sen matade han in träden med en takmonterad kran. Det satt på en valmet 705 el 805. Kanske någon mer som minns. Att vända aggregatet uppochner är jag tveksam till...

Användarvisningsbild

Re: Blocket....stegmatare

Christer j  
#46472 Om jag minns rätt så var det ett valmet 945 eller 942 som satt bakom traktorn men det var en rätt fiffig konstruktion.Ett gammalt fungerande valmetaggregat som visserligen inte tillhör de bästa på marknaden kostar runt 40 000 kr.
Ett rullmataragg som är avsett för kranspetsmontering skall aldrig monteras annat än hängande.De flesta har en konstruktion
där drivhjulen bär stammen och om man vänder på steken så kommer hjulen att vilja slira lättare,dessutom så är ett hängande agg
självrensande från småskräp då det faller ur själv.

Avatar Fallback

Re: Blocket....stegmatare

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46554
Christer j skrev: skall aldrig monteras annat än hängande.De flesta har en konstruktion
där drivhjulen bär stammen och om man vänder på steken så kommer hjulen att vilja slira lättare.


Väldigt bra information....då skrotar jag den iden.

Den där tidningen skulle man ha fått tag på.......nån som har kvar den kanske ? och kan scanna in artikeln..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blocket....stegmatare

Christer j  
#46569 Tror att det var skogsland,dock ej 100 på det.

Användarvisningsbild

Re: Blocket....stegmatare

mattias  
#46793 Jag har oxå för mig att det var Skogsland, sent 90-tal/början på 2000. Man borde kanske spara gamla tidningsartiklar med intressanta idéer, men var ska man få plats med alla dem... :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Blocket....stegmatare

orre  
#46831 Har alla Skogen sen 1984 (utom en) i en hylla i källar´n :-bd

Användarvisningsbild

Re: Blocket....stegmatare

Fredrik Reuter  
#327130 #byggaegenprocessor

Avatar Fallback

Re: Blocket....stegmatare

Danne  
#327135 Kan väl inte vara mycket svårare att göra en arm och hänga rotator o aggregat rättvänd på kärran?
Funderat något på styrning? Kanske funkar med något micro plc och lite knappar inne i hytten??

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).