Traktorer och processorer

Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

97 inlägg 24733 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467657 Kan man flytta utgående PTO alls?
Det ser ut som att den inte sitter direkt i bakaxeln, kanske du har nån bra exploded view?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

valtra a 72  
#467659
JohannesG skrev:Det är inte någon dum lösning alls, bara det att en vidvinkelaxeln kommer knäckas betydligt tidigare än pumpen monterad på tappen på min traktor.

Har en vanlig axel på min vagn och den tar mycket mindre plats än en med vidvinkel.

Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467660 Ska se om jag hittar en bild på detta men moheda hade ett drag där det var typ 10-15cm plattjärn först innan balken för att ge utrymme för just pump på kraftuttaget på vissa traktorer

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467661 Mercedes hade kunnat sätta tappen några cm högre upp om de velat, men inget jag lätt kan åtgärda nu. Nej den kommer inte ur bakaxeln. Enkelt förklarat: Traktorn är till stor del byggd som en lastbil. Så det är en kardnaxel till bakaxeln samt en kardnaxel för PTO, kommer från var sin fördelarlåda.

Jo visst en vanlig axel/knut tar mycket mindre plats, men tål inte i närheten av de vinklarna som en vidvinkel. Det skall ju gå att ställa traktor och vagn i 90° och fortfarande kunna köra kran och drivning.

Har för mig jag sett ett sådant drag någon gång. Hade inte varit dumt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

valtra a 72  
#467669 Står du och lastar med vagnen i 90 grader mot traktorn?

Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467673 Hittade ingen bra på mohedan men de är gjort likadant på denna Utnäs vagnen

Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

Robertberg  
#467680 Gött att du verkar ha hittat en lösning!

Kardanaxeln till kraftuttaget, skulle det inte gå att montera ett drev på den, och sedan kedja till en pump monterad över kardanaxeln? Allting monterat inuti traktorns ram. En tokig idé jag fick.

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467681
JohannesG skrev:Mercedes hade kunnat sätta tappen några cm högre upp om de velat, men inget jag lätt kan åtgärda nu. Nej den kommer inte ur bakaxeln. Enkelt förklarat: Traktorn är till stor del byggd som en lastbil. Så det är en kardanaxel till bakaxeln samt en kardanaxel för PTO, kommer från var sin fördelarlåda.

Bra med bild, jag har inte sett en sån underifrån förut.
Nu blev det ju en helt annan fundering, kan man inte koppla in pumpen direkt på fördelningslådan då?
Eller flytta upp kardanen ovanför bakaxeln?

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467683
Slurfi skrev:Bra med bild, jag har inte sett en sån underifrån förut.
Nu blev det ju en helt annan fundering, kan man inte koppla in pumpen direkt på fördelningslådan då?
Eller flytta upp kardanen ovanför bakaxeln?

Flytta upp axeln går inte, massa annat i vägen. Sätta den direkt efter fördelningslådan skulle vara möjligt, men en hemskans massa arbete och sedan får man inget kraftuttag bak längre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467684
valtra a 72 skrev:Står du och lastar med vagnen i 90 grader mot traktorn?

Inte som regel, men det har hänt. Att ta sig runt på vissa ställen kan kräva att man viker ihop ekipaget och då vore det skönt om drivningen kunde hjälpa till även då. Händer även inte alls sällan att ramstyrningen skjutits åt samma håll som jag börjat svänga för ökad stabilitet. Så länge draget inte tar i däcket skall det gå bra. Och skulle vagnen välta så sitter både pump och axel risigt till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467685
Robertberg skrev:Gött att du verkar ha hittat en lösning!

Kardanaxeln till kraftuttaget, skulle det inte gå att montera ett drev på den, och sedan kedja till en pump monterad över kardanaxeln? Allting monterat inuti traktorns ram. En tokig idé jag fick.


Tror i alla fall att det är en lösning, framtiden får utvisa detta.

Hmm, det skulle väl vara möjligt, men en massa jobb och säkert dyra delar för att få det bra. Är inte jättegott om utrymme även om det kan se ut så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467686 Åter till min fråga. Finns det någon nackdel med att vrida pumpen 180°?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467688
Bild

https://www.surpluscenter.com/Power-Tra ... 423-3K.axd

Men om man sätter en sån här mojäng mitt på kardanen?
Då har man orörd pto bak och en för pumpen mitt under traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467691 Jo det är klart. Men Blir ändå väldigt mycket jobb för att få det att passa. Inte säker på att den skulle få plats på ett bra sätt heller. Och det krävs en starkare än den där. Kommer gå sönder när mer kraftkrävande redskap används. I övrigt ingen dum ide alls.

Tror att det bästa är ändå att ha pumpen driven av kraftuttaget helst bak i värsta fall fram. Då är det inte heller så mycket som måste ändras om man vill byta dragare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467693 Om man ändå skulle spinna vidare på Slurfis idé så vore det enklaste och mest driftsäkra tror jag att sätta remhjul och stödlager mitt på kardanaxeln för att på så vis kunna montera en pump där. då skulle man även kunna ha en elektrisk koppling på pumpen så den inte måste snurra när kraftuttaget snurrar. Men som sagt, detta är inte aktuellt för mig då det är onödigt mycket jobb, men det hade helt klart varit möjligt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).