Traktorer och processorer

Släntklippare??

52 inlägg 74875 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Släntklippare??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467679
uffejohan skrev:Nu börjar vägarna växa igen, funderar därför på att skaffa en kedjeröjare. Har kört med en Ysta släntklippare några år men tycker att den är känslig i steniga vägslänter. Kör uteslutande vägkanter, en del rätt steniga. Har en NH 8260, den räcker väl alla dagar? Vad har ni för erfarenheter av kedjeröjare? Blir resultatet acceptabelt även där det bara är gräs? Fabrikat? Kedjedimension? Kan man byta mellan olika kedjor?

Jo nog borde din NH 8260 duga gott den är ju på över 100hk och 5,5 ton, säkert mysigt ljud åxå med sexan.
Jag har funderat på kedjeröjare sen jag hyrde en vertikalklippare med hammarslagor, den gjorde inte jobbet riktigt
som jag tänkt och den är känsligare än en kedjemaskin som ju kan ta ner fullstora träd bara man ger den tid.
En bekant menade att man behöver bara den grövsta kedjan, han körde en Trejon Optimal av den äldre sorten
och skulle då byta till en kardandriven.
Enda orsaken att jag inte köpt en sån ännu är oförutsedd finansiell utveckling av förhoppningsvis övergående karaktär.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Släntklippare??

sundelius  
#467689 Du fick ju precis en oväntad positiv finansiell vinst :-o

Användarvisningsbild

Re: Släntklippare??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467690
sundelius skrev:Du fick ju precis en oväntad positiv finansiell vinst :-o

Mjo, men den spenderades ju

Avatar Fallback

Re: Släntklippare??

uffejohan  
#467697 Så, då köpte jag en kedjeröjare ändå, blev en Fransgård upphängd i hydraularmarna. Vinklingsbar 90 grader uppåt och 35 neråt. Väger ca 800 kilo, bör inte vara några problem med min traktor. Utskjutbar utanför hjulet så jag klarar hela slänten. Kampanjpris just nu plus ytterligare rabatt. Blir ändå hög timkostnad på de få timmarnas körning på egna vägar men alternativet är att gå med röjsåg i allt sly längs skogsvägarna. Det är förfärligt vad det växer på vägbankarna, det dröjer inte många år förrän slyet slår i backspeglarna på traktorn.
Jo Slurfi, traktorn låter väldigt bra, särskilt med tunga släp och hyfsat varvtal.....
Rapport kommer efter att jag kört över vägarna nästa vecka.

Användarvisningsbild

Re: Släntklippare??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467707 Spännande, vore ju inte helt dumt med nån form av film åxå?

Användarvisningsbild

Re: Släntklippare??

sundelius  
#467713
Slurfi skrev:
sundelius skrev:Du fick ju precis en oväntad positiv finansiell vinst :-o

Mjo, men den spenderades ju

Helt rätt låt pengarna rulla
Easy Come easy go

Avatar Fallback

Re: Släntklippare??

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467741 13 mm kätting går fint, apropå slagor så är y-slagor att föredra när det är stenigt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).