Föryngring

Vilket träd kommer kotten från ?

18 inlägg 18564 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilket träd kommer kotten från ?

axwell  
#467782 Hittade den här i trädgården idag.
Den är ovanligt tung för att vara en kotte, flyter ändå om än djupt i vatten.
Storleken; dia 56 mm, höjd/längd från basen 55 mm, gör mig osäker på det träd som finns några km bort.
I det trädet skulle kottarna vara 15-45 mm i diameter.

Färgen är grön och kådan tränger ut här och var, luktar så mycket att den skulle duga som doftkotte i bilen. :mrgreen:

1502534823_dscn1616.jpg

1502534911_dscn1618.jpg




   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Vilket träd kommer kotten från ?

anersimyra  
#467783 Ananas.. :grin: :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vilket träd kommer kotten från ?

skogsjan695xl  
#467792 Sembla tall.

Avatar Fallback

Re: Vilket träd kommer kotten från ?

bgl  
#467793 Cembratall??

Användarvisningsbild

Re: Vilket träd kommer kotten från ?

skogsjan695xl  
#467802
bgl skrev:Cembratall??

Det jag oxå menade. Blev lite tokigt i stavningen [emoji23]

Avatar Fallback

Re: Vilket träd kommer kotten från ?

axwell  
#467810
skogsjan695xl skrev:Sembla tall.

bgl skrev:Cembratall??


Cembratall hade jag inte misstänkt.
Kotten väger 68 gram och är ungefär lika lång som tjock.

Så här skriver dom på en sida om cembratall.....................".Kottarna är stora, upprätta eller utstående, och knappt två gånger längre än breda. Fröfjällen har en tvärställd ansvällning i spetsen. Fröna är mer än en centimeter långa"

Tänkte mig möjligheten att hybridlärk kunde ha större kottar än europeisk eller japansk men inte hittat några bilder.
Annars verkar väl Cembratall ligga närmast av det jag kollat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket träd kommer kotten från ?

axwell  
#468329 Utan någon längre tvekan; ni vet nog inte hur rätt ni hade om Cemratall.

Hittade ju kotten 2-3 meter från jordkällaren på väg in mot jordgubbarna.

Några dagar senare när jag tog bort diverse oönskad vegetation på jordkällarsluttningen såg jag en 3-stammig luden tall där.

Blixten lär enl sägen inte slå ner två ggr på samma ställe men ovanliga kottar tycks göra det inom 5-6 års mellanrum.

Om jag inte hade haft infon om Cembratall i färskt minne så hade nog inte fattat att här står det ju en(eller 3) sån.
Fem långa smala barr i varje knippe. :surp:

Dom har fyra grenvarv och är inte fullt en meter höga.

Moderträdet måste ju finnas mycket närmare än vad jag först trodde, spaning pågår.

Läste att SJ under järnvägsnätets uppbyggnad planterade en hel del Cembratallar utspridda över Sverige.

Får inte med någon bild nu, försöker senare.

PS. så här ser dom ludna tallarna ut. DS
1502913664_dscn1627.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket träd kommer kotten från ?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468370 Har en Cembratall i trädgården och har haft turen att den för några år sedan fick besök av en sibirisk nötkråka.

Avatar Fallback

Re: Vilket träd kommer kotten från ?

axwell  
#468375
lfq skrev:Har en Cembratall i trädgården och har haft turen att den för några år sedan fick besök av en sibirisk nötkråka.


Antar att din Cembratall är så gammal att den sätter kottar, vissa år eller varje år?

En sån fågel har jag bara sett en gång, ca 15 år sedan i Sångbäckens fjällby Jämtland.
Den satt i toppen på ett träd med granens form men mer likt tallens barr, först dom senaste veckorna har det blivit uppenbart att det var en planterad Cembratall på fjällstugetomten.

Femtio meter från vår stuga, på drygt 600 möh.
Vanliga tallar där blir vindpinade och knappast mer än 10 meter höga, granarna har bara fullt utvecklade grenar upp till snötäckets nivå.
Cembratallen tycks klar fjällklimatet bättre. :surp:

Av vad jag senare läst mig till har dessa nötkråkor en obegripligt stark förmåga att hitta Cembratallar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket träd kommer kotten från ?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468434 Ja, tallen är säkert 50 år, den fanns redan där när jag köpte huset för ca 40 år sen.
Jag är inte säker på om det blir kottar varje år, men jag har i alla fall drivit upp några plantor.

Användarvisningsbild

Re: Vilket träd kommer kotten från ?

Älgfoderodlare  
#468441 Har hittat en hel del självföryngring i o runt Mora där vi bor. Då det många gånger finns flera träd på samma ställe, antar jag att det är ett kott som ramlat ner där. Men de är förmodligen ditfraktade av just denna Nötkråka. I månadsskiftet Aug.-Sept. så kommer det ganska många av dessa fåglar o fullständigt rensar alla träd på kottarna. I varje fjäll på kotten sitter ju 2 frön, så det är rätt mycket frö i en kott. Den kallas ju även "Brödtall" då fröna också är ätliga för människan. Har sett Sembratallar som vuxit upp mitt i redan halvvuxna bestånd o klarar sig rätt bra. De växer ju rätt sakta o verkar vara rätt så skuggtåliga jämfört med svensk tall. Själv har jag flyttat ett 50-tal plantor från Mora till vår stuga i Härjedalen samt drivit upp en del frön. Har ett 20-tal som ska planteras nu i år. De har ju ofta en mycket fin symmetriskt växtform som vuxna o gör sig fint i trädgårdar. De betas oftast ej heller av Älg.

Användarvisningsbild

Re: Vilket träd kommer kotten från ?

JörgenO  
#468457 Jag har en fråga till Axwell.
Vet du varför SJ under järnvägsnätets uppbyggnad planterade Cembratallar utspridda över Sverige?

Användarvisningsbild

Re: Vilket träd kommer kotten från ?

JörgenO  
#468460 Jag svarar mig själv med ett klipp från Wikipedia
" I Sverige ses cembratallen som odlad i parker och trädgårdar, och den finns planterad runt många norrländska järnvägsstationer, det var SJ som i slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet mycket medvetet planterade ut dessa träd för att sprida parkkultur. "

Länk till artikeln
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cembratall

Avatar Fallback

Re: Vilket träd kommer kotten från ?

lundqvist.r  
#468530 Har en cembratall på tomten som släpper många tunga kottar som emellanåt landar så att det gror. Ingen har dock överlevt nötkråkorna än, så nu tog jag några kottar och bröt upp dem för att komma åt fröna. Några kottar gick i torken för att se om de skulle släppa fröna självmant, men det hände i stort sett ingenting.
Nu hoppas jag på att det ska gro. Någon annan som provat med frön till cembratall? Ska man ge dem en köldknäpp i kyl eller frys först?

Användarvisningsbild

Re: Vilket träd kommer kotten från ?

Älgfoderodlare  
#468562
lundqvist.r skrev:Har en cembratall på tomten som släpper många tunga kottar som emellanåt landar så att det gror. Ingen har dock överlevt nötkråkorna än, så nu tog jag några kottar och bröt upp dem för att komma åt fröna. Några kottar gick i torken för att se om de skulle släppa fröna självmant, men det hände i stort sett ingenting.
Nu hoppas jag på att det ska gro. Någon annan som provat med frön till cembratall? Ska man ge dem en köldknäpp i kyl eller frys först?

Man kan ju förvara dem i kylskåpet nu under hösten för att inte få grodd under vintern. Men de bör stratifieras som de flesta barrträdsorter. Ta fram fröna i Dec.-Jan. o lägg dem i varm vatten i 2 dygn. Jag har märkt att många arter gror bättre om man tar 2 dygn istället för 1. Ta upp dem o torka dem en stund. Ha dem sen i Zippåse i 30-40 dygn.
Ta fram dem o lägg dem ljust o varm på en jordbädd så gror de ganska snart. Har gjort så i några år o det lyckas rätt bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).